Iranian Agriculture News Agency

علایی مقدم:

پیگیری جدی نهضت ثبت آفت‌کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی

مبارزه با آفت سن غلات در ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار

رییس سازمان حفظ نباتات کشور از پیگیری جدی نهضت ثبت آفت‌کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی در سازمان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۵۵ آفت‌کش بیولوژیک (میکروبی، بیوشیمیایی و گیاه پایه) برای کنترل بیش از ۶۰ آفت و بیماری مهم روی محصولات مهم و دارای مصرف تازه‌خوری به تصویب رسیده است.

پیگیری جدی نهضت ثبت آفت‌کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی

به گزارش ایانا و به نقل از سازمان حفظ نباتات کشور، شاهپور علایی‌مقدم در نشست شورای مدیران سازمان که با حضور عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس برگزار شد، اهداف سازمان حفظ نباتات کشور را برشمرد و اظهار داشت: تقویت امنیت غذایی، افزایش بهره‌وری پایدار کشاورزی، ارتقای سلامت محصولات کشاورزی در زنجیره مزرعه تا سفره، حفاظت از محیط زیست در برابر اثرات آفات گیاهی تسهیل تجارت امن، توسعه و رشد اقتصادی از اهداف و ماموریت های اصلی این سازمان محسوب می‌شود.

وی اقدامات مهم سازمان را تشریح کرد و گفت: جلوگیری از ورود، استقرار و پراکنش آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز قرنطینه‌ای، بکارگیری شبکه‌های مراقبت، ردیابی، پایش و رصد آفات و بیماری‌ها، مدیریت و مبارزه با عوامل خسارتزای گیاهی (آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز) از وظایف و اقدامات کلان این سازمان است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور، پیش‌آگاهی، پایش و انجام عملیات مبارزه موفق با سن غلات را به عنوان دستاوردی مهم در سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد و افزود: عملیات مبارزه موفقیت آمیز با سن غلات در کشور در سال جاری در سطحی در حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار محقق شد. همچنین خرید تضمینی گندم انجام شده است که میزان سن زدگی (بالای ۲ درصد) آن کمتر از ۷ هزار تن است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ (۳۸ هزار تن) و سال ۱۳۹۹ (۹۸ هزار تن) کاهش چشمگیری نشان می‌دهد. هر چند این اتفاق چشمگیر در شرایطی رخ داده است که فصل بهار سال ۱۴۰۱ از نظر کم آبی و کاهش بارندگی بسیار استثنایی بود.

وی با بیان اینکه ارتقای سامانه جامع مانیتورینگ سموم زمینه مدیریت و مصرف بهینه آفت‌کش‌ها و تغذیه را فراهم کرد، گفت: سامانه مانیتورینگ آفت‌کش‌ها را راه‌اندازی کردیم و ۵ هزار و ۴۳۱ فروشگاه در این سامانه عضو شده‌اند. بیش از ۴۰۰۰ فقره مجوز ورود سموم و بیش از ۱۶۰۰ فقره مجوز ترخیص تکنیکال و سموم آماده مصرف در این سامانه بررسی و صادر شده است.

علائی‌مقدم با اعلام این که در سازمان نهضت ثبت آفت‌کش‌های بیولوژیک و غیرشیمیایی را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: در حال حاضر ۵۵ آفت‌کش بیولوژیک (میکروبی، بیوشیمیایی و گیاه پایه) برای کنترل بیش از ۶۰ آفت و بیماری مهم روی محصولات مهم و دارای مصرف تازه‌خوری ( سبزی، صیفی و گلخانه ای) به تصویب رسیده است.

وی از سیر نزولی واردات آفت‌کش‌های آماده مصرف خبر داد و افزود: سازمان حفظ نباتات حمایت از شرکت‌های داخلی تولید کننده آفت‌کش را در دستور کار خود قرار داده است و تلاش داریم که آزمایشگاه‌های کشور را تجهیز کنیم.

این مقام مسوول، شناسه‌دار کردن بسترهای تولید با هدف تولید محصول سالم را زمینه ارتقای دیپلماسی غذایی و ارزآوری در کشور برشمرد و‌ گفت: سامانه سماک با هدف نظارت بر تولید و صادرات محصولات کشاورزی طراحی شده است که در آن امکان رعایت همه پروتکل‌های بین‌المللی در صادرات محصولات کشاورزی فراهم شده است.

وی افزود: تمام روند کاشت، داشت و برداشت محصول، انبارداری، بسته‌بندی، لیبل‌زنی تا صادرات محصولات کشاورزی تحت نظر این سامانه صورت می‌گیرد که سامانه‌های وزارت بهداشت نیز به آن متصل شده است. هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون تاییدیه این سامانه امکان عرضه و صادرات را نخواهد داشت.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در پایان با مطرح کردن چالش‌های سازمان از جمله کمبود نیروی انسانی متخصص، اعتبارات و بودجه، تغییر چارت سازمانی، ارتقای سطح مدیریت‌های حفظ نباتات، پست‌های قرنطینه خواستار حمایت ویژه کمیسیون کشاورزی از سازمان حفظ نباتات کشور شد و گفت: هزینه ۱ میلیون تومان در بخش نباتات به معنی کاهش هزینه‌های درمان به همان تناسب است.

گفتنی است؛ راهبران دو سامانه مانیتورینگ سموم و نسخه‌نویسی الکترونیکی نیز در حضور سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی دو سامانه مذکور را ارائه کردند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید