Iranian Agriculture News Agency

معروفان در گفتگو با ایانا:

نهاده‌های دامی موجود در بنادر برای تامین نیاز 3 ماهه بخش تولید کافی است

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 4 میلیون و 350 هزار تن نهاده دامی در 9 بندر کشور وجود دارد در حالی که نیاز ماهانه کشور حدود یک میلیون و 300 تا یک میلیون 700 هزار تن است، بنابراین موجودی بنادر برای تامین نیاز 3 ماهه بخش تولید کافی است.

نهاده‌های دامی موجود در بنادر برای تامین نیاز 3 ماهه بخش تولید کافی است

حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با تامین ذخایر استراتژیک کشور اظهار کرد: دو شرکت پشتیبانی امور دام و بازرگانی دولتی ایران مسئول تامین ذخایر استراتژیک کشور در زمینه کالاهای اساسی و مواد غذایی هستند.

وی افزود: میزان ذخایر کالاهای استراتژیک به میزان مدت مشابه سال گذشته است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با میزان ثبت سفارش کالاهای استراتژیک گفت: حدود 430 شرکت واردکننده نهاده‌های دامی در کشور داریم که ذرت، جو،‌ کنجاله و دانه سویا را به کشور وارد می‌کنند و برخی از این شرکت‌ها روغن خوراکی هم وارد می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر 4 میلیون و 350 هزار تن نهاده دامی در 9 بندر کشور وجود دارد در حالی که نیاز ماهانه کشور حدود یک میلیون و 300 تا یک میلیون 700 هزار تن است، بنابراین موجودی بنادر برای تامین نیاز 3 ماهه بخش تولید کافی است.

معروفان تصریح کرد: تامین کالای اساسی استمرار دارد و تاکنون 11 میلیون تن از چهار نوع کالای ذرت، جو،‌ کنجاله و دانه سویا ثبت سفارش شده است که به مرور به کشور وارد می‌شود و ما تا حدود 9 ماه آینده نگرانی بابت تامین نهاده دامی نخواهیم داشت.

وی افزود: ارز بانک مرکزی هم بابت کالاهای ثبت سفارش شده تامین و تخصیص داده شده است.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه عرضه نهاده دامی در سامانه بازارگاه عنوان کرد: هر ماه یک میلیون و 700 هزار تن نهاده دامی در بازارگاه عرضه می‌شود و ما عرضه خارج از این سیستم نداریم.

وی با اشاره به افزایش قیمت جهانی نهاده‌ دامی ادامه داد: سال گذشته هر تن جو در بازارهای جهانی حدود 190 دلار بود در حالی که امروز 270 دلار است؛ هر تن ذرت 205 دلار بود و امروز 319 دلار است، بنابراین قیمت جهانی این کالاها افزایش داشته و افزایش قیمت آن توسط دولت و واردکنندگان صورت نگرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید