Iranian Agriculture News Agency

تقوی اعلام کرد:

خسارت 270 هزار میلیارد ریالی کرونا به تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی از خسارت حدود 270 هزار میلیارد ریالی به تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی از ابتدای شیوع ویروس کرونا خبر داد.

خسارت 270 هزار میلیارد ریالی کرونا به تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی

غلامرضا تقوی مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به خسارت حدود 270 هزار میلیارد ریالی به تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: از اسفند ماه سال 1398 در پی شیوع ویروس کرونا در کشور خسارت‌های بسیار هنگفتی به تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی وارد شده است.

وی ادامه داد: عدم فروش در بازارهای داخلی، بسته بودن مرزها و عدم صادرات با توجه به اینکه گل و گیاهان زینتی جزو محصولات بسیار فسادپذیر با قابیلت نگهداری پایین هستند سبب تحمیل خسارت جبران‌ناپذیری به این صنف نسبت به سایر صنف‌ها شد.

تقوی، گفت: در حال حاضر تولید و پرورش انواع گل و گیاهان زینتی در تمام استان‌های کشور در حال انجام بوده و بر اساس آمار سال 1399 در کل کشور 8602 هکتار اختصاص به گل و گیاهان زینتی دارد.

به گفته وی؛ از سطح زیر کشت انواع گل و گیاهان زینتی در کشور حدود 5214.6 هکتار اختصاص به کشت‌های فضای باز و حدود 3388.1 هکتار تحت پوشش گلخانه‎‌‌ای است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی میزان تولید گل‌های شاخه بریده در سال گذشته را 2847 میلیون شاخه، عنوان کرد و افزود: میزان تولید گیاهان گلدانی 497.9 میلیون گلدان، گیاهان فصلی و نشایی در فضای باز 383.1 میلیون بوته و درخت و درختچه زینتی در فضای باز 432.4 میلیون اصله اعلام‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه مجموع ارزش تولیدات گل و گیاهان در سال 1399 بالغ‌بر 539560 میلیارد ریال بوده است، یادآور شد: واردات سال 1399 بالغ‌بر 4.9 میلیون دلار بوده که در مقایسه با واردات سال 1398 (5.4 میلیون دلار) نشان‌دهنده کاهش میزان واردات است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی با اشاره به وضعیت تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی پس از شیوع کرونا، افزود: تولیدکنندگان مذکور در شرایط شیوع و ادامه بیماری کرونا علاوه بر کاهش فروش و کسب درآمد با مشکلات دیگری نیز روبه‌رو بوده‌اند.

وی انباشت بازپرداخت تسهیلات معوقه بانکی و اخطار توسط بانک‌های عامل با توجه به تعویق افتادن اقساط تسهیلات دریافتی تولیدکنندگان و جریمه‌های دیرکرد را یکی از مشکلات تولیدکنندگان این بخش عنوان کرد و گفت: انباشت بدهی‌های مرتبط با عدم پرداخت قبوض نهاده‌های تولیدی مانند آب، گاز، برق و تضعیف توان مالی برای پرداخت سایر هزینه‌های جاری، حقوق کارگران و افزایش هزینه‌های سربار به دلیل عدم همکاری سازمان تأمین اجتماعی برای معافیت از پرداخت حق بیمه کارفرما تا 5 نفر از دیگر مشکلاتی بود که تولیدکنندگان این بخش با آن درگیر بودند.

_48062

به گفته مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی، افزایش هزینه تولید به‌خصوص پس از افزایش قیمت برخی از نهاده‌های تولیدی در پی افزایش قیمت ارز و کاهش سطح درآمدی ناشی از افت بسیار شدید بازار فروش انواع گیاهان مذکور (شاخه بریده، گلدانی، درخت و درختچه و ...) با توجه به اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی مراسم‌ها، سالن‌ها و...  در برخی از موارد واحدهای تولیدی را تا آستانه ورشکستگی کامل نیز پیش برده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط و اوضاع کنونی و تأکید دولت مبنی بر اعمال حمایت از رسته‌های بسیار خسارت‌دیده از بیماری ازجمله رسته فوق و به‌منظور جلوگیری از بیکاری فعالان این حوزه و تثبیت اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، باهدف تعدیل و جبران خسارات وارده پیشنهاد‌هایی ارائه‌شده است.

تقوی، تخصیص سریع تسهیلات کم‌بهره سرمایه در گردش ویژه واحدهای تولیدی گل و گیاهان زینتی را یکی از پیشهادات ارائه‌شده برای رفع مشکل تولیدکنندگان گل و گیاهان زینتی عنوان کرد و افزود: ایجاد زیرساخت‌های مناسب فروش آنلاین گل و گیاهان زینتی در بستر شبکه تاک و سایر ظرفیت‌های موجود در وزارت جهاد کشاورزی یکی دیگر از پیشنهاد‌هایی است که مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه تخصیص تسهیلات ویژه از طریق خط اعتباری مکانیزاسیون محصولات کشاورزی برای تجهیز ناوگان حمل‌ونقل انواع گل و گیاهان زینتی (خرید سردخانه متحرک) نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد، تصریح کرد: تسهیل در صدور مجوزها و کمک به راه‌اندازی واحدهای کوچک صنایع تکمیلی به‌منظور ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از ضایعات مانند خشک‌کردن انواع گل‌ها، تولید گل جاوید، تولید روغن و عطرمایه گیری از برخی ازگل‌های زینتی و... نیز ازجمله اقداماتی بوده که پیشنهادشده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی یادآور شد: تخصیص مشوق‌های صادراتی و تسهیل در رفع موانع صادراتی ازجمله پیمان‌سپاری ارزی در بحث دریافت‌های ریالی، اصلاح و بازنگری دستورالعمل‌های مرتبط با قبل از شیوع بیماری کرونا مانند ممانعت از صادرات محصولات زینتی گلدانی با خاک باهدف تسهیل روند صادرات این محصولات نیز پیشنهادشده است.

وی درباره راهکارهای مبارزه با بیماری کرونا در برخی از کشورهای صاحب تولید و صادرات گل و گیاهان زینتی، گفت: مطالعه و بررسی راهکارهای جهانی نشان داده که رفع محدودیت‌های بازگشایی برای مکان‌های عرضه به‌جز روزهای ابتدایی بیماری و تشویق مردم به مصرف هر چه بیشتر گل و گیاهان زینتی جهت افزایش روحیه و سلامت روانی یکی از فعالیت‌های انجام‌شده است.

به گفته وی؛ تقویت صندوق‌های تخصصی موجود در سندیکاها از طرف دولت باهدف تأمین خسارات وارده، خریداری تمام محصولات اعضا و پذیرش مسئولیت از سوی سندیکاها نیز در این کشورها  انجام‌شده است.

تقوی، قرار گرفتن گل و گیاهان زینتی در رده محصولات بسیار فسادپذیر ازجمله میوه و تره و بار بازگشایی مکان‌های عرضه عمده و خرده‌فروشی گل و گیاهان زینتی در زمان اجرای طرح جامع محدودیت ناشی از ویروس کرونا ازجمله راهکارهای داخلی عنوان کرد.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی گفت: ایجاد رسته جدید برای مراکز تولید و عرضه انواع گل و گیاهان زینتی در خصوص تعیین رسته‌های کسب‌وکارهای به‌شدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا از طریق معاونت اقتصادی ریاست جمهوری و ابلاغ آن به وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت نیرو، وزارت نفت و ریاست کل بانک مرکزی نیز ازجمله راهکارهای داخلی عملیاتی شده، است.

وی بابیان اینکه پرداخت تسهیلات ارزان قیمت بانکی در قالب سرمایه در گردش باهدف تقویت صندوق‌های حمایتی مربوط به تشکل‌ها و کمک به استمهال تسهیلات بانکی و تقسیط هزینه‌های بدهی جاری شامل برق، گاز و آب از دیگر راهکارهای اجرایی در داخل کشور عنوان کرد و گفت: برگزاری روز ملی گل به‌منظور افزایش سرانه مصرف گل و گیاهان زینتی به‌واسطه روش‌هایی مانند اعمال تخفیف‌های ویژه با کمک تشکل‌های تخصصی گل و گیاه و اهداء گل در تمام استان‌ها در طول شیوع ویروس کرونا به کادر درمان به‌منظور قدردانی و همراهی نیز انجام‌شده است.

به گفته مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی، کمک به تشکیل صندوق محصولی تخصصی محصولات گلخانه‌ای، سبزی و صیفی و گل و گیاهان زینتی و کمک به عملیاتی شدن تأمین یارانه سوخت برای «cargo» به‌منظور تقویت صادرات و کاهش هزینه سوخت از 90000 ریال به 6000 ریال نیز از راهکارهای اجراشده در داخل کشور است.

وی حمایت دولت برای توسعه سامانه فروش آنلاین گل و گیاهان زینتی از طریق قرار دادن بستر فضای مجازی ارزان‌تر (تاک) را از دیگر اقدامات انجام‌یافته در زمان شیوع ویروس کرونا عنوان کرد و یادآور شد: معرفی و آموزش تولیدکنندگان گل‌های شاخه بریده برای آشنایی با ایجاد ارزش‌افزوده در زمان شیوع ویروس کرونا (روش‌های خشک نمودن غنچه‌های گل، ایجاد گل جاویدان، پرینت پیام‌های مناسبتی بر روی گلبرگ‌ها، ایجاد ترا ریوم با گیاهان کاکتوس و گوشتی) نیز انجام‌شده است.

مدیرکل دفتر امور گلخانه‌ها، گیاهان زینتی و قارچ خوراکی درباره اقدامات مؤثر آتی در ادامه بیماری کرونا نیز گفت: تقویت قدرت و تعداد تشکل‌ها و اتحادیه‌های تخصصی باهدف افزایش مطالبه گری و ترغیب و تشویق تشکل‌ها و اتحادیه‌های تخصصی در خصوص واکسینه کردن اعضای هر تشکل یا اتحادیه علیه ویروس کرونا از اقداماتی است که برای آن برنامه‌ریزی می‌شود.

وی تقویت سطح پوشش دهی بیمه انواع گل و گیاهان زینتی باهدف جبران خسارات وارده به تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات مذکور را در زمان شیوع ویروس کرونا از دیگر اقدامات مؤثر در آینده برای بهره‌برداران این بخش عنوان کرد.

تقوی با اشاره به ارتقاء سطح فروش آنلاین انواع گل و گیاهان زینتی با استفاده از پتانسیل‌های شبکه‌های مجازی موجود، افزود: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای صادرات اعم از پایانه‌های فیزیکی و مجازی برای صادرات و راه‌اندازی و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل ریلی، هوایی و دریایی، بهبود ارتباطات بین‌المللی و اخذ مشارکت صادرکنندگان حرفه‌ای و کاهش هزینه‌های تولید  از دیگر برنامه‌های آتی برای بهره‌برداران این بخش است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید