Iranian Agriculture News Agency

رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل در گفتگو با خبرنگار ایانا؛

میانگین آمار تلفات زنبورها بین 10 تا 15 درصد است

رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، آمار تلفات زنبورها را غیر قابل استناد دانست و افزود: معمولا هر ساله شاهد تلفات زنبورها پس از گذشت زمستان در کندوها هستیم که معمولا بین 10تا 15 درصد است.

میانگین آمار تلفات زنبورها بین 10 تا 15 درصد است

غلامحسین طهماسبی رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در حاشیه‌ رویداد مجازی صنعت پرورش زنبور عسل در ایران (فرصت ها و چالش ها) که همزمان با روز جهانی زنبورعسل برگزار شد، در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به خبرهای مطرح شده در زمینه تلفات زنبورستان ها در بهار 1400، گفت: آمار رسمی در کشور توسط معاونت امور تولیدات دامی ارایه می شود و آماری غیر از آن غیر قابل استناد است.

وی ادامه داد: معمولا هر ساله شاهد تلفات زنبورها پس از گذشت زمستان در کندوها هستیم که طول دوره زمستان، سرمای آن، تمام شدن غذای زنبورها و عسل ذخیره سبب تلف شدن زنبورها در تعدادی از کلونی ها می شود که معمولا بین 10تا 15 درصد است.

 رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل ادامه داد: با صحبتی که با تعدادی از زنبورداران داشته ام کمی تلفات نسبت به سال گذشته بیشتر است که زنبورستان به زنبورستان می تواند متفاوت باشد و مهم تلفات کلی کشور است.

طهماسبی، افزود: تلفات  52درصدی آماری نیست که مورد  تایید بنده باشد و  آمار قابل استناد، آمار معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در سال 1400 است.

به گفته رئیس بخش تحقیقات زنبورعسل  موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، در تمامی دنیا پایش تلفات زمستانه وجود دارد و در کشورمان نیز هرساله تلفات طبیعی پس از زمستان گذرانی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در سال جاری شاهد افزایش هزینه های نگهداری زنبور عسل و قیمت نهاده ها بوده ایم، گفت: کوچ زنبورها هزینه زیادی در بر دارد و سبب شده تا مدیریت کلونی ها تحت تاثیر قرار گیرد؛  بارندگی کم در فروردین امسال نیز  سبب افزایش تلفات در کلونی ها  شده است.

طهماسبی تصریح کرد: عدم موافقت وزارت صمت با قیمت کمتر نهاده برای زنبورعسل نیز از دیگر دلایل افزایش تلفات زنبورها بوده است.

وی با اشاره به اینکه هرساله سازمان حفظ نباتات،  سبد آفت کش ها را برای کنترل آفات و بیماری ها معرفی می کند، یادآور شد: در زمان مصرف ممکن است آفت کشی که برای محصول دیگری تجویز شده توسط باغدار استفاده شود و به زنبورها آسیب رسانده باشد که این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید