Iranian Agriculture News Agency

عیدی دولت به گندم‌کاران؛

قیمت خرید، ۱۱۵۰۰ تومان و تعدیل قیمت کودهای پایه

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی از عیدی دولت به گندم‌کاران با قیمت خرید تضمینی ۱۱۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم گندم خبر داد.

قیمت خرید، ۱۱۵۰۰ تومان و تعدیل قیمت کودهای پایه

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علیرضا مهاجر در ارتباط زنده با بخش خبری ۲۱ شبکه خبر سیما افزود: قیمتی که امروز دولت برای خرید گندم  در سال زراعی جاری اعلام کرده است عیدی  خوبی برای کشاورزان سخت کوش و عزیز کشور است و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در میام نوروزی شان در مورد اهمیت مباحث مربوط به تولید محصولات اساسی صورت پذیرفته است. 

وی افزود: در شهریور ماه 1400، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را مبلغ ۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای سال 1401اعلام کرده بود و مجلس شورای اسلامی حدود یک ماه قبل، این مبلغ را به ۹ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش داد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جهانی و افزایش هزینه‌های دستمزد و نهاده‌ها، دولت به این نتیجه رسید که قیمت گندم را به مبلغ ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دهد و برای کشاورزانی که گندم خودشان را به دولت تحویل می‌دهند هزار تومان هم به عنوان جایزه در نظر گرفته است که در مجموع مبلغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کشاورزانی که محصول گندم‌شان را به دولت تحویل دهند، پرداخت خواهد شد. 

مهاجر با بیان این که طبق قانون باید قبل از شروع کشت گندم، قیمت خرید تضمینی اعلام شود، گفت: این کار به موقع صورت گرفت و از سوی شورای سیاست گذاری و قیمت‌گذاری محصولات اساسی به ریاست وزیر جهاد کشاورزی و با حضور نمایندگان کشاورزان و تعدادی از وزرا و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، قیمت خرید تضمینی گندم در شهریور ماه 7 هزار و 500 تومان اعلام شده بود. 

به گفته وی، با توجه به اتفاقاتی که در جهان افتاده است، مجلس شورای اسلامی قیمت را یک ماه قبل 9 هزار و 500 تومان اعلام کرد، اما با توجه به شرایط موجود، دولت بر آن شد که قیمت را با مجموع جایزه و قیمت گندم 11 هزار و 500 تومان به کشاورزان اعلام کند که این امر هدیه‌ای به کشاورزان و تشویق آنان برای کشت محصولات اساسی به ویژه گندم است.

معاون وزیر در امور زراعت با بیان این که یکی از دغدغه‌های ما این بود که اگر قیمت گندم پایین باشد کشاورزان شاید اقدام به تحویل محصول ننمایند یا این که دلال‌ها محصول را از کشاورزان بخرند، انبار کنند و یا قاچاق کنند، گفت: با این قیمت قطعا کشاورزان محصولشان را تحویل خواهند داد و امیدواریم در این خصوص مشکلی نداشته باشیم.

وی با بیان این که پول کشاورزان به موقع پرداخت خواهد شد و تاثیر آن در کشت پاییز امسال خواهد بود، گفت: با توجه به شرایطی که وزارت جهاد کشاورزی در نظر گرفته است، امیدواریم بتوانیم  هم سطح و عملکرد در واحد سطح را در سال زراعی آتی افزایش دهیم و هم نیاز کشور را در داخل تامین کنیم.

مهاجر بیان داشت: با این قیمت خرید تضمینی، دیگر بحث قاچاق به صرفه نخواهد بود و کل محصول تحویل دولت خواهد شد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، از کار مهم و بزرگ دیگر این وزارتخانه در روز های اول فروردین ماه امسال به کشاورزان خبر داد و گفت: قیمت کودهای پایه که تاثیر بسیار زیادی در افزایش عملکرد گندم و محصولات اساسی و کل محصولات کشاورزی دارد، تعدیل شد و 45 درصد قیمت کودهای پتاس و فسفر کاهش پیدا کرد.

به گفته وی، با افزایش قیمت گندم و کاهش قیمت نهاده‌ها، امیدواریم شرایط بسیار خوبی را برای آینده محصولات اساسی داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید