Iranian Agriculture News Agency

"ساداتی نژاد" در نشست پیگیری اجرای الگوی کشت و کشت قراردادی:

راهی به جز اجرای الگوی کشت برای استمرار کشاورزی در ایران نداریم

فرماندهی واحد تولید و بازار باعث رونق بخش کشاورزی شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما هیچ راهی به غیر از الگوی کشت برای استمرار کشاورزی بر اساس اقلیم ایران نداریم، این کشت فرا قوه ای و فرا دستگاهی است و با همکاری هم می توانیم از عهده آن بر بیاییم.

راهی به جز اجرای الگوی کشت برای استمرار کشاورزی در ایران نداریم

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی صبح امروز در "نشست پیگیری اجرای الگوی کشت و کشت قراردادی" که با حضور جمعی از مدیران ستادی و استانی در وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: تنظیم بازار محصولات کشاورزی سال گذشته به عهده وزارت جهاد کشاورزی گذاشته شد و پس از آن مردمی سازی یارانه ها را داشتیم، وزارت جهاد کشاورزی توانست به خوبی کشور را از این مراحل عبور دهد.

وی ادامه داد: از ۷ اسفند 1400 و شروع بحران غذایی در دنیا، کشورها دچار ضعف، صف و کمبود شدند و ما به غیر از بحران جهانی، مردمی سازی یارانه ها را هم داشتیم که یک اصلاح بزرگ اقتصادی بود اما هیچ صف و کمبودی در کشور رخ نداد که به خاطر زحمات کشاورزان و تلاش‌های همکاران ما در سراسر کشور بوده است.

ساداتی نژاد تاکید کرد: دست تمام کشاورزان و دامداران را می بوسم که علیرغم مشکلات بسیار پای تامین سفره مردم ایستادند.

وی با بیان اینکه ما هیچ راهی به غیر از الگوی کشت برای استمرار کشاورزی بر اساس اقلیم ایران نداریم، گفت: اگوی کشت در دنیا اجرا می‌شود و باید در ایران هم اجرایی شود که کار سخت و پیچیده ای است، این کشت فرا قوه ای و فرا دستگاهی است و با همکاری هم می توانیم از عهده آن بر بیاییم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ برای اولین بار یارانه الگوی کشت خواهیم داشت و به این منظور یک ردیف بودجه مستقل در نظر خواهیم گرفت که عوارض بر محصولات کشاورزی در ردیف یارانه الگوی کشت لحاظ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی قراردادی و الگوی کشت در کنار هم هستند، عنوان کرد: برای تامین مالی راهی به جز کشاورزی قراردادی نداریم، کشاورزی قراردادی باید توسط بخش خصوصی انجام شود اما حرکت ابتدای آن توسط بخش دولتی انجام شد تا موانع آن برطرف شود؛ بانک کشاورزی باید از بخش خصوصی و صنایع تبدیلی حمایت کنند تا بتوانند با کشاورزان قرارداد منعقد کنند.

ساداتی نژاد باتاکید بر اینکه بدون کشاورزی قراردادی الگوی کشت در کشور اجرایی نمی‌شود، تصریح کرد: ما ۸۳ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی گندم انجام دادیم و برای اجرای کشاورزی قراردادی گندم به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که در ابتدای امر با کوشش معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی ۱۵ هزار میلیارد تومان آن را آماده کرده ایم.

وی افزود: فرماندهی واحد تولید و بازار باعث رونق تولید در کشور شده است، به گفته رئیس جمهور «بزرگترین حمایت از مصرف کننده حمایت از تولید کننده است» و در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی فرمانده هر دو بخش است که نتیجه آن را در پایداری تولید خواهیم دید.

مقام عالی وزارت با بیان اینکه تنظیم بازار به هوشمندی نیاز دارد و باید از اتحادیه ها در این امر کمک گرفته شود، گفت: باید خرید تضمینی گوشت مرغ و گوشت قرمز مازاد را به اتحادیه ها محول کنیم تا در زمان نیاز  گوشت و مرغ را به بازار عرضه کنند و در صورت زیان ما به تفاوت آن توسط وزارت جهاد کشاورزی به اتحادیه ها پرداخت خواهد شد؛ همچنین تامین نقدینگی برای خرید گوشت و مرغ مازاد از طریق بانک کشاورزی و صندوق حمایت از بخش کشاورزی انجام خواهد شد.

وی افزود: زنجیره های تولید باید هوشمند شود تا بتوانیم بازار را رصد کنیم که در بحث مرغ در ۶ استان کار را شروع کرده ایم و بر اساس آن باید تمام استانها زنجیره تولید خود را هوشمند کنند.

ساداتی نژاد در رابطه با صادرات و ارتباط با همسایگان در استان های مرزی گفت: باید صادرات به همسایگان در استان های مرزی انجام شود که در این رابطه از مراکز تحقیقاتی، دانشکده های کشاورزی و شرکت های دانش بنیان در استان ها کمک گرفته شود.

مقام عالی وزارت تاکید کرد: سنددار شدن اراضی از پارامترهای ارزیابی استان ها و شهرستان ها خواهد بود، باید به این امر سرعت دهیم، تا پایان سال ۱۴۰۲ رفع تداخلات اراضی باید به اتمام برسد و تا پایان دولت تمام اراضی کشاورزی صاحب سند شوند.

وی ادامه داد: ما دارای اتاق اصناف کشاورزی ایران هستیم و باید به آن توجه بیشتری شود، باید در استان ها از اتاق اصناف کشاورزی کمک گرفته شود، این بخش ابزار دست مدیر در حوزه بازار است؛ همچنین حضور اتحادیه ها در کنار روسای سازمان ها باعث اعتماد مردم به این بخش می شود.

ساداتی نژاد تصریح کرد: اقدام مردمی برای تنظیم بازار مرغ قابل تقدیر بود، اولین بار بود که مردم برای حمایت از تولید صف تشکیل دادند که نشان از اعتماد مصرف کننده به تولید کننده است؛ باید با این نگاه به بخش اتحادیه ها و اتاق اصناف توجه ویژه داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید اطلاعات بخش را به روز کنیم، گفت: رصدخانه کشاورزی باید بتواند به روز و دقیق از هر نقطه ایران اطلاعات و داده داشته باشد، تا اطلاعات ما کامل نباشد در حمایت از کشاورز دچار نقص خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: برای ارزان سازی غذا راهی به جز بهره وری نداریم که توسط دانش و فناوری امکان پذیر است، به دستور رئیس جمهور باید سبزی و صیفی را از فضای باز به گلخانه ببریم که به این منظور ما به ۱۵۰ هزار هکتار گلخانه در کشور نیاز داریم که تولید را ۹۰ میلیون تن افزایش می دهد، در این زمینه به تسهیلات بیشتری نیازمند هستیم و باید بتوانیم آن را از طریق بخش خصوصی تامین کنیم.

وی با تقدیر از عملکرد بانک کشاورزی عنوان کرد: بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ برای تامین مالی خرید تضمینی گندم در ۲۴ ساعت ۱۵ هزار میلیارد تومان برای کشاورزان واریز کرد که یک انقلاب بزرگ در سالهای اخیر بود؛

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تولید علوفه را هم از فضای باز باید به مراتع کم بازده ببریم که ماموریت رئیس جمهور به وزارت جهاد کشاورزی است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه یکی دیگر از ماموریت‌های ما تولید سالنی گوشت قرمز است، گفت: باید تولید گوشت از سنتی به صنعتی تبدیل شود، باید پرواربندی دام سبک ۹۰ روزه را پیش بگیریم که به اصلاح نژاد دام و تغذیه مناسب برای تولید ۹۰ روزه دام نیازمند هستیم.

مقام عالی وزارت در پایان گفت: در مدیریت با خلاقیت و نوآوری اقدام کنید و اهداف را با کمک اتحادیه ها و تشکل ها پیش ببرید.

 

 

✍ عطیه حاجی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید