Iranian Agriculture News Agency

خون‌میرزایی تاکید کرد:

ضرورت تقویت تشکل‌ها و زنجیره‌های تولید محصولات شیلاتی کشور

رئیس سازمان شیلات ایران بر ضرورت تقویت تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولید محصولات شیلاتی کشور برای حذف دلالان و کاهش قیمت آبزیان تاکید کرد.

ضرورت تقویت تشکل‌ها و زنجیره‌های تولید محصولات شیلاتی کشور

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، نبی الله خون میرزایی ظهر امروز در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه بین المللی شیلات و آبزیان و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، گفت: این دوره از نمایشگاه شیلات با رعایت پروتکل های بهداشتی مرتبط با کووید ۱۹ و به منظور هم افزایی دست اندرکاران رسته‌های مختلف شیلاتی برگزار شده است. در حقیقت هدف این نمایشگاه ارائه توانمندی ها، دستآوردها و ظرفیت های داخلی کشور در حوزه شیلات و آبزیان و صنایع وابسته به صورت تخصصی است.

وی ادامه داد: سال گذشته به علت گسترش شیوع کرونا امکان برگزاری نمایشگاه نبود و این وقفه در شرایطی که سازمان شیلات به عنوان یکی از دستگاه‌های ذیربط وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت های مهمی در بخش غذایی کشور دارد، نمی‌توانست بیش از این ادامه یابد.

به گفته وی در این دوره از نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های بیشتری توسط فعالان این بخش ارائه شده است.

رئیس سازمان شیلات ایران در پاسخ به این سوال که این سازمان چه برنامه‌هایی برای تحقق اهداف وزیر جهاد کشاورزی یعنی تولید ۲برابری محصولات آبزیان دارد؟ گفت: برای تحقق برنامه‌های وزیر جهاد کشاورزی در بخش‌های مختلف از صید، آبزی پروری، اصلاح قوانین، صادرات، مشوق های صادراتی، ارائه خدمات و تسهیلات و... برنامه هایی را تنظیم و به وزارت خانه ارائه کردیم. وزارت جهاد کشاورزی نیز در حال بسترسازی برای تحقق این برنامه‌ها است. نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای در بخش های مالی و زیرساختی از جانب دولت داریم.

وی با بیان اینکه رویکرد سازمان شیلات توجه به ظرفیت‌های داخلی و کاهش وابستگی است، گفت: باید آبزی مصرفی را در کشور توسعه دهیم، زیرا سرانه مصرف آبزیان در کشور ما نصف میانگین جهانی است. اگر سرانه مصرف افزایش یابد تولید نیز افزایش می یابد و در کنار آن می توانیم بازارهای صادراتی را توسعه دهیم و وارد بازارهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروسیا و...شویم.

خون میرزایی اضافه کرد: سرانه مصرف آبزیان در کشور در سال ۱۳۹۹، ۱۳ کیلو و ۴۰۰ گرم بود که میانگین جهانی آن بالای ۲۴ کیلوگرم است. با توجه به اینکه سواحل گسترده در شمال و جنوب کشور داریم نگرانی از بابت تولید وجود ندارد و با توجه به ظرفیت‌های کشور می‌توانیم تولیدات را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌های بالای آبزیان منجر به حذف این محصولات از سفره مردم و کاهش سرانه مصرف نشده است و سازمان شیلات چه برنامه ای برای متعادل سازی قیمت ها دارد، گفت: در ابتدا باید ببینیم در شرایط گرانی موجود در کشور قیمت آبزیان با چه چیزی مقایسه می‌شود. یعنی مثلا ماهی با چه پروتئین حیوانی دیگر مقایسه می شود که گران است؟ آیا بقیه پروتئین های حیوانی ارزان هستند؟ آیا ارزش کمی و کیفی دیگر محصولات از ماهی بیشتر است؟ قطعا اینگونه نیست.

وی افزود: دیگر اینکه با بررسی‌هایی که انجام دادیم به این موضوع رسیدیم که قیمت‌ ماهی سر مزرعه بالا نیست بلکه حضور واسطه‌ها و دلالان و از آن طرف ضعف اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولید در این بین قیمت‌ها را بالا می برد.

رئیس سازمان شیلات ایران در پایان گفت: باید تشکل‌ها، اتحادیه‌ها و زنجیره‌های تولید در این بخش تقویت شوند. تمام بخش‌های مربوطه بایستی کمک کنند که آبزیان با واسطه کمتری به دست مصرف کننده برسد. اگر چه تحریم‌های شدید، خشکسالی و کرونا بر قیمت تمام شده تولید تاثیر گذاشته است اما با این وجود قیمت آبزیان در مزارع بالا نیست و فقط باید واسطه‌ها کمتر شوند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید