Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور خبر داد:

ممنوعیت فروش سم بدون نسخه گیاه‌پزشکی

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از ممنوعیت فروش سم بدون نسخه گیاه‌پزشکی خبر داد.

ممنوعیت فروش سم بدون نسخه گیاه‌پزشکی

به گزارش خبرنگار ایانا، شاپور علایی‌مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد، از عدم توزیع سموم کشاورزی بدون نسخه گیاه‌پزشکی خبر داد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایانا درباره زمان اجرای این طرح، گفت: در حال حاضر سم بدون ضابطه به فروش می‌رسد و این در حالی است که کلینیک‌های گیاه‌پزشکی بر اساس قانون حق فروش سم را ندارند؛ آغاز دهه مبارک فجر بهترین زمان اعلام نهضت سم‌زدایی در کشور است و دستورالعمل آن به‌زودی ابلاغ می‌شود.

به گفته‌ی رئیس سازمان دامپزشکی کشور، تعداد سم فروشی‌های فعال در کشور ده برابر تعداد کلینیک‌های دامپزشکی است.

علایی‌مقدم با اشاره به قدیمی بودن قانون حفظ نبات در کشور، گفت: این قانون مربوط به سال 1346 بوده و نیازمند بازنگری است.

وی با اشاره به افزایش تعداد آزمایشگاه‌های مرجع با همکاری وزارت بهداشت و درمان، گفت: افزایش تعداد آزمایشگاه‌های مرجع برای افزایش ترویج صدور دستورالعمل مصرف سموم کشاورزی است.

به گفته رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، از ابتدای اسفند این تعداد به 10 آزمایشگاه مرجع افزایش پیدا می‌کند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر امکان ایجاد آزمایشگاه‌های سیار نیز وجود خواهد دارد، یادآور شد: در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تعداد آزمایشگاه‌های بررسی کیفی محصولات کشاورزی خرد نیز هستیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بابیان اینکه سازمان حفظ نباتات کشور ضامن سلامت و بهداشت محصولات کشاورزی از منشأ گیاهی است، تصریح کرد: از ۱۳۰ میلیون تن محصولات تولیدی در بخش کشاورزی ۸۵ میلیون تن آن توسط سازمان حفظ نباتات مراقبت می‌شود.

به گفته وی، مراقبت محصولات کشاورزی ازنظر عوامل خسارت زا بر عهده سازمان حفظ نباتات کشور است.

وی ادامه داد: میانگین مصرف آفت‌کش‌ها در کشور تقریباً یک‌سوم میانگین جهانی است و باید به‌صورت نهادینه با استفاده از انتقال آخرین یافته‌های تحقیقاتی به عرصه‌ها و بسترهای تولید آن را ساماندهی کنیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به شرایط جدید برای عرضه و صادرات محصولات کشاورزی از اسفندماه، یادآور شد: کلیه محصولات صادراتی از ابتدای اسفندماه در سامانه سماک مورد رصد، پایش و کنترل قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: رصد و پایش محصولات تولیدی از محل تولید آغاز می‌شود؛ می‌توان گفت در فاز نخست سامانه سماک، از مزرعه تا سفره محصولات کشاورزی صادراتی رصد و پایش می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بابیان اینکه در فاز بعدی سامانه سماک رصد و پایش و کنترل تمامی محصولات کشاورزی تولیدی عملیاتی می‌شود، گفت: این مهم در راستای ارتقای سطح سلامت جامعه انجام می‌شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور یادآور شد: بر اساس این سامانه تمامی روند ازجمله کاشت، داشت و برداشت محصول، انباری‌داری، بسته‌بندی تا زمان صادرات محصولات تحت نظر این سامانه است.

وی بابیان اینکه این سامانه به وزارت بهداشت متصل شده است، گفت: از اسفندماه، هیچ محصول تولیدی و صادراتی ازجمله سبزی و صیفی و سایر تولیدات محصولات کشاورزی بدون تأییدیه سامانه سماک امکان عرضه و صادرات را نخواهند داشت.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به هجوم ملخ از اواسط بهمن‌ماه به کشور، گفت: احتمال هجوم ملخ از 15 بهمن‌ماه وجود دارد و برای مبارزه با این آفت عمومی درخواست 50 میلیارد تومان اعتبار را داده‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر زمان بررسی بودجه در مجلس شورای اسلامی است، گفت: برای بودجه سال 1401 پیشنهاد 6 هزار میلیارد تومان اعتبار برای سازمان حفظ نباتات شده است.

به گفته وی این میزان اعتبار بنا است تا از محل تأمین هزینه - درآمد باشد و فشار مالی برای دولت نخواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید