Iranian Agriculture News Agency

خون میرزایی در گفتگو با ایانا پیش بینی کرد:

تولید 1 میلیون و 511 هزار تن محصولات شیلاتی در سال 1400

رئیس سازمان شیلات ایران پیش بینی کرد: مطابق با برنامه ششم توسعه در سال 1400، یک میلیون و 511 هزار تن محصولات شیلاتی امسال در کشور تولید شود.

تولید 1 میلیون و 511 هزار تن محصولات شیلاتی در سال 1400

نبی الله خون میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با افتتاح پروژه‌های شیلاتی در سال 1400 اظهار کرد: ما در سه مرحله، 176 پروژه شیلاتی را که بسترساز اشتغال برای بیش از 6هزار و 500 نفر و تولید بیش از 51 هزار تن انواع آبزیان است را هدف گذاری کرده بودیم که با دستور ریاست جمهوری وقت افتتاح شد. 

وی افزود: پروژه‌هایی هم در استان های ساحلی و غیر ساحلی در هفته دولت به بهره‌برداری رسیده است که عمدتا پروژه‌های پرورش ماهی در دریا، پرورش میگو و سایر آبزیان بوده است.

خون میرزایی ابراز امیدواری کرد: سال 1400، سال افزایش جذب سرمایه گذاری در بخش شیلاتی باشد و پروژه‌های بیشتری بهره برداری شود.

وی با اشاره به پروژه‌های بزرگ نیمه کاره شیلاتی گفت: این پروژه‌ها مربوط به پرورش میگو و ماهی در دریا است، همچنین اسکله‌هایی را داریم که امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با میزان تولید شیلاتی مطابق با تکلیف برنامه در سال 1400 خاطرنشان کرد: ما امسال مطابق برنامه باید 700هزار تن صید، 811 هزار تن آبزی پروری و در مجموع یک میلیون و 511 هزار تن تولید محصولات شیلاتی داشته باشیم که در زمینه صید اطمینان داریم که به تکلیف برنامه خواهیم رسید.

وی افزود: از این میزان حدود 200 هزار تن پرورش ماهی در دریا است که از برنامه ششم توسعه عقب هستیم و با بومی سازی انجام شده در زمینه تجهیزات قفس توسط شرکت‌های داخلی و استفاده از این تجهیزات در دریا، امیدواریم این خودکفایی داخلی به ما کمک کند تا عقب ماندگی در این نوع پرورش را جبران کنیم.

رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: با توسعه سرمایه گذاری‌ها و پروژه‌های جدید به توسعه بخش آبزی پروری امیدواریم اما خشکسالی بر روی تولیدات تاثیر منفی چشمگیری گذاشته است و درجاتی از کاهش تولید را در ماهیان گرمابی و سردآبی داشته‌ایم.

خون میرزایی با بیان این که به فصل بهره‌برداری میگو نزدیک شده‌ایم، تصریح کرد: امسال نسبت به سال گذشته حدود 15 درصد سطح زیر کشت افزایش یافته و تولید میگو از 49 هزار تن در سال گذشته به حدود 60 هزار تن در سال جاری خواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش شیلات گفت: بیش از یک هزار و 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری در سال گذشته در بخش شیلات انجام شده که در این بخش بی سابقه بوده است و با توجه به ظرفیت جذب سرمایه گذاری در این بخش امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان شیلات ایران ابراز امیدواری کرد: با اقدامات انجام شده، تراز تجاری و مصرف سرانه آبزیان در سال 1400 افزایش پیدا کند.

وی افزود: مصرف سرانه ماهی در سال 99، 13.4 کیلوگرم بود که تکلیف سال 1400، افزایش آن تا 14.8 کیلوگرم است که امیدواریم به این اهداف برسیم.

امضای تفاهم نامه برای راه اندازی بورس آبزیان

خون میرزایی در رابطه با اقدامات انجام شده در حوزه صید و صیادی عنوان کرد: در سال گذشته میزان صید 715 هزار تن بود که 8 درصد از برنامه جلوتر بودیم، برنامه ما این است که با حفظ اشتغال پایدار جامعه صیادی تا جای ممکن از فشار به منابع و ذخایر پرهیز کرده و میزان صید را از تکالیف برنامه توسعه‌ای فراتر نبریم، بنابراین توسعه کمی صید و صیادی با احتیاط دنبال می‌شود اما توسعه کیفی و زنجیره ارزش را برای توسعه صیادی و آبزی پروری دنبال می کنیم.

وی افزود: تفاهم نامه‌هایی را در زمینه بهبود صید و صیادی و ارزش افزوده آن با یونیدو امضا کرده ایم، همچنین تفاهم نامه سه جانبه ای را با شرکت سرمایه گذاری تجاری سازمان منطقه آزاد چابهار و مجموعه بهاران برای انواع خدمات صیادی امضا کردیم و امیدواریم جامعه صیادی ما در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان ار مزایای آن بهره‌مند شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با امضای تفاهم نامه با بورس گفت: امیدواریم با امضای این تفاهم نامه، بورس آبزیان هر چه سریع تر ایجاد شود و یک ارتقا در زنجیره ارزش صید و صیادی و خدمات بهتر برای جامعه صیادی رقم بخورد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید