Iranian Agriculture News Agency

"طلایی" در نشست خبری دهه فجر اعلام کرد:

آغاز توزیع مرغ منجمد برای تنظیم بازار

مشکلی در تأمین نهاده‌های دامی نداریم

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: در راستای تنظیم بازار مرغ، توزیع مرغ منجمد از دیروز شروع شده است و برای تنظیم بازار شب عید هم هیچ مشکلی نداریم.

آغاز توزیع مرغ منجمد برای تنظیم بازار

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدرضا طلایی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران، کشاورزی کشور سنتی و معیشتی بود و یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات کشاورزی بودیم.

وی افزود: در حال حاضر در بسیاری از محصولات استراتژیک مانند گندم، مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده‌ایم و مازاد تولید را صادر می‌کنیم.

طلایی با اشاره به این که شرکت پشتیبانی امور دام کشور به عنوان پشتیبان بخش کشاورزی در برخی محصولات، وظیفه تامین و تدارک ذخایر استراتژیک کشور را دارد، خاطرنشان کرد: شورای امنیت ملی به صورت سالانه میزان ذخایر مورد نیاز کشور را به شرکت پشتیبانی اعلام می‌کند که در سال 99، میزان نیاز کشور به ذرت یک میلیون و 500 هزار تن، کنجاله سویا یک میلیون تن، جو 700 هزارتن، مرغ 70 هزار تن و گوشت قرمز 40 هزار تن اعلام شده است.

وی افزود: بر اساس ابلاغیه به شرکت پشتیبانی امور دام، سهم این این شرکت از تامین بازار 20 درصد است که در سال‌هایی که بخش خصوصی نتواند بازار را تامین کند، نقش پشتیبانی امور دام در بازار پررنگ‌تر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور ادامه داد: سهم این شرکت در سال 99، یک میلیون تن ذرت، یک میلیون و 50 هزار تن کنجاله و 800 هزار تن جو بوده که در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است.

طلایی تصریح کرد: برای تامین ذخایر استراتژیک از ابتدای سال تاکنون، حدود 3 میلیون تن نهاده دامی با 41 کشتی از بنادر جنوبی و 74 کشتی از بنادر شمالی وارد کشور شده است.

وی با اشاره به این که طی چهار ماهه اول سال به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت ارزی به شرکت پشتیبانی امور دام داده نشد، عنوان کرد: از مرداد ماه تاکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ارزش یورویی ارزی بوده که برای واردات سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام قرار گرفته است.

تامین 5هزار و 400 تن گوشت قرمز از تولید داخل

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در رابطه با تنظیم بازار گوشت و مرغ بیان کرد: طبق تکلیفی که ستاد تنظیم بازار به شرکت پشتیبانی امور دام ابلاغ می‌کند، در بازار حاضر می‌شویم.

وی افزود: هدف اصلی ما بر اساس ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی تامین ذخایر از طریق حمایت از تولید داخلی است که این امر در سال 99 محقق شد.

طلایی با اشاره به این که حدود ۴۹ هزار تن مرغ و 5هزار و 400 تن گوشت قرمز از تولید کنندگانی که قیمتشان از مصوبه ستاد تنظیم بازار پایین‌تر بود، برای تنظیم بازار خریداری کردیم، اذعان کرد:  ۲۷ هزار تن گوشت قرمز و ۷۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد در بازار توزیع شد که این توزیع‌ها از محل تولید داخل و ذخایر وارداتی انجام شده است.

وی با بیان این که از ابتدای سال تاکنون میزان عدم رفع تعهد ارزی شرکت کمتر از ۸ درصد است، عنوان کرد: ما معادل ۹۲ درصد ارز دریافتی، کالا وارد کشور کردیم و باقی آن نیز یا در حال واردات و یا در کشتی است، بنابراین تا پایان سال مشکلی در زمینه رفع تعهد ارزی خود نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور تأکید کرد: اگر بانک مرکزی به تعهدات خود عمل کند تا پایان سال و همچنین در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ هیچ مشکلی در زمینه تأمین نهاده‌های دامی نخواهیم داشت.

مشکلی در تامین جو نداریم

وی، علت کمبود جوی دامی در بازار را حضور کمرنگ بخش خصوصی در این حوزه دانست و تصریح کرد: ما در ماه‌های مرداد و شهریور گذشته، اعلام کردیم که ثبت سفارش جو کاهش یافته است.

طلایی اضافه کرد: جو که امروز در بازار عرضه می‌شود از محل ذخایر شرکت پشتیبانی امور دام است و در سه روز گذشته فقط ۲۰۰ هزار تن جو در سامانه بازارگاه عرضه شده است.

وی با اشاره به واردات جو از آلمان اذعان کرد: تاکنون سه کشتی جو از آلمان خریداری کردیم که حجم آن حدود ۲۰۰ هزار تن بوده و تا دو سه روز آینده وارد کشور می‌شود، همچنین یک کشتی در حال تخلیه داریم و محموله‌هایی نیز در اسفندماه وارد کشور می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور خاطرنشان کرد: از اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت جوی تولید داخل وارد بازار می‌شود.

مازاد تولید محصولات پروتئینی در کشور

طلایی خاطرنشان کرد: در راستای تنظیم بازار مرغ، توزیع مرغ منجمد از دیروز شروع شده است و برای تنظیم بازار شب عید هم هیچ مشکلی نداریم.

وی با اشاره به این که ذخایر مرغ، گوشت و تخم مرغ آماده است و آمار تولید نشان می‌دهد که با مازاد در این زمینه مواجه هستیم، گفت: قیمت مرغ گرم دولتی در بازار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان، مرغ منجمد درب سردخانه ۱۴ هزار و ۴۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و گوشت منجمد درب سردخانه ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، قیمت تخم مرغ درب مرغداری را ۱۴ هزار تومان، عرضه پشتیبانی امور دام ۱۴ هزار و ۵۰۰ و ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان، قیمت هر شانه تخم مرغ در میادین میوه و تره بار بدون بسته بندی ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان و با بسته بندی ۳۶ هزار تومان اعلام کرد.

طلایی در رابطه با احتمال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالاهای اساسی و یا افزایش قیمت ارز ترجیحی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمام برنامه‌ریزی‌ها بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شده و هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت ارز ترجیحی گرفته نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید