Iranian Agriculture News Agency

نقیبی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

تدوین طرح ارتقا کیفیت بهداشتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: طرح ارتقا کیفیت بهداشتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ را تدوین کردیم تا محصول نهایی در سلامت کامل به دست مصرف‌کننده برسد.

تدوین طرح ارتقا کیفیت بهداشتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ

سید بهمن نقیبی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با مسئولیت سازمان دامپزشکی در مقابله با بیماری‌های دامی اظهار کرد: سازمان دامپزشکی کشور دو مسئولیت عمده را بر عهده دارد که شامل کنترل، پیشگیری و ریشه‌کنی بیماری‌ها از طریق واکسیناسیون، عملیات قرنطینه‌ای و امنیت زیستی در واحدهای دامداری و تضمین سلامت فرآورده‌های خام دامی است.

وی افزود: ما با انجام عملیات واکسیناسیون در تعداد قابل‌توجهی از دامداری‌های کشور شامل جمعیت دام سنگین و سبک، با بیماری‌های خاص مانند تب مالت، سل، شاربن (سیاه‌زخم)، تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری در گوشت‌خواران مقابله کردیم.

نقیبی ادامه داد: برای مقابله با بیماری هاری واکسیناسیون بر روی حدود 500 هزار قلاده سگ صاحب دار انجام شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به کاهش کانون‌های بیماری‌های دامی تصریح کرد: بسیاری از بیماری‌های دامی مانند آبله، PPR، لمپی اسکین کاهش قابل‌توجهی داشته که نشان‌دهنده اقدامات مؤثر سازمان دامپزشکی کشور است.

وی در رابطه با مقابله با بیماری‌های آبزیان عنوان کرد: با تدوین طرح جامع بیماری لکه سفید میگو در سال‌های اخیر، امسال این بیماری به بهترین نحو کنترل شد.

نقیبی افزود: در بیماری‌های ماهیان سردآبی مانند VHS هم شرایط کشور بسیار خوب است.

وی در رابطه با دستورالعمل‌های قرنطینه‌ای فرآورده‌های خام دامی خاطرنشان کرد: در دستورالعمل‌‌های صادرات محصولات خام دامی بازنگری‌هایی در حال انجام است و با دستورالعمل جدید یک هماهنگی و تعادل را در تمام استان‌ها برای صادرکنندگان محصولات خام دامی خواهیم داشت تا با مشکل خاصی مواجه نباشند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و بهداشت عمومی، بیان کرد: طرح ارتقا کیفیت بهداشتی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ را تدوین کردیم تا محصول نهایی در سلامت کامل به دست مصرف‌کننده برسد.

وی افزود: دامپزشکان بر کار کارخانجات فرآوری محصولات دامی و کارخانجات خوراک دام هم نظارت مطلوبی دارند.

نقیبی در رابطه با بیماری‌های طیور اذعان کرد: پس از تدبیری که در سازمان دامپزشکی در رابطه با بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان اندیشیده شد، در سال 97 و 98 تعداد کانون‌های بیماری به‌شدت کاهش پیدا کرد و در حال حاضر مشکلی در تولید تخم‌مرغ به دلیل این بیماری وجود ندارد.

وی افزود: واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل هم در دست انجام است و امیدواریم با اقدامات انجام‌شده به‌زودی شاهد موفقیت‌های بهتری در مهار بیماری‌ها باشیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: در حال حاضر به لحاظ کمیت در تأمین واکسن مشکلی نداریم اما برای انجام اقدامات در سطح وسیع نیازمند افزایش اعتبارات هستیم تا بتوانیم در زمان ایجاد کانون بیماری، واکسن را به‌صورت رایگان در اختیار دامداران قرار دهیم.

وی افزود: در دام سنگین هزینه واکسن بر عهده دامداران است اما کماکان در دام سبک واکسیناسیون رایگان انجام می‌‌شود.

نقیبی تصریح کرد: بیش از 90 درصد از واکسن‌های دامی در داخل کشور تولید می‌شود اما مواد اولیه آن نیازمند تأمین ارز است.

وی افزود: بخش عمده‌ای از واکسن طیور وارداتی است و باید تمهیدات لازم برای تأمین ارز آن اندیشیده شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید