Iranian Agriculture News Agency

بیانیه پایانی وبینار تخصصی تیلاپیا:

حمایت اساتید دانشگاه‌های شیلاتی و انجمن‌های علمی شیلات و آبزیان از توسعه پایدار تیلاپیا در کشور

وبینار تخصصی «تیلاپیا» امنیت غذایی، محیط زیست و توسعه پایدار، در تاریخ 7 تیرماه 1400 برگزار شد.

حمایت  اساتید دانشگاه‌های شیلاتی و انجمن‌های علمی شیلات و آبزیان از توسعه پایدار تیلاپیا در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، وبینار تخصصی «تیلاپیا» امنیت غذایی، محیط زیست و توسعه پایدار، توسط اتحادیه تولید و تجارت آبزیان و با همکاری و همراهی دانشگاه‌های تهران، گیلان و خلیج فارس، سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اندیشکده آبزیان، انجمن آبزی پروری ایران، اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی سراسر کشور و کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان در تاریخ 7 تیرماه 1400 برگزار شد.

متن بیانیه پایانی این وبینار به شرح زیر است:

 

باسمه تعالی

با استعانت از خداوند متعال، نشست مجازی "تیلاپیا، امنیت غذایی، محیط زیست و توسعه پایدار" با حمایت دانشگاه تهران،  اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، اتحادیه سراسری تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی، انجمن علمی آبزی پروری، کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان، اندیشکده توسعه آبزیان، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی وسازمان شیلات ایران و همراهی  و حمایت برخی اساتید دانشگاهی با حضور بیش از یکصد نفر از متخصصین و کارشناسان رشته های مختلف شیلات و زیست محیطی با رعایت دستور العمل های ستاد ملی کرونا و به صورت غیر حضوری با ارایه سخنرانی توسط برخی اساتید و متخصصین داخلی و بین المللی در تاریخ 7/4/1400 برگزار شد و نظرات و درخواستهای شرکت کنندگان به شرح زیر مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد تا این بیانیه به مراجع علمی و دستگاه های اجرایی ذی ربط ارسال و مورد پیگیری قرار گیرد:

توسعه آبزی پروری یکی از راهبرد اصلی در امنیت غذایی کشور است و با توجه به بحران آب شیرین ، تغییر اقلیم در کشور می بایست به عنوان یک راهکار اساسی در توسعه مناطق ساحلی جنوب و اقصی نقاط کشور مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران قرار گیرد و در برنامه هفتم توسعه این زیر بخش مورد توجه خاص قرار گیرد.

بیش از یکصدو سی  کشور جهان که جملگی عضوی از سازمانهای بین المللی سیاستگذار و ناظر بر فعالیت زیست محیطی و متعهد به اجرای معاهدات مربوط به حفظ تنوع زیستی و زیست کره هستند، با تولید بیش از 6 میلیون تن به پرورش انواعی از ماهی تیلاپیا مبادرت می ورزند. این امر نشاندهنده ظرفیت کنونی دانش و بینش انسان برای بهره برداری از ظرفیت های بالقوه و مدیریت مخاطرات احتمالی است. فعالین آبزی پروری کشور با در نظر گرفتن موقعیت منابع آبی در استانهای هدف توسعه و بر اساس مطالعات ارزیابی زیست محیطی انجام شده و همچنین تجربه دیگر کشورها، معتقدند که مخاطرات احتمالی ناشی از پرورش ماهی تیلاپیای نیل در این استانها با آموزش و نظارت موثر بر فعالیت آبزی پروران قابل مدیریت  خواهد بود.  عدم وجود حتی یک گزارش از ورود این ماهی به آبهای سطحی در این استان ها، تایید کننده این نظر می باشد.

پرورش ماهی تیلاپیا در استان های کویری و خشک ایران با استفاده از منابع آبهای لب شور شور و کشاورزی، ظرفیتهای پنهان این استان ها برای تولید و اشتغال را فعال نموده و می تواند الگویی برای توسعه همساز  و پایدار پرورش ماهی تیلاپیا با رعایت ضوابط زیست محیطی و ایجاد ظرفیت های جدید اشتغال مولد و ارتقای سطح امنیت غذایی کشور باشد. لذا از دستگاه های اجرایی ذی ربط تقاضا دارد حمایت های لازم برای سرمایه گذاری در این زیر بخش را افزایش دهند.

ضمن تشکر از سازمان حفاظت محیط زیست برای موافقت با پرورش قانونمند ماهی تیلاپیا و با توجه به اینکه اجرای ضوابط بهره برداری پایدار از مزارع پرورش ماهی تیلاپیا برای دوام پایداری صنعت آبزی پروری کشور بسیار ضروری است. از سازمان های حفاظت محیط زیست و شیلات ایران درخواست می نماید ضوابط موجود را بروز رسانی نموده و بر اجرای آن نظارت کافی را معمول دارند تا امکان توسعه و  بهره برداری مسئولانه از مزارع پرورش ماهی تیلاپیا بیش از گذشته فراهم شود.

از سازمان شیلات ایران و سازمان تحقیقات و آموزش و ترویج کشاورزی انتظار دارد با برنامه ریزی و ارایه آموزش های مورد نیاز، آبزی پروران را با الزامات بهره برداری پایدار آشنا نموده و با ترویج روشهای پیشرفته تولید ماهی تیلاپیا در سیستم های آب گردشی ، امکان افزایش بهره وری آب و بهره برداری پایدار را فراهم آورند.

تغییر اقلیم و استمرار شرایط کم آبی و خشکسالی و از سوی دیگر نیاز به افزایش تولید مواد غذایی سالم برای جمعیت رو به تزاید کشور ضرورت توجه ویژه به بهره وری آب را صد چندان نموده است. ماهی تیلاپیا می تواند یکی از ابزار های موجود برای تحقق شعار بهره وری آب و جهش تولید در کشور باشد. لذا  توسعه الگوی کشت تیلاپیا در محیط های گلخانه ای و  سیستم های آب گردشی می بایست مورد حمایت سیاست گذاران و توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

حمایت از بومی سازی دانش فنی و انتقال فناوری های نوین با هدف ارتقای بهره وری آب و تولید متراکم از طریق ایجاد و توسعه شهرک های گلخانه ای تیلاپیا در کشور

در پایان این گردهمایی لازم می داند مراتب تشکر خود را از کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که در سال 1387 با راهبرد اصولی خود موجبات تسهیل در ورود و انجام تحقیقات و توسعه پرورش ماهی تیلاپیا را فراهم نمود، ابراز کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید