Iranian Agriculture News Agency

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور خبر داد:

پرداخت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به نوغانداران در سال جاری

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور از برنامه ریزی برای پرداخت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به نوغانداران در سال جاری خبر داد.

پرداخت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به نوغانداران در سال جاری

مجید فرزانه معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا از خودکفایی تولید و توزیع تخم نوغان و پیله تر ابریشم تا سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و هماهنگی با شرکت ابریشم، سازمان دامپزشکی و مرکز تحقیقات ابریشم در دو سال گذشته شاهد رشد خوبی در این حوزه بوده ایم.

وی ادامه داد: تولید پیله تر ابریشم در سال های ۹۷ تا ۹۹ از ۲۲ استان به ۳۲ استان در کشور رسیده و بهره برداران این بخش نیز از ۱۷ هزار نفر به ۲۹ هزار نفر افزایش یافته است.

فرزانه با اشاره به اینکه تولید پیله‌تر ابریشم از ۹۸۰ تن به یکهزار و ۶۵۰ تن رسیده است، یادآور شد: همچنین شاهد افزایش خوداتکایی صنعت ابریشم از ۴۲ درصد به ۴۸ درصد نیز بوده‌ایم.

 وی، تصریح کرد: با توجه به اینکه سال جاری به نام جهش تولید نامگذاری شده است؛ هماهنگ شده تا تعرفه واردات نخ طی ماه‌های آینده و تا پایان سال جاری از ۲۶ درصد به ۴۰ درصد افزایش یابد.

معاون مرکز توسعه نوغانداری کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرورش پاییزه پیله تر ابریشم اشاره کرد و گفت: این پرورش سبب می‌شود تا دو بار در سال تولید پیله انجام شود؛ البته نیاز به برنامه ریزی در این بخش وجود دارد.

فرزانه با اشاره به اینکه امسال در ۷ استان کشور پرورش پاییزه پیله تر ابریشم انجام شده است، افزود: در بعضی از استانها مانند گیلان، گلستان، مازندران، خراسان شمالی و خراسان جنوبی به دلیل شرایط آب و هوایی تولید پاییزه انجام شده است؛ همچنین در برخی از مناطق ۲۵ تا ۲۶ کیلو پیله تر ابریشم برداشت شده و نوغانداران در این خصوص ابراز رضایت کرده اند.

 وی تصریح کرد: به دنبال آن هستیم تا هرساله 25 درصد تولید و توزیع تخم نوغان را افزایش دهیم و برای این منظور آموزش نوغانداران، فرهنگ‌سازی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت در دستور کار قرار دارد.

فرزانه با اشاره به اینکه در سال جاری یک میلیون و ۱۵۰ هزار نهال توت اصلاح شده در ۷ استان توزیع خواهد شد، گفت: با پرورش پاییزه پیله تر ابریشم و برنامه‌های آموزشی، امید می رود خوداتکایی صنعت ابریشم تا سال ۱۴۰۴ عملیاتی شود.

وی از برنامه ریزی برای پرداخت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات به نوغانداران در سال جاری خبر داد و گفت: برای تولید نهال توت اصلاح شده، احداث کارگاه ابریشم کشی خانگی، بازسازی و مرمت جایگاه پرورش، احداث جایگاه‌های پرورش، اصلاح و احداث توتستان و مرمت کارگاه ابریشم کشی خانگی تسهیلات پرداخت خواهد شد.

فرزانه در پایان گفت: به دنبال آن هستیم که سود بانکی در نظر گرفته شده را برای این تسهیلات به کمترین میزان برسانیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید