Iranian Agriculture News Agency

علایی مقدم در جمع خبرنگاران اعلام کرد:

رفع ممنوعیت صادرات 2 محصول کشاورزی ایران به روسیه تا ماه آینده

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: بازدید از بسترهای تولیدی در ایران توسط روسیه تا 10 روز آینده انجام و تا یک ماه آینده ممنوعیت و محدودیت صادرات 2 محصول کشاورزی ایران به روسیه برطرف خواهد شد.

رفع ممنوعیت صادرات 2 محصول کشاورزی ایران به روسیه تا ماه آینده

به گزارش خبرنگار ایانا، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، در حاشیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی در بوستان گفتگو، در رابطه با رفع مشکلات صادراتی با روسیه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی جلسات و مذاکراتی که با روسیه، سرویس فدرال مواد بهداشتی و گیاهی و دامی روسیه و سرویس فدرال حمایت از مصرف کنندگان این کشور داشتیم و با توجه به تغییر پروتکلی که انجام شده بود، مقرر شد طی مدت 20 روز که روسیه در تعطیلات ماه ژاونویه است، ایران بسترهای تولید، تولیدکنندگان و سمومی که در کشور برای تولیدات سبزی و صیفی و عمدتا در گلخانه ها استفاده می شود را برای روسیه ارسال کند.

وی افزود: تیم ایران هم 25 روز پیش سفری را به روسیه داشت که در این کشور مقرر شد پس از تعطیلات ژانویه تیم روسیه از گلخانه ها و تولیدات در ایران بازدید کنند؛ امروز جلسه ای را با سرویس فدرال و رئیس سازمان حفظ نباتات روسیه داشتیم و توافق شد تا در اولین فرصت بازدید از بسترهای تولید در ایران انجام شود.

علایی مقدم خاطرنشان کرد: روسیه اعلام آمادگی کرده تا پس از این بازدید کلیه محدودیت ها و ممنوعیت هایی را که به دلیل تغییر پروتکل ایجاد شده است از میان بردارد.

وی افزود: ایران و روسیه دو تفاهم نامه را با هم خواهند داشت که در سفر رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی به این کشور به امضا خواهد رسید که این تفاهم نامه ها در رابطه با نحوه مدیریت و استفاده از آفت کش ها و تبادل اطلاعات قرنطینه ای میان دو کشور است و متن این تفاهم نامه ها امروز نهایی شده است و در این سفر، به امضای وزرای کشاورزی دو کشور خواهد رسید.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: ما مشکلی برای صادرات به کشور های دیگر نداریم و نسبت به ماه گذشته حدود 12 هزار تن افزایش صادرات به کشورهای هدف را داشته‌ایم.

وی، با بیان این که دو محصول ایرانی توسط روسیه با ممنوعیت و محدودیت صادرات مواجه هستند، افزود: فلفل دلمه ای و سیب دو محصول محدود شده توسط روسیه هستند که در خصوص سیب پس از بازدید از سردخانه های ما و در بحث فلفل دلمه ای پس از بازدید از گلخانه ها، این ممنوعیت و محدودیت برطرف خواهد شد.

علایی مقدم گفت: بازدید از بسترهای تولیدی در ایران تا 10 روز آینده انجام و تا یک ماه آینده ممنوعیت و محدودیت صادرات 2 محصول کشاورزی ایران به روسیه برطرف خواهد شد.

وی در رابطه با اخبار منتشر شده از معدوم سازی فلفل دلمه ای ایران در جمهوری آذربایجان، با بیان این که این اخبار منبع موثقی ندارد و در شبکه های مجازی منتشر می‌شود، عنوان کرد: ممنوعیت یا بازگشت محصولات تابع پروتکل هایی است و اگر محصولی به کشور بازگردانده شود باید تابع شرایط قرنطینه ای باشد؛ روز گذشته در نامه ای که به مراکز قرنطینه ای در پایانه های مرزی کشور با جمهوری آذربایجان ابلاغ شد، هیچ گونه گزارشی مبنی بر برگشت محصولات کشاورزی از کشور آذربایجان گزارش نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: در خصوص امحای محصولات هم با حفظ نباتات آذربایجان مکاتبه داشتیم، هیچ گونه گزارشی مبنی بر ویروسی بودن محصول ایران ارائه نشده است و این اخبار را کاملا تکذیب می کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید