Iranian Agriculture News Agency

بانکی پور در گفتگو با ایانا عنوان کرد:

اخذ کد محصول و مجوز بهداشتی برای بسته‌بندی ژل رویال برای اولین بار در کشور

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: بر اساس درخواست و پیگیری‌های مستمر صندوق و همکاری سازمان دامپزشکی کشور در جهت تکمیل زنجیره ارزش ژل رویال، موفق شدیم برای اولین بار در تاریخ صنعت زنبورداری، کد محصول و مجوز بهداشتی را برای بسته‌بندی ژل رویال از سازمان دامپزشکی اخذ کنیم و با این گام مثبت، بستر و زمینه عرضه این محصول ارزشمند در شبکه فروشگاه ‌های زنجیره‌ای و پلتفرم ‌های فروش اینترنتی مواد غذایی را فراهم نمائیم.

اخذ کد محصول و مجوز بهداشتی برای بسته‌بندی ژل رویال برای اولین بار در کشور

بهزاد بانکی پور در گفتگو با خبرنگار ایانا، اظهار کرد: در حال حاضر یکی از حلقه‌های مفقوده مهم در رشد و توسعه زنجیره ارزش تولید انبوه ژل رویال، عدم پیگیری موضوعات صنفی مرتبط با صنعت تولید ژل رویال و عدم ایفای نقش تشکل‌های مسئول در این حوزه است که سرعت توسعه صنعت ژل رویال را کند کرده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور افزود: این صندوق در چارچوب وظایف قانونی خود در جایگاه یک نهاد توسعه‌ای، مبنی بر سرمایه‌گذاری و کمک به توسعه تکنیک‌ها و روش‌های جدید تولید، با هدف تولید تجاری محصولات زنبورعسل و خروج صنعت زنبورداری از تک‌ محصولی،  از سال 1395، اقدام به سرمایه گذاری برای توسعه صنعت ژل رویال و تکمیل زنجیره ارزش آن در کشور کرده است.

وی با بیان این که پتانسیل ‌های فوق العاده کشور برای تولید تجاری و انبوه محصول ژل رویال به عنوان یک "غذا دارو" ایده آل است، تاکید کرد: صنعت ژل رویال می‌تواند اقتصاد و معیشت زنبورداران را دچار تحول اساسی کند و در بهبود سطح سلامت افراد جامعه نیز موثر باشد.

انتقال دانش تولید انبوه ژل رویال به کشور و بومی سازی آن از طریق دوره های آموزشی

بانکی پور در رابطه با اقدامات صندوق برای توسعه صنعت زنبورداری کشور خاطرنشان کرد: صندوق موفق شد با جلب همکاری سایر نهادها، نظیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و با مشارکت صنعتگران، زنبورداران و تشکل‌های تولیدی، در چارچوب یک کار تیمی، ضمن انتقال دانش تولید انبوه ژل رویال به کشور، از طریق حمایت مالی از برگزاری دوره‌های اموزشی این دانش را در کشور بومی سازی کند.

وی افزود: مطابق با "بند م ماده 194 قانون برنامه پنجم توسعه" صندوق موظف است بخشی از منابع خود را در حوزه انتقال نوآوری، تکنیک ها و روش های جدید تولید سرمایه گذاری کند و با استناد به همین قانون اقدام به سرمایه گذاری برای کمک به انتقال دانش تولید انبوه ژل رویال به کشور کرده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور تصریح کرد:  "ماده شش و هفده قانون افزایش بهره وری" به صندوق اجازه می دهد از برنامه های آموزشی و ترویجی حمایت مالی کند، بنابراین به استناد همین قانون، ضمن تامین اعتبار و اخذ مشارکت تشکل‌های استانی – شهرستانی زنبورداران و البته حمایت های مالی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو)، موفق به برگزاری 20 دوره آموزشی تولید انبوه ژل رویال با ارزش سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد ریال و ایفای نقش مهم و کلیدی در بومی سازی دانش تولید انبوه ژل رویال شده‌ایم.

وی ادامه داد: در کنار این فعالیت‌ها، اعزام محمد رضا کوهی (بنیان گذار صنعت ژل رویال) به کشور کره جنوبی،  برای آشنایی با تکنیک تولید انبوه ژل رویال در این کشور و ارتقاء سطح دانش خود و انتقال آن به زنبورداران ایرانی توسط این صندوق انجام شده است.

بانکی پور افزود: مجموعه این اقدامات صندوق در کنار تلاش سایر دستاندرکاران این صنعت نظیر سازندگان تجهیزات و به ویژه زنبورداران، باعث افزایش راندمان تولید ژل رویال در کشور از ده گرم در واحد کندو به بیش از 700 گرم شد به طوری که از سال 1395، میزان تولید این محصول در آمار های وزارت جهاد کشاورزی گزارش شد. 

وی تاکید کرد: بی شک صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با حمایت مالی از برگزاری بیش از 60 دوره آموزشی – ترویجی به ارزش یک میلیارد و چهارصد میلیون ریال در بین بیش از150 صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در این حوزه رتبه اول را دارد و بیشترین اعتبارت را برای این مهم تخصیص داده است.

سرمایه گذاری در بخش توسعه محصول جانبی با پایه ژل رویال

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور افزود: صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، در ادامه فعالیت ها و سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره ارزش تولید انبوه ژل رویال در کشور، به استناد "تبصره یک، دو و سه ماده هفده قانون افزایش بهره وری" و سایر قوانین موضوعه، موفق شدیم ضمن جلب توجه شرکت های دارویی به حوزه توسعه مکمل های غذایی و محصولات آرایشی بهداشتی با پایه ژل رویال با سرمایه گذاری در این حوزه، برای اولین بار در کشور و از طریق شرکت دارویی توان اکسیر فارمد، سه محصول صد در صد تولید داخل با عناوین "قرص ژل رویال"، "کرم دست ژل رویال" و "سافت ژل ژل رویال" را در حد تجاری و تولید انبوه تولید نماید و با اخذ مجوز از سازمان غذا دارو در شبکه داروخانه های کشور توزیع کند، و البته این روند توسعه محصولات ادامه دارد.

وی گفت: تا قبل از این اقدام صندوق، ماده اولیه (ژل رویال) مورد نیاز برای تولید محصولات جانبی با پایه ژل رویال از کشور چین وارد می‌شد و این اقدام صندوق باعث ایجاد تقاضا در بازار مکمل های غذایی و محصولات آرایشی بهداشتی برای ژل رویال ایرانی شد که اصلی ترین بازار بعد از بازار تازه خوری این محصول ارزشمند است و طبیعتا با افزایش تقاضا برای ژل رویال قدرت چانه زنی زنبورداران در بازار نیز افزایش یافته و محصول تولیدی آنها راحت تر و با قیمت مناسب تر در بازار مصرف عرضه می شود.

بانکی پور اظهار کرد: با توجه به تفاوت قیمت بین ژل رویال باکیفیت ایرانی با قیمت ژل رویال بی کیفیت چینی و به جهت تشویق شرکت های دارویی به استفاده از ژل رویال ایرانی و کاهش هزینه تامین آن در مقایسه با ژل رویال چینی، صندوق اقدام به خرید ژل رویال ایرانی و فروش اعتباری بخشی از آن به همان قیمت خرید به شرکت های دارویی با نرخ کارمزد 4% سالانه و بازپرداخت هشت ماهه کرد که تاثیر مهمی در تشویق این شرکت های به استفاده از ژل رویال ایرانی داشت؛ در حقیقت صندوق با این اقدام و با چشم پوشی از درآمدی که می توانست از طریق سپرده کردن منابع خود در بانک داشته باشد زمینه کمک و توسعه صنعت تولید محصولات جانبی از ژل رویال ایرانی را فراهم آورد.

وی افزود: در کنار تامین عمده ژل رویال برای شرکت های دارویی، صندوق موفق شد از طریق برند "اکسیر" در بازار خرده فروشی نیز مقدار زیادی از ژل رویال تولیدی زنبورداران را خریداری و توزیع کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: مجموعه اقدامات و سرمایه گذاری صندوق باعث شد، از سال 1395 تا کنون، صندوق با خرید بیش از 260 کیلوگرم ژل رویال تولیدی زنبورداران، به ارزش بالغ بر 12 میلیارد ریال، که بخش عمده آن در دوسال اخیر بوده است، به یکی از بزگترین خریداران ژل رویال در کشور تبدیل شود و نقشی تعیین کننده در افزایش قیمت ژل رویال ایرانی و قیمت گذاری این محصول ارزشمند پیدا کند.

وی ادامه داد: در همین راستا صندوق موفق شد، صرفا با پرداخت 500 میلیون ریال (ارزش دفتری)، پنج درصد از سهام، شرکت دارویی توان اکسیر فارمد را با هدف شریک شدن در ارزش افزوده نهایی ناشی از تولید محصولات جانبی و کمک به حفظ ارزش سرمایه صندوق خریداری کند که سهام شرکت مذکور بعد از شش ماه، حداقل پنج یلیارد ریال ارزش دارد. 

جلوگیری از واردات قانونی ژل رویال و ایجاد بستر توسعه بازار مصرف تازه خوری ژل رویال


مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور عنوان کرد: بر اساس درخواست و پیگیری‌های مستمر صندوق و همکاری سازمان دامپزشکی کشور در جهت تکمیل زنجیره ارزش ژل رویال، موفق شدیم برای اولین بار در تاریخ صنعت زنبورداری، کد محصول و مجوز بهداشتی را برای بسته‌بندی ژل رویال از سازمان دامپزشکی اخذ کنیم، و با این گام مثبت، بستر و زمینه عرضه این محصول ارزشمند در شبکه فروشگاه ‌های زنجیره‌ای و پلتفرم ‌های فروش اینترنتی مواد غذایی را فراهم کنیم که طبیعتاً با افزایش کانال‌های فروش ژل رویال، بازار تقاضا برای این محصول افزایش و فرهنگ مصرف آن نیز توسعه پیدا خواهد کرد.

بانکی پور در ادامه با اشاره به اقدامات صندوق در حوزه توسعه زنجیره ارزش ژل رویال در کشور، عنوان کردخاطرنشان کرد: در ادامه تلاش صندوق برای پایدارسازی بازار ژل رویال و با تمرکز بر بالا بردن سطح تولید و درآمد زنبورداران، با درخواست و پیگیری جدی صندوق و همکاری وزارت جهاد کشاورزی، واردات ژل رویال به کشور ممنوع شد.

وی ادامه داد: این اتفاق مبارک سبب حمایت از تولید داخلی و سبب تقویت اراده و انگیزه تولیدکننده داخلی برای تولید بیشتر بود، چه بسا اگر این اتفاق صورت نمی‌پذیرفت، صنعت نوپای ژل رویال کشور در رقابت نامتوازن با ژل رویال وارداتی به ویژه از کشور چین، به ورطه نابودی پیش می‌رفت.

رونمایی از تکمیل زنجیره ارزش تولید انبوه ژل رویال و تمبر یادبود این افتخار بزرگ در صنعت زنبورداری

بانکی پور، با اشاره به روند سریع شکل گیری صنعت ژل رویال در کشور، عنوان کرد: مجموعه عوامل موثر در تکمیل زنجیره ارزش صنعت ژل رویال در کشور این موفقیت بزرگ را در مراسمی تحت عنوان رونمایی از دستآورد های صنعت زنبورداری کشور با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی که در نوع خود در تاریخ صنعت زنبورداری کشور بی نظیر بود جشن گرفتند.

وی افزود: در این مراسم که با برنامه ریزی صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و حمایت مجری طرح توسعه کسب و کار پایدار (تکاپو) در رسته زنبورداری، خانم فرزانه نادری شکل گرفت، از افراد موثر در تکمیل زنجیره ارزش صنعت ژل رویال کشور تقدیر و از تمبر یادبود این صنعت رونمایی شد.

چالش های پیش روی صنعت تولید انبوه ژل رویال

این مقام مسئول، یادآور شد: در مسیر توسعه صنعت ژل رویال مشکلات و چالش هایی نیز وجود دارد، که مهمترین آنها قیمت گذاری غیر منصفانه محصولات جانبی توسط سندیکای مکمل های دارویی، ورود ژل رویال به کشور از مبادی غیر رسمی و به صورت قاچاق، فقدان بودجه، اعتبار و رویکرد مناسب برای فعالیت های تحقیقاتی و کمبود نیروی کار ماهر و متخصص است.

بانکی پور ادامه داد: یکی از بزرگترین بازارهای مصرف ژل رویال، بازار مکمل های غذایی و دارویی است، که مشمول نظام قیمت گذاری است، اما سالها قیمت گذاری این محصولات بر پایه ژل رویال وارداتی به ویژه از کشور چین بوده است که به مراتب کیفیت و قیمت پایین تری دارد، اکنون که شرکت های دارویی رویکرد خود را در استفاده از ژل رویال ایرانی برای توسعه محصولات جانبی قرار داده اند، یک تعارض آشکار ایجاد شده است، کیفیت بالا و قیمت به مراتب بالاتر ژل رویال ایرانی و قیمت گذاری بر مبنای ژل رویال وارداتی که عملا باعث شده است تولید محصولات جانبی با ژل رویال ایرانی برای شرکت های دارویی توجیه اقتصادی نداشته باشد، و اگر برای این چالش راهکاری اندیشیده نشود، در آینده نزدیک شاهد ورود محصول نهایی با پایه ژل رویال از کشور های دیگر می شویم.


وی اذعان کرد: شاید جلوگیری از ورود غیررسمی و قاچاق ژل رویال به کشور در بازار خرده فروشی امری اجتناب ناپذیر و مشکل باشد، اما این موضوع در رابطه با شرکت های دارویی که محصولات جانبی تولید می‌کنند به دلیل لزوم تامین مواد اولیه شناسنامه دار به سادگی قابل پیگیری و رصد است، بعضا دیده می شود که محصولاتی توسط شرکتهای دارویی در بازار مصرف عرضه می شود که یقینا منشاء ماده اولیه انها ژل رویال وارداتی است، و طبیعتا به دلیل ممنوعیت واردات نمی تواند جز از طریق فرآیند غیر رسمی به شکل دیگری وارد کشور شده باشد. لذا ضروری است منشاء ژل رویال مورد استفاده در این محصولات بررسی و رصد شود.
 
مدیر عامل صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور تصریح کرد: صنعت ژل رویال کشور به لحاظ نوپا بودن هنوز با محدودیت هایی در حوزه ملکه های اصلاح شده و تغذیه مناسب زنبورعسل با هدف تولید ژل رویال بیشتر مواجه است که به دلیل فقدان ملکه های اصلاح شده و مکمل های غذایی مناسب این صنعت نتواسته است بهره وری خود را افزایش دهد. و مراکز تحقیقاتی نیز در این زمینه فعالیت شاخصی را انجام نداده اند.  

وی افزود: یکی دیگر از چالش های صنعت ژل رویال کشور، کمبود نیروی کار ماهر و متخصص برای این حوزه است، با توجه به خیل عظیم فارق التحصیلان رشته‌های زنبورداری می توان از با هماهنگی هایی از ظرفیت این قشر استفاده و با آموزش انها بستر توسعه صنعت ژل رویال را فراهم آورد.

عدم  همکاری اتحادیه سراسری زنبورداران در پیگیری امور صنفی توسعه صنعت ژل رویال کشور

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با بیان این که در مسیر فعالیت های صندوق و جامعه زنبورداری برای توسعه صنعت ژل رویال کشور، با چالشهایی مواجه بوده‌ایم، اذعان کرد: ما انتظار داشتیم در این مسیر حمایت شویم و صادقانه آغوش تعامل خود را برای پیشبرد این صنعت، به‌سوی دیگر متولیان زنبورداری کشور باز کردیم، عمدتا همراهی و کمک کردند، اما با عدم همراهی و همکاری دوستانمان در تشکل ملی صنعت زنبورداری کشور (اتحادیه سراسری زنبورداران)، برای پیگیری امور صنفی مربوط به توسعه صنعت ژل رویال کشور مواجه هستیم که  این عدم پیگیری باعث شده روند رشد و توسعه صنعت ژل رویال کند شود.

بانکی پور ادامه داد: وظیفه و حوزه اختیارات صندوق، در امر توسعه صنعت ژل رویال، سرمایه‌گذاری و انجام حمایت‌های مالی به‌عنوان یک پیشران و تسهیلگر بوده است و پیگیری‌های صنفی، باید توسط نهاد موظف مربوطه، یعنی اتحادیه سراسری زنبورداران کشور انجام شود.

وی ادامه داد: مشکل صنعت ژل رویال ایران در بحث قیمت‌گذاری محصولات تولیدشده با ژل رویال ایرانی در حوزه مکمل‌های غذایی که توسط سندیکای مکمل‌های غذایی و دارویی ایجاد شده است و می‌دانیم بیشترین مصرف ژل رویال هم در همین حوزه است موضوعی صنفی است که مستقیما به اتحادیه سراسری زنبورداران ایران بر میگردد و باید دفاع و پیگیری لازم از طریق این تشکل صورت پذیرد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور بیان کرد: ما در این زمینه به صورت مکاتبه رسمی از اتحادیه سراسری زنبورداران خواستیم این موضوع پیگیری شود، اما اقدام یا پاسخ مثبت و عملیاتی صورت نگرفت اگر هم اقدامی صورت پذیرفته ما اطلاع نداریم.

بانکی پور افزود: به هر حال باید بپذیریم، قیمت بالای ژل رویال ایرانی یک عامل محدود کننده برای توسعه محصولات جانبی است و نهاد های حمایتی مانند صندوق وظیفه دارند برای توسعه این صنعت نسبت به اتخاذ تدابیری برای کاهش هزینه تمام شده ژل رویال ایرانی برای شرکت های دارویی با هدف ترغیب آنها به استفاده از این محصول در تولیدات خود اقدام کند بنابراین پیشنهاد دادیم؛ صندوق، ژل رویال ایرانی را با قیمت تمام شده (بدون سود) و با کارمزد 4% ، به‌صورت اعتباری در اختیار شرکت‌های دارویی قرار دهد، تا انگیزه لازم برای استفاده از ژل رویال ایرانی وجود داشته باشد، اما، نماینده اتحادیه سراسری به بهانه لزوم و ضرورت ایجاد درآمد برای صندوق، حتی با نرخ کارمزد 10% کارمزد مصوب سایر اعضاء هیئت مدیره نیز مخالفت کرد. ما در صندوق به واسطه چشم اندازی که برای صندوق تعریف کردیم، اعتقاد داریم نباید سودآوری را در تراز اقتصادی صندوق دنبال کنیم بلکه باید سودآوری در تراز اقتصادی صنعت دنبال شود، که متاسفانه در مواردی موفق به این مهم نمی شویم.

وی با بیان این که مبارزه با فروش و عرضه کالای قاچاق یکی از وظائف ذاتی اتحادیه‌های صنفی است، تاکید کرد: در بحث ورود غیر رسمی و قاچاق ژل رویال به کشور که باید از طریق تشکل پیگیری شود، درخواست همکاری کردیم  اما بازهم پاسخی دریافت نکردیم و این عدم همکاری‌ها مستقیماً متوجه زنبوردار و کند شدن روند رو به رشد توسعه صنعت ژل رویال شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: عدم تصویب پروژه سرمایه‌گذاری سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در بحث تبلیغات محصولات و فرآورده های زنبورعسل فرصت بعدی بود که در بحث فرهنگ سای مصرف ژل رویال از دست رفت، اگر این پروژه اجرایی می شد، حداقل 2000 میلیارد ریال صرف تبلیغات و فرهنگ سازی مصرف ژل  رویال می شد.

شفافیت و پاسخگویی به اهالی صنعت زنبورداری وظیفه اول ماست

بانکی پور، با تاکید بر این که بیان این مسائل نه به‌عنوان گلایه، بلکه به‌منظور تعامل و همکاری صورت گرفته و قطعاً باید به‌منظور تسریع توسعه صنعت ژل رویال این موانع رفع شود، خاطرنشان کرد: تجربه توسعه صنعت ژل رویال کشور نشان داد، در سایه تدبیر و مدیریت، تخصیص بهینه منابع و همدلی، مشارکت و کار تیمی می‌توان دستاوردهای بزرگ در صنعت زنبورداری کشور رقم زد و معیشت و اقتصاد زنبورداران را ارتقاء داد؛ که امیدوارم با تغییر نگرش‌ها و جدا کردن رقابت‌ها و منازعات شخصی از منافع جامعه زنبورداری هر یک از ارکان صنعت زنبورداری به نقش و وظیفه خود بپردازد.

وی افزود: صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، به عنوان یک نهاد توسعه ای در این مدت حداکثر تلاش خود را در امر توسعه صنعت ژل رویال انجام داده است، اگر چه هنوز راه و مسیر طولانی در پیش است،

بانکی پور عنوان کرد: ما با آغوش باز پذیرای همه متخصصان و دلسوزانی هستیم که سعی در پیشبرد رسالت این صندوق که هدف غایی صنعت زنبورداری است، دارند و با تأکید بر همدلی، همکاری و رفتار حرفه‌ای و متعهدانه از نقد مشفقانه همه عزیزان در راستای، خدمت صادقانه و شفاف و پاسخگو استقبال می‌کند و معتقد است در مسیر پاسخگویی و در جهت شفافیت با اهالی این صنعت، این مسائل باید بی‌پرده بیان شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید