Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

عزم ایران برای بازگشت به جایگاه نخست تولید پسته در جهان

لزوم معرفی برند پسته ایرانی توسط تجار

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سطح زیر کشت پسته در دنیا رتبه نخست را داریم و امیدوارم بتوانیم دوباره به جایگاه نخست تولید پسته در جهان بازگردیم.

عزم ایران برای بازگشت به جایگاه نخست تولید پسته در جهان

به گزارش خبرنگار ایانا، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در همایش ملی سلامت پسته که با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور، معاونین وزارت جهاد کشاورزی و تولیدکنندگان و تجار پسته کشور در سازمان حفظ نباتات برگزار شد، اظهار کرد: یکی از رسالت های حوزه پژوهش های هسته ای در دنیا بخش کشاورزی، ماندگاری، صیانت از محصولات کشاورزی و کاهش ضایعات است.

وی ابراز امیدواری کرد: استفاده از سایت های پرتو گاما در بخش کشاورزی استمرار داشته باشد و بتوانیم از کشاورزان و آب کشاورزی حمایت و حفاظت کنیم تا به پایداری در تولید برسیم.

ساداتی نژاد با بیان اینکه امریکا در تولید پسته جایگاه ایران را تصاحب کرده است، تصریح کرد: امیدواریم با تلاش های بخش خصوصی و حمایت‌های دولت و وزارت جهاد کشاورزی جایگاهی را که موقتا از دست داده‌ایم بتوانیم باز پس بگیریم.

وی با اشاره به اینکه محصول سالم جایگاه ویژه ای در وزارت جهاد کشاورزی دارد، ادامه داد: رئیس جمهور در دیدار اخیر از وزارت جهاد کشاورزی بر حوزه سلامت تاکید بالایی داشت و تولید محصول کشاورزی با کیفیت، سالم و با منشأ داخلی را وظیفه وزارت جهاد کشاورزی دانست، بنابراین در حوزه سلامت باید تلاش ویژه ای انجام شود.

مقام عالی وزارت ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم در حوزه سلامت سازمان حفظ نباتات را موظف کرده ایم تا دفتری را تحت عنوان معاونت سلامت غذا راه اندازی کند که پیش از این چنین سیاستی در وزارت خانه وجود نداشت و وظیفه سلامت غذا بر عهده سازمان غذا و دارو بود اما امروز پذیرفته ایم که نقش مهمی در این حوزه داریم.

وی با بیان اینکه ما وظیه داریم غذای سالم را برای مصرف کننده ایرانی تولید کنیم، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر صادرات غذای سالم در حوزه بین المللی برای کشور اعتبار و هویت محسوب می شود و باید بتوانیم دغدغه های بازارهای هدف در دنیا را هم برطرف کنیم، لذا نگاه ما این است که بتوانیم محصولات صادرات محور و با استانداردهای بین المللی تولید کنیم.

ساداتی نژاد تاکید کرد: صادرکنندگان ما باید نشان و هویت محصول ایرانی را در دنیا مشخص کنند. محصول پسته ایرانی مرغوب ترین نوع در دنیا است و قیمت آن با پسته کشورهای دیگر متفاوت است اما در برندسازی دچار چالش هستیم.

وی با اشاره به تولید گوشت قرمز در کشور عنوان کرد: کیفیت گوشت قرمز تولیدی توسط عشایر کشور با دام پرواری صنعتی متفاوت است و قیمت متفاوتی هم دارد مانند تفاوت فرش دستبافت و ماشینی؛ لذا باید برندسازی به درستی انجام شود تا بتوانیم ویژگی های پسته ایرانی را به درستی به خریداران خارجی معرفی کنیم تا به جایگاه خود در جهان بازگردیم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با آموزش و اطلاع رسانی گفت: تات باید در زمینه سلامت ایمنی در دو بخش تحقیقات و ترویج اقدام کند اما تحقیقات انجام می شود و به مزرعه نمی رسد و باید تلاش مضاعف در این خصوص داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در سطح زیر کشت پسته در دنیا رتبه نخست را داریم، ابراز امیدواری کرد: بتوانیم دوباره به جایگاه نخست تولید پسته در جهان بازگردیم. تولید پسته در امریکا 2 برابر تولید در ایران است و به همین دلیل قیمت پسته امریکا ارزان تر بوده و باعث کاهش صادرات ایران شده است.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: باید با کمک بخش خصوصی در زمینه نوسازی باغات پسته، نهال شناسنامه دار و بسترهای تولید تلاش کنیم.

وی افزود: دو پروژه بین المللی در بحث پسته داریم که با 5 میلیون دلار اعتبار در حال انجام است و فائو، اتحادیه اروپا و حوزه تجارت در آن دخیل هستند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید