Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

بروزرسانی پروتکل‌های ترانزیت گوشت قرمز به اوراسیا/ منع عرضه دام زنده، سگ و گربه در سایت دیوار

صادرات ۴۰هزارتن فرآورده لبنی به ۵ عضو اوراسیا

ئیس سازمان دامپزشکی کار بروزرسانی پروتکل های واردات، صادرات و ترانزیت به ۵ کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس خبر داد.

بروزرسانی پروتکل‌های ترانزیت گوشت قرمز به اوراسیا/ منع عرضه دام زنده، سگ و گربه در  سایت دیوار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور بعدازظهر امروز دوشنبه 4 شهریور در نشست خبری به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران با اعلام  بروز‌رسانی پروتکل‌های بهداشتی واردات گوشت قرمز و فرآورده‌های خام دامی در حوزه قرنطینه، گفت: پروتکل‌های واردات، صادرات و ترانزیت به ۵ کشور  روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان بلاروس به روز رسانی شده است.

وی ادامه داد: حدود ۴۰ هزارتن  فرآورده لبنی به این کشورها (با اولویت روسیه) صادر شده است.

ماکنعلی درباره وضعیت شیوع بیماری تب کریمه کنگو در کشور، گفت: بر اساس آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شیوع این بیماری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷ درصد کاهش داشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره دلایل کاهش ابتلای افراد به بیماری تب کریمه کنگو، بیان کرد: در سال جاری شاهد تغییر وضعیت بارش‌ها در مقایسه با سال گذشته بوده‌ایم؛ البته سیستم‌های تشخیص، گزارش‌دهی و آموزش و ترویج نیز در مقایسه با قبل بهتر شده است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فصل بیماری تب سه روزه تمام شده و این بیماری در کانون ها فروکش کرده است، بیان کرد: این بیماری از طریق حشرات منتقل و در مکان‌هایی که از نظر بهداشتی در سطح پایین‌تری وجود دارد، شیوع می‌یابد و واکسن بسیار گرانی دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور یادآور شد: اگرچه سرعت سرایت این بیماری بالاست؛ اما مرگ و میر آن کم و قابل درمان است.

وی ادامه داد: سال گذشته بنابه دلایلی نتوانستیم واردات این واکسن از ژاپن را داشته باشیم و این بیماری در کشور اوج گرفت؛ البته اخیرا این واکسن را از کشور ترکیه وارد کرده‌ایم که برای دامداران روستایی که درآمد کمتری دارند تامین آن مشکل است.

ماکنعلی با تاکید بر نهایی شدن تولید واکسن بیماری تب سه روزه در کشور و قرار گرفتن آن در مرحله آزمایش بالینی بر روی دام، اظهار امیدواری کرد در سال آینده این واکسن با تولید داخل وارد بازار  شود و علاوه بر تأمین نیاز داخل به کشورهای همسایه نیز صادرات شود.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، با پیگیری‌های اداره حقوقی سازمان دامپزشکی کشور، حدود یک ماه است که عرضه دام زنده، سگ و گربه در  سایت خرید و فروش "دیوار" ممنوع شده است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید