Iranian Agriculture News Agency

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری هفته دولت مطرح کرد:

تأمین 100 درصدی نهاده‌های دامی برای تولید مرغ لاین آرین/ افتتاح بزرگ‌ترین زنجیره تخم مرغ خاورمیانه در گلستان

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در هفته دولت ۴۰۱ طرح دام و طیور و صنایع وابسته افتتاح شده که ۲۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم آن ۵۷۰۰ نفر خواهد بود.

تأمین 100 درصدی نهاده‌های دامی برای تولید مرغ لاین آرین/ افتتاح بزرگ‌ترین زنجیره تخم مرغ خاورمیانه در گلستان

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری امروز یکشنبه 2 شهریور که به مناسبت هفته دولت در سالن نعمتی جم این وزارتخانه برگزار شد، در رابطه با میزان تولید محصولات دامی اظهار کرد: در سال ۹۲ خورشیدی ۷۵۵ هزار تن گوشت قرمز تولید شد که این میزان امسال به ۸۸۰ هزار تن خواهد رسید و در میانگین سالانه رشد 2.5 درصدی را تجربه خواهیم کرد.

وی افزود:  ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تن شیرخام در سال 92 تولید شد که امسال به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید و رشد 5.5 درصدی خواهد داشت، همچنین مجموعه گوشت طیور یک میلیون و ۹۷۰ هزار تن در سال 92 بود که امسال پیش‌بینی حاکی از حدود 2 میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید است که رشد 6.5 درصدی اتفاق خواهد افتاد.

رضایی ادامه داد: تخم مرغ ۸۹۳ هزار تن در سال ۹۲ تولید شده بود که امسال پیش‌بینی ما حدود یک میلیون و ۵۰ هزار تن است، همچنین عسل هم رشد عالی داشته و از ۷۴ هزار تن در سال ۹۲ به ۱۱۳ هزار تن در سال ۹۸ رسیدیم و پیله تر کرم ابریشم هم که در سال ۹۲، ۹۰۰ تن تولید داشتیم به یک هزار و ۶۵۰ تن رسیده‌ایم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با افزایش میزان سرانه مصرف سالانه تصریح کرد: مصرف سرانه محصولات تولیدات دامی به تفکیک شامل: گوشت قرمز 12.5 کیلوگرم، شیرخام ۱۲۴ کیلوگرم، گوشت مرغ ۲۵۰. ۳۱ کیلوگرم، تخم مرغ 11.720 کیلوگرم، عسل یک کیلو و ۳۵۰ گرم و میزان مصرف پروتئین روزانه هر فرد ۳۰.۶۵ گرم است که با میزان مصرف تولیدات شیلاتی به ۳۶.۵ گرم در روز خواهد رسید، در حالی که توصیه سازمان جهانی بهداشت ۲۹ گرم پروتئین روزانه است و ما از این عدد گذشته‌ایم.

رضایی گفت: این تولیدات با سیاست‌های کلان انجام شده که یکی از این سیاست‌ها، تولید ترکیبات ژنتیکی در دام است، دام‌هایی که راندمان تولیدشان ۷۰ درصد بوده و جوابگوی نیاز امروز کشور نیستند، تغییرات ژنتیکی داده شده‌اند.

وی افزود: در بز شیری پر تولید از 3 هزار رأس در سال ۹۲ به ۹۳ هزار رأس در سال ۹۸ رسیدیم که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 99 به 160 هزار رأس برسیم؛ گوسفند پربازده با دنبه کوچک از ۲ هزار رأس در سال ۹۲ به  ۱۹۰ هزار رأس در سال ۹۸ رسید و پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۹۹ به ۳۷۰ هزار رأس دام مولد برسیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: جمعیت گاوهای آمیخته یا دو منظوره که هم شیر مناسب و هم گوشت خوب دارند از 5 هزار رأس در سال ۹۲ به ۳۰۰ هزار رأس در سال ۹۸ رسید که پیش‌بینی می‌شود به ۴۵۰ هزار رأس در سال 99 برسیم.

رضایی با اشاره به تولید و توسعه صنعتی پرورش شتر عنوان کرد: توسعه پرورش شتر را از سال گذشته شروع کردیم و استان‌هایی که امکان تولید دارند در دستورکار قرار گرفته‌اند، اقبال مردم هم به گوشت و شیر شتر بسیار خوب شده و جذابیتی برای توسعه آن به وجود آمده است.

وی در رابطه با تامین منابع ژنی بیان کرد: در تامین منابع ژنی به خصوص اسپرم وابسته بودیم و در سال ۹۲ یک میلیون و ۹۳۷ هزار دز اسپرم وارد شده که در سال ۹۸ میزان تولید به 2 میلیون و 350 هزار دز رسید و در سال ۹۹ پتانسیل تولید ۵ میلیون دز در کشور وجود دارد، اما جریان ورود مواد ژنتیکی با دنیا نباید قطع شود.

*خودکفایی در تولید مرغ لاین آرین تا 1400

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با تولید مرغ لاین ایرانی گفت: در صنعت طیور شروع به احیا و توسعه لاین آرین کردیم.

رضایی در توضیح رسته مرغ لاین ایرانی اظهار کرد: جوجه یک روزه توسط گله مادر تولید می‌شود و گله اجداد هم گله مادر را تولید می‌کند، گله اجداد هم توسط مرغ لاین تولید می‌شود که ما وابستگی مطلق به واردات مرغ اجداد داشتیم و از سال گذشته، با دستور مقام معظم رهبری و پتانسیل موسسه بابل‌کنار شروع به زمینه سازی و ساختارسازی کردیم.

وی ادامه داد: در سال جاری از ۲۴۰ تا ۲۶۰ هزار قطعه مرغ اجداد وارداتی حدود ۵۰ درصد یا ۱۴۰ هزار قطعه آن در داخل تولید و وارد بازار خواهد شد و گله مدام در حال جوجه‌ریزی است، پیش‌بینی می‌کنیم تا سال ۱۴۰۰ تمام این صنعت از طریق مرغ لاین داخلی تولید و تامین شود و بسترهای خوبی برای این کار فراهم شده است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: این مرغ فاصله چندانی با نژادهای مطرح دنیا ندارد و متخصصین اصلاح نژاد بر روی مرغ لاین داخلی آزمایش کردند و با نمونه‌های خارجی هم مقایسه شده که در بسیاری از گزینه‌های آزمایشی شباهت کامل با هم داشتند، بنابراین سال آینده خوداتکایی در این زمینه اتفاق خواهد افتاد.

وی ادامه داد: تمام مرغدارانی که جوجه ریزی مرغ لاین را انجام دهند، نهاده‌های آنها از ذرت و کنجاله تا واکسن و دارو به صورت 100درصد تامین می‌شود و به مدت ۸ ماه مبلغ ۲۰۰ هزار تومان برای تولید هر قطعه مرغ مادر، تسهیلات با سود 6 درصد تعلق می‌گیرد، همچنین تضمین خرید جوجه‌ها در صورت عدم جذب در بازار وجود دارد و برای صادرات مرغ و جوجه‌های لاین هم هیچ مانعی وجود ندارد.

*هوشمندسازی صنعت طیور کشور 

رضایی در رابطه با هوشمندسازی صنعت طیور گفت: سیاست دیگر ما هوشمندسازی فرآیندها یا دولت الکترونیک است که تمام فعالیت‌های صنعت طیور از ورود اجداد، تولید، جوجه کشی، گله مرغ مادر تا انتها در سامانه‌ای به نام «سماصط» ثبت می‌شود.

وی در رابطه با واگذاری امور تصدی‌گری به تشکل‌ها، تصریح کرد: در تسریع مجوز صادرات جوجه یکروزه با انجمن مربوط به آن همکاری کردیم اما در بقیه بخش‌ها، بخش خصوصی به تنهایی کار را انجام می‌دهد و ما تنها به عنوان سیاستگذار وارد می‌شویم. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان دولت دوازدهم تصدی‌گری در معاونت امور دام نخواهیم داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه زنجیره های ارزش گفت: تمام حلقه‌های تولید به صورت قراردادی یا ماهیتی در زنجیره‌ها به هم متصل هستند که در حال حاضر  ۱۶ درصد از گوشت مرغ و ۳۵ درصد از جوجه کشور در زنجیره تولید می‌شود.

وی افزود: بزرگترین زنجیره تخم مرغ خاورمیانه روز سه شنبه در استان گلستان افتتاح می‌شود که ظرفیت تولید ۱۱۸ هزار تن در سال را دارد، همچنین برای تولید گوشت قرمز هم ۸ زنجیره وجود دارد که ۷ هزار و ۶۰۰ تن در سال تولید می‌کنند و ۱۵ زنجیره شیرخام هم ۳۰۰ هزار تن تولید دارند.

*لزوم الگوسازی برای مصرف مرغ سایز

رضایی در رابطه با طرح بزرگ ملی مرغ سایز  یا استاندارد خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور گرایش به مرغ درشت وجود دارد که از سوی مردم به بازار القا می‌شود، در حالی که بخش بزرگی از آن ضایعات است و تمام ارکان دولت و دستگاه‌های مرتبط به دنبال طرح مرغ سایز با وزن استاندارد ۱۷۰۰ گرم و پایین تر هستند.

وی افزود: نهاده‌های دامی وارداتی است و مرغی که در ۵۰ روز پرورش پیدا کند، ضریب تبدیل غذایی بالایی خواهد داشت و راندمان غذایی آن بر هم می‌خورد که در این صورت ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی اسراف می‌شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: باید برای استفاده از مرغ سایز الگوسازی شود تا مردم به سمت مرغ درشت نروند، طعم مرغ درشت تغییر می‌کند، آب لاشه افت پیدا کرده و ضخامت تارهای لاشه افزایش می‌یابد و گوشت مرغ، کیفیت خود را از دست می دهد.

وی دلیل منفی شدن تراز تجاری تولیدات دامی را ممنوعیت صادرات مواد ژنتیکی، تلیسه و دام‌زنده دانسته و اظهار کرد: در سال ۹۸ حدود ۷۰۰ میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون دلار واردات داشتیم که به خاطر ممنوعیت صادرات، تراز تجاری کشور در این صنعت تراز منفی شد.

رضایی افزود: کشورهایی که درهای صادرات و واردات را بر خود ببندند محکوم به نابودی هستند، صادرات باید آزاد باشد تا تولید افزایش یافته و بازار به تعادل برسد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با پروژه‌های افتتاح شده در هفته دولت عنوان کرد: در هفته دولت ۴۰۱ طرح دام و طیور و صنایع وابسته افتتاح شده که ۲۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشته و اشتغال مستقیم و غیر مستقیم آن ۵۷۰۰ نفر خواهد بود.

*مشکلات سامانه بازارگاه برطرف شد

وی با اشاره به برطرف شدن مشکلات سامانه بازارگاه گفت: کشور در تحریم است و با شرایط سختی که وجود دارد دولت توانسته تا به امروز نهادهای مورد نیاز را تامین کند اما کمبودهایی وجود دارد و این قابل کتمان نیست. سامانه بازارگاه به هیچ عنوان مشکلی ندارد البته این سامانه در حال اصلاح و بروزرسانی است.

رضایی با بیان اینکه تمام تراکنش‌ها در این سامانه ثبت و ضبط می‌شود، ادامه داد: در حقیقت کسانی که می‌خواهند مشکلات این سامانه را پررنگ کند واسطه‌گران هستند، مشکل سامانه بازارگاه نیست، بلکه مشکل واسطه‌گران هستند.

وی رابطه با درج گسترده شایعات مفقود شدن نهاده‌های دام و طیور در سیستم توزیع عنوان کرد: 2 تا 3 میلیون نهاده گم نشده است و  آن را تکذیب می‌کنم، تفاوتی در مقدار وارد شده و توزیع شده نهاده‌ها وجود دارد، اما این مقدار نیز 3 میلیون تن نیست. رضایی به میزان دقیق این رقم اشاره نکرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید