Iranian Agriculture News Agency

فاز نخست اجرای برنامه ملی بهداشت دام عشایر کشور آغاز شد

برنامه ملی بهداشت دام عشایر کشور در سطح ملی با حضور ویدئوکنفرانسی استان های مجری فاز یک عملیاتی شد.

فاز نخست اجرای برنامه ملی بهداشت دام عشایر کشور آغاز شد

به گزارش ایانا به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، صبح امروز چهارشنبه 23 تیرماه با حضور دکتر علی‌صفر ماکنعلی رئیس این سازمان، دکتر سید بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری و مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی و استان‌های مجری فاز یک به صورت ویدیوکنفرانس، برنامه ملی بهداشت دام عشایر کشور در سطح ملی عملیاتی شد.

بنابراین گزارش، برنامه ملی بهداشت دام عشایر کشور یک برنامه در حوزه بهداشت دام است که با اجرای آن خدمت رسانی به دام عشایر سرعت خواهد گرفت و حفظ منابع دامی کشور و ارتقاء سطح بهداشت جامعه در حوزه بیماری های مشترک بین انسان و دام را بدنبال خواهد داشت.
ماکنعلی در این جلسه با تشکر از همه کسانی که در تدوین این برنامه مشارکت داشته اند، عنوان کرد: دام عشایر یکی از ستون‌های اصلی جمعیت دامی کشور است که در صورتی که به آن پرداخته شود، کاهش بیماری‌های واگیر و مشترک را در سطح کشور خواهیم داشت و در صورت غفلت از آن، به عنوان یک تهدید برای کشور بشمار می‌آید؛ زیرا دام عشایر دام کوچ رو است و در صورتی که حامل بیماری واگیردار باشد، موجب انتشار بیماری به اقصی نقاط کشور خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد این برنامه به عنوان یک سند ملی در کشور ثبت و در مجامع بین المللی مرتبط با بهداشت دام به عنوان یک افتخار برای جمهوری اسلامی ایران قابل طرح باشد. 
وی در پایان خواستار اجرائی شدن تمام و کمال این برنامه توسط استانهای فاز یک اجرا، بخصوص استان فارس به عنوان استان پایلوت شد. 
نقیبی معاونت بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور نیز ضمن تشکر از تدوین کنندگان این برنامه ابراز امیدواری کرد این برنامه با همت استان فارس به عنوان استان پیشرو در امور عشایر به خوبی اجرائی شود تا با رفع نواقص و کاستیهای اجرائی بتوانیم در آینده نزدیک این برنامه را در سطح ملی و تمام استانها به مرحله اجرا بگذاریم.
در این جلسه دکتر حدادزاده به عنوان مسئول هماهنگ کننده برنامه ملی بهداشت دام عشایر کشور و مجری این طرح نیز ضمن تشریح ابعاد فنی و اجرائی برنامه، اظهار امیدواری کرد تا ذسازمان دامپزشکی کشور بتواند با اجرای این برنامه، قدم مثبتی در خدمت به عشایر کشور بردارد.
شایان ذکر است برنامه ملی بهداشت دام عشایر در 5 فصل و 4 بخش پیوست، تدوین و براساس تصمیم سازمان دامپزشکی کشور مقرر گردید در فاز اول اجرا، این برنامه در استان فارس به عنوان استان پایلوت و استان های اصفهان، کرمان، یزد، کهگیلویه وبویراحمد و بوشهر که تبادلات دامی عشایر تحت عنوان ییلاق و قشلاق با استان فارس دارند به عناوین استان‌های همکار اجرائی گردد و پس از آن به کل کشور تعمیم داده شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید