Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

مهاجرت کشت پسته به غرب و شمالغرب کشور

معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: کشت پسته در حال مهاجرت از مرکز کشور به سمت غرب و شمالغرب کشور است.

مهاجرت کشت پسته به غرب و شمالغرب کشور

به گزارش ایانا، محمدعلی طهماسبی در سفر به استان آذربایجان شرقی و در بازدید از باغات پسته بخش ایلخچی با بیان اینکه کشت پسته در مناطق کم‌آب مورد استقبال بیشتری برای کشت قرار می‌گیرد،گفت: هم اکنون کشت پسته در حال مهاجرت از مرکز کشور به سمت غرب و شمالغرب کشور است و در مناطقی مثل حوضه دریاچه ارومیه و استانهایی همچون آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل پسته کشت می شود.

وی با بیان اینکه گل انگیزی در درخت پسته با دیگر درختان و محصولات متفاوت است، افزود: انگیزش گل درختان پسته، در سال قبل از گلدهی و بر روی شاخه ایجاد می شود و به همین دلیل  پسته تغذیه اش مدیریت خاص می طلبد.

طهماسبی با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی دارای ظرفیت های مناسبی در حوزه باغداری به ویژه توسعه باغات پسته است، گفت: پسته کاری بر مبنای علمی، مشکلاتی مانند باردهی و هم پوشانی را در بین باغ های پسته کشور از بین می برد

وی ادامه داد: یکی از مشکلات پسته داران، غفلت از مشورت با کارشناسان و پسته کاری بر مبنای علمی است، این مشورت در زمینه باغداری، می تواند کیفیت محصولات را افزایش دهد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: این محصول راهبردی برای دستیابی به جایگاه اقتصادی واقعی خود نیازمند رویکردهای نوین در ایجاد باغ ها، سامانه های آبیاری، روش های تحقیقاتی و تغییر دیدگاه در عرضه تولیدات به صورت فرآوری است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش میزان تابش و همچنین افزایش تبخیر آب در کشور، گفت: در سال گذشته به دلیل اینکه در باغات پسته نیاز سرمایی به خوبی تامین نشد، ۵۰ درصد از عملکرد آن کاهش یافت و کشاورزان از این بابت آسیب زیادی متحمل شدند که با بهره گیری از توان تحقیقاتی در عرصه اجرا، می توان خسارات ناشی از این مخاطرات جوی را کاهش داد.

وی با بیان اینکه به سبب مجتمع گلخانه ای جلفا در استان آذربایجان شرقی کشورمان در صادرات محصول گلخانه ای گوجه فرنگی صاحب برند شده است، افزود: باید به ارزش کمی و کیفی تولید محصولات گلخانه ای توجه ویژه شود.

طهماسبی افزود: به ازای یک مترمکعب آب، 42 کیلو گوجه فرنگی تولید می شود.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید