Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور:

توسعه 5800 هکتاری گلخانه ها نیازمند سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد تومانی

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور از پیش‌بینی رشد 82درصدی گلخانه ها در سال جاری خبر داد.

توسعه 5800 هکتاری گلخانه ها نیازمند سرمایه گذاری 20 هزار میلیارد تومانی
به گزارش ایانا به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح توسعه گلخانه های کشور با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: طبق برنامه مصوب ۱۰ ساله توسعه گلخانه ها، برای سال ۹۸ احداث حدود ۳۶۶۳ هکتار گلخانه هدفگذرای شده بود که به علت رشد مناسب گلخانه ها در سه سال اخیر و استقبال عمومی، رشد ۸۲ درصدی این سطح مصوب را پیش بینی کرده ایم.

دکتر ولی اله بنی عامری افزود: احداث ۵۸۰۵ هکتار گلخانه نیاز به ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری دارد که ۵ هزار میلیارد تومان آن از طریق تسهیلات بانکی تامین می شود و مابقی نیز آورده بخش خصوصی خواهد بود.

وی تصریح کرد: تسهیلات بانکی با کارمزد ۷ تا ۹ درصد برای مناطق محروم و غیر محروم به متقاضیان احداث گلخانه ها پرداخت خواهد شد.

بنی عامری درباره برنامه کشت محصولات در سطح ۵۸۰۵ هکتار گلخانه در سال ۹۸ اظهار داشت: ۶۵ درصد سطح این گلخانه ها به کشت انواع سبزی و صیفی جات، ۲۵ درصد گل و گیاهان زینتی و مابقی به کاشت درختان میوه اختصاص خواهد یافت.

وی با بیان این که افزایش ۸۲ درصدی سطح مصوب احداث گلخانه ها در سال جاری نیازمند زیر ساخت ها و تسهیل فرآیندهای اجرایی بیشتر است، گفت: صدور پروانه تاسیس ظرف کمتر از یک هفته، حذف استعلام های غیر ضروری، اصلاح سامانه صدور پروانه، حذف حریم ها و فواصل بیش از حد و روان سازی مجوز تبصره ۴ ماده یک امور اراضی، یکسان سازی تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی بانک عامل و نظام مهندسی کشاورزی، ارایه تسهیلات بانکی با پذیرش ۸۰ درصدی محل اجرای پروژه گلخانه به عنوان وثیقه و پرداخت تا ۷۰ درصد تسهیلات با اخذ حمایت بانکی از پیمانکار در قالب برنامه مدیریت مطالعه از جمله این زیر ساخت ها و تسهیل فرآیندهای اجرایی مورد نیاز هستند.

مجری طرح توسعه گلخانه های کشور در عین حال بر شناسایی و توسعه بازارهای صادراتی با رعایت قوانین و مقررت حاکم بر بازار تقاضا در کشورهای خریداری تاکید کرد و اذعان داشت: در حال حاضر روسیه، عراق، افغانستان، کشورهای آسیای میانه و قطر از بازارهای مهم هدف ما برای صادرات محصولات گلخانه ای محسوب می شوند.

وی درباره نیازها و امکانات برای توسعه ۵۸۰۵ هکتاری گلخانه ها در ۳۲ استان کشور اعلام کرد: برای این افزایش سطح احداث گلخانه ها در سال جاری از جمله حدود ۴۰۰ هزار تن انواع پروفیل و ورق گالوانیزه، ۳۰ هزار تن پوشش پلاستیک با احتساب تعویض پوشش گلخانه های موجود، ۴۰ هزار دستگاه گرمایشی، ۴۵۰ هزار دستگاه انواع فن تهویه و گردش هوا، آموزش و مهارت آموزی کارگران به تعداد ۵۸ هزار نفر و تجهیز ناوگان حمل و نقل اختصاصی محصولات گلخانه ای به بازارهای داخلی و خارجی به تعداد حداقل ۵ هزار دستگاه کامیون و تریلی نیاز است.

بنی عامری گفت: استان های سیستان و بلوچستان، فارس، خراسان رضوی، جیرفت در جنوب کرمان، هرمزگان، البرز و تهران از استان ها ی مهم برای توسعه گلخانه های کشور هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید