Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با ایانا:

توزیع 49 هزار جعبه تخم نوغان برای پرورش بهاره پیله ابریشم

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: در سال 1400، بر اساس نیازسنجی که از استان‌ها انجام شده، حدود 49 هزار جعبه تخم نوغان برای پرورش بهاره پیله ابریشم در نظر گرفته شده است.

توزیع 49 هزار جعبه تخم نوغان برای پرورش بهاره پیله ابریشم

عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با وضعیت صنعت نوغانداری کشور اظهار کرد: نوغانداری در سه دوره ساسانیان و صفویه در کشور سابقه داشته و پس از انقلاب نیز تا سال 79 به اوج فعالیت خود در کشور رسید اما پس از آن به دلیل کاهش تعرفه‌ واردات نخ ابریشم از 200 درصد به حدود 10 درصد، با کاهش شدید تولید داخلی پیله ابریشم مواجه شدیم.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به این که در دو سال گذشته روند تولید مطلوب‌تر شد و کشاورزان به این حرفه ترغیب شدند، تصریح کرد: توزیع تخم نوغان در طی دو سال گذشته از 25 هزار و 710 جعبه به 46 هزار و 502 جعبه رسید و توزیع تخم نوغان و تولید پیله ابریشم حدود 81 درصد افزایش پیدا کرد و به رکورد تولید در 12 سال گذشته دست یافتیم.

وی افزود: علاوه بر افزایش تولید, تعداد استان‌هایی که فعالیت نوغانداری داشتند 22 استان بود اما در حال حاضر در 31 استان کشور این فعالیت انجام می‌شود.

سروی خاطرنشان کرد: برای اقتصادی‌تر شدن فعالیت نوغانداری، پرورش دوبار در سال را در برنامه این مرکز قرار دادیم؛ آخرین تجربه این کار در کشور به 23 سال قبل باز می‌گردد که علاوه بر پرورش بهاره در پاییز هم پرورش انجام می‌شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، پرورش دوبار در سال در 8 استان کشور انجام می‌شود و در سال 1400، بر اساس نیازسنجی که از استان‌ها انجام شده، حدود 49 هزار جعبه تخم نوغان برای پرورش بهاره پیله ابریشم در نظر گرفته شده است.

افزایش ضریب خوداتکایی به تولید داخل تا 55 درصد

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: تخم نوغان به طور کامل تامین شده، آزمایشات دامپزشکی و تاییدیه توزیع اخذ شده و در مناطق گرمسیری و استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی توزیع تخم نوغان را شروع شده است.

وی با اشاره به این که قیمت هر جعبه تخم نوغان 15 هزار تومان است، عنوان کرد: این تخم‌ها به صورت یارانه‌ای در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

سروی ابراز امیدواری کرد: با تولیدی که در سال 1400 اتفاق خواهد افتاد، خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل تا 55 درصد افزایش می‌یابد که این امر باعث اشتغالزایی و افزایش ظرفیت تولید صنایع دستی و منسوجات ابریشمی خواهد شد.

وی با اشاره به ضریب خوداتکایی در سال‌های گذشته، ادامه داد: دو سال گذشته ضریب خوداتکایی به تولید داخل 28 درصد بود، در سال 99 به 48 درصد رسید و با توزیعی که امسال در تخم نوغان خواهیم داشت، پیش‌بینی می‌کنیم ضریب خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل به 55 درصد برسد.

توزیع رایگاه 700 هزار اصله نهال توت در سال جاری

رئیس مرکز توسعه نوغانداری با بیان این که کشور برای رسیدن به خوداتکایی یک برنامه 4 ساله دارد که بخشی از آن به تولید نهال توت متکی است، تصریح کرد: تا زمانی که توتستان‌های از دست رفته در سال‌های گذشته، احیا نشوند و درختان توت فعال و پرباری نداشته باشیم امکان تولید پیله ابریشم نخواهیم داشت.

وی افزود: امسال با توزیع رایگان بیش از 700 هزار اصله نهال توت که 4 برابر بیشتر از سال‌های گذشته است، می‌توانیم به افزایش تولید پیله ابریشم طی 4 سال آینده امیدوار باشیم.

سروی با اشاره به این که بهره‌برداری اقتصادی از این نهال‌ها از سال سوم آغاز می‌شود، ادامه داد: ورود این حجم از نهال‌های اصلاح شده و تداوم برنامه در سال‌های پیش‌رو، می‌تواند ما را به افزایش حداکثری تولید و تامین مواد مورد نیاز صنعت فرش و منسوجات ابریشمی کشور برساند.

وی گفت: نیاز کشور به نخ ابریشم حدود 540 تن است و اگر ما بتوانیم 3300 تن پیله ابریشم تولید کنیم، کل نیاز کشور برآورده می‌شود که این عدد طی دو سال گذشته از 980 تن به 1678 تن پیله ابریشم رسیده که با پرورش بهاره و پاییزه امسال، امیدواریم به بیش از 1750 تن پیله ابریشم برسد.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در رابطه با بیمه صنعت نوغانداری کشور خاطرنشان کرد: یکی از حمایت‌های وزارت جهاد کشاورزی از نوغانداران، بیمه پرورش کرم ابریشم بوده است که 85 درصد از هزینه بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود و 15 درصد بر عهده نوغانداران است.

وی افزود: در استان‌هایی که عمده تولید را بر عهده دارند، شرکت‌های منتخب، تفریغ تخم نوغان را انجام داده و ارائه خدمات به نوغانداران توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود.

سروی خاطرنشان کرد: استان‌های کردستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد کار نوغانداری را به تازگی شروع کرده‌اند و ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: در برنامه‌های آموزشی آنلاینی که در این مدت برگزار کردیم، با استقبال حجم انبوهی از جوانان مواجه شدیم که برای تداوم این حرفه بسیار ارزشمند است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید