Iranian Agriculture News Agency

جلیلی مقدم خبر داد:

ارز آوری 86 میلیون دلاری مرکبات در سال گذشته

اجرای طرح جامع اصلاح و نوسازی باغات مرکبات در استان‌های مستعد در سال جاری

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی از ارزآوری 86 میلیون دلاری مرکبات در سال گذشته خبر داد.

ارز آوری 86 میلیون دلاری مرکبات در سال گذشته

زهرا جلیلی مقدم مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره وضعیت تولید مرکبات در کشور گفت: مجموع سطح زیر کشت مرکبات بالغ بر ۳۰۰ هزار هکتار  بوده که حدود ۱۷۵ هزار هکتار آن مربوط به پرتقال است.

وی با اشاره به تولید بیش از 5 میلیون و 600 هزار تنی این محصولات بر اساس آخرین آمار، افزود: متوسط عملکرد مرکبات 21 هزار و 659 کیلوگرم در هر هکتار بوده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری با بیان این که ایران در رتبه هفتم تولید مرکبات جهان قرار دارد، یادآور شد: چین، برزیل، هند، مکزیک، آمریکا و اسپانیا از تولیدکنندگان برتر این محصول در جهان هستند.

جلیلی مقدم با اشاره به ارزآوری 86 میلیون دلاری این محصول در سال گذشته، گفت: در سال 99، 215 هزار تن از این محصول به کشورهای مختلف صادر شده است.

669393_975

وی با اشاره به  اثرات تغییر اقلیم و تنش‌های ناشی از آن، برنامه‌ریزی برای مدیریت باغات جهت کاهش تنش‌های زنده و غیرزنده در تولید میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری و برنامه نظارت بر تولید به‌ منظور حمایت از عرضه و تقاضا و کنترل بازار را از اولویت‌های کاری دانست که در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: سامان‌دهی تولید نهال سالم، اصیل و استاندارد، احداث باغ های متراکم مرکبات با همکاری بخش خصوصی و اجرای طرح جامع اصلاح و نوسازی باغات مرکبات نیز از دیگر برنامه‌های دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری است که در سال‌جاری در استان های مستعد اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید