Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان چای خبر داد:

افزایش 15 درصدی تولید برگ سبز چای با احیا و به‌زراعی باغات

صدور دفترچه چایکاری برای ۲۵هزار هکتار باغ چای

جهانساز گفت: به طور متوسط افزایش عملکرد 15 درصدی را در زمینه تولید برگ سبز شاهد بوده ایم و این افزایش نتیجه به‌زراعی 5هزار و 500 هکتاری باغات چای بوده است.

افزایش 15 درصدی تولید برگ سبز چای با احیا و به‌زراعی باغات

به گزارش خیرنگار ایانا، با توجه به روند کاهش تولید برگ سبز چای، دولت مصمم شد تا از چایکاران حمایت کند و بدین ترتیب از سال 1392 دولت با اجرای برنامه های حمایتی سعی در افزایش تولید داشت که متاسفانه در سال 1393 بدلیل خشکسالی تولید به 60 هزار تن رسید، اما این برنامه ها طی سال‌های بعد افزایش تولید را به همراه داشت.

همچنین  از سال 93 تاکنون برای حمایت از صنعت چای، احیای باغات چای انجام شد؛ به طوری که حدود 5 هزار و 500 هکتار باغ چای مجدداً احیا و به‌زراعی شده و به چرخه تولید بازگشته است.دولت برای این منظور از سال 93 تا پایان سال گذشته مبلغ 61 میلیارد تومان تسهیلات از محل صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور به چایکاران پرداخت کرده است.

احیای باغات چای در نهایت سبب شده تا میزان واردات این محصول به کشور کاهش یابد و چایکاران رغبت بیشتری به تولید این محصول داشته باشند.

حبیب جهانساز، رئیس سازمان چای کشور در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ایانا با بیان این که در حال حاضر سطح زیر کشت باغات فعال کشور 25 هزار هکتار است، گفت: برای تمامی این باغات و چایکاران دفترچه چایکاری صادر شده است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به به‌زراعی 5 هزار و 500 هکتاری باغات چای گفت: این موضوع سبب شده که به طور متوسط افزایش عملکرد 15 درصدی را در زمینه تولید برگ سبز شاهد باشیم.

او افزود: سال گذشته 112هزار تن برگ سبز از چایکاران خریداری شده و پیش بینی می‌شود در سال جاری با توجه به وضعیت اقلیمی 115 تا 120 هزار تن برگ سبز خریداری شود.

جهانساز با بیان اینکه 90درصد باغات چای کشور دیم هستند، گفت: البته این میزان بستگی به شرایط اقلیمی و میزان بارش به هنگام دارد و قطعا بر میزان تولید و بهره‌برداری اثرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به تحویل برگ سبز چای توسط کشاورزان گیلانی و مازندرانی گفت: تاکنون میزان 56 هزار و 632تن برگ سبز چای از چایکاران خریداری شده است.

رئیس سازمان چای کشور با تاکید به اینکه 84 درصد از میزان چای تحویلی درجه یک بوده است، افزود: 47 هزار و 758تن برگ سبز درجه یک و 8هزار 873تن برگ سبز درجه دو از چایکاران دریافت شده است.

او افزود: همچنین 110میلیارد تومان از مطالبات چایکاران پرداخت شده که برابر با  67 درصد از مطالبات آنان بوده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید