Iranian Agriculture News Agency

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گزارش می‌دهد:

اجرای 6 پروژه ملی برای تولید مثل و اصلاح نژاد دام و طیور

افزایش تولید مثل و اصلاح نژاد دام و طیور با اجرای 6 پروژه ملی که ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری حمایت می‌کند، ارتقا می‌یابد.

اجرای 6 پروژه ملی برای تولید مثل و اصلاح نژاد دام و طیور

به گزارش ایانا و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنعت دام و طیور از جمله حوزه‌های کاربردی است که با کمک فناوری‌های نو و توان دانش‌بنیان‌ها می‌تواند روند رو به رشدی را تجربه کند و بازار داخلی پررونقی داشته باشد. بر همین اساس، ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تحقق این موضوع اقدام به تعریف 6 طرح ملی کرده است تا به کمک آن و با استفاده از توان فناوران کشور بتواند این صنعت را ارتقا دهد.

این کار را نیز با تشکیل دبیرخانه کارگروه تحقیق و توسعه لاین آرین، مقایسه سویه‌های مرغ موجود تجاری و استفاده از ظرفیت کانون‌های دانش، صنعت، بازار برای توسعه صنعت طیور شتاب داده است.

6 پروژه ملی تعریف شده در این حوزه شامل «تولید اسپرم، جنین و گوساله های خالص نژاد در حال انقراض سیستانی»، «تولید ریزتراشه برای شناسایی، هویت گذاری و ثبت دام براساس استاندارد»، «تولید اسفنج واژینال پروژسترونی دام سبک»، «تولید گوسفند پر بازده مناسب برای شرایط محیطی ایران (نژاد مهربان)»، «تولید 2 هزار راس بز نژادهای ممتاز شیری، گوشتی و چندقلوزا (سانن، مورسیا، بوئر و موبنده)» و «برنامه اصلاح نژادی گوسفند بومی ایران (شال) با تاکید بر استفاده از آلل برولا» می شود.

تجدید نظر در روند واردات دام‌های خارجی به کشور (معاونت امور تولیدات دام و سازمان دامپزشکی)، توسعه ایستگاه‌های اصلاح نژادی دام بومی در یک بستر اقتصادی (معاونت علمی و تات)، در اختیار گذاشتن زیرساخت های غیر فعال به بخش خصوصی، تسهیل اخد مجوزها و ارائه مجوز زنجیره ای به صورت مجتمع واحد (معاونت امور تولیدات دامی و سازمان دامپزشکی) مهم‌ترین چالش‌های این حوزه است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید