Iranian Agriculture News Agency

آخوندی خبر داد:

صید ۱۱ هزار تن ماهی استخوانی در دریای خزر

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: ۱۱ هزار و ۶۱ تن ماهی استخوانی از مهرماه سال گذشته تا ۲۰ فروردین امسال در آب های دریای خزر صید شد.

صید ۱۱ هزار تن ماهی استخوانی در دریای خزر

به گزارش ایانا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مختار آخوندی مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار کرد: مجموع این صید نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا یک درصد رشد داشته است.

آخوندی افزود: صید ماهیان استخوانی در فصل صید سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در استان های گلستان و گیلان به ترتیب حدود ۲۳ درصد و ۱۴ درصد افزایش و در استان مازندران ۱۴ درصد کاهش نشان می دهد.

وی میزان صید ماهیان استخوانی در استان گیلان را ۵۴۱۳ تن، مازندران ۴۵۹۶ تن و گلستان را ۱۰۵۲ تن عنوان کرد.

آخوندی خاطر نشان کرد که سال ۹۹-۹۸ در مجموع ۱۰ هزار و ۹۱۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید شد.

وی گفت: از کل صید سال ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۵۶ درصد مربوط به صید ماهی سفید، ۱۸ درصد ماهی کفال و ۱۴ درصد ماهی کپور بوده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان این که ۱۴ گونه ماهی اقتصادی از گونه های ماهیان استخوانی در دریای خزر صید می شود، اذعان داشت: سه گونه ماهی سفید، کفال و کپور ۸۸ درصد صید ماهیان استخوانی را به خود اختصاص داده اند.

وی گفت: سال گذشته، ۱۱۷ شرکت تعاونی پره فعال در دریای شمال کشور داشتیم.

آخوندی به رهاسازی سالانه ۲۵۰ میلیون قطعه بچه ماهی به روش مصنوعی و ۳۵ میلیون قطعه بچه ماهی به روش طبیعی با مشارکت جامعه صیادان اشاره کرد و بیان داشت: به علت صید های غیر مجاز، آلودگی های زیست محیطی و ورود پساب شهری و صنعتی به آب رودخانه ها، کمتر از ۱۰ درصد بچه ماهی های رها شده به دریا می رسند.

وی ادامه داد: قرار است در مورد اثربخشی تولید و رهاسازی بچه ماهی به آب دریا، بررسی بیشتری از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی انجام شود.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در همین حال گفت: در سال جاری، هدف این است که تکثیر طبیعی بچه ماهی را از ۳۵ میلیون قطعه به ۴۵ میلیون قطعه افزایش دهیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید