Iranian Agriculture News Agency

در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) عنوان شد

خبر خوش خاوازی از نزدیک شدن به ساخت واکسن ایرانی کرونا/ سهم 18 درصدی کشاورزی از اشتغال و سهم ۳۲.۵ درصدی ارزش افزوده

مظلومیت بخش کشاورزی از سرمایه گذاری با سهم ۵ درصد با وجود ظرفیتها

وزیر جهاد کشاورزی از سپری شدن مرحله آزمایش حیوانی واکسن ضد کرونای موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی و آماده شدن برای فاز اول آزمون بالینی، فاز «کلینیکال ترایل» (clinical trail) خبر داد و گفت: امیدواریم این فاز به زودی سپری شود و شاهد دستیابی به ساخت واکسن کرونا در کشور باشیم.

خبر خوش خاوازی از نزدیک شدن به ساخت واکسن ایرانی کرونا/ سهم 18 درصدی کشاورزی از اشتغال و سهم ۳۲.۵ درصدی ارزش افزوده

 

 

 

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، «کاظم خاوازی» امروز (شنبه) با حضور در خبرگزاری ایرنا درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا- کووید 19، افزود: بزرگترین واکسن‌ساز کشور، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی است که حدود ۹۵ سال قدمت دارد.

وی اظهار کرد: همکاران ما زیر نظر مستقیم وزارت بهداشت نسبت به تحقیق در زمینه دستیابی به  واکسن اقدامات گسترده ای را انجام دادند و واکسن تمام آزمون‌های مرحله حیوانی خود را سپری کرده در حال تهیه مستندات و ارائه آنها به وزارت بهداشت هستند. که پس از ارائه این مستندات به وزارت بهداشت که این کار با همکاری و هماهنگی وزارت بهداشت انجام شد، برای فاز اول آزمون بالینی، فاز «کلینیکال ترایل» (clinical trail) آماده می‌شوند که نخستین تیمی هستند که وارد این فاز می‌شوند.

خاوازی خاطرنشان کرد: امیدواریم این فاز به زودی سپری شود و شاهد دستیابی به واکسن کرونا در کشور باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تاکنون اقدامات مربوطه با نتایج خوبی همراه بوده و تیم گسترده‌ای از فعالان بخش بهداشت که نظیر آنها در کشور وجود ندارد زیرنظر واکسن و سرم‌سازی رازی فعالیت می‌کنند به نتایج خوبی دست پیدا کردند.

وی امروز در آستانه هفته دولت ضمن حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی و بازدید از بخش‌های مختلف آن با مدیرعامل ایرنا گفت و گو کرد.

«کاظم خاوازی» وزیر جهاد کشاورزی پس از دیدار با «محمدرضا نوروزپور» مدیرعامل خبرگزاری ایرنا با حضور در بخش‌های مختلف سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی از جمله اتاق خبر به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ گفت.

IMG-20200822-WA0055

سهم ۱۸ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال

وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید از خبرگزاری ایرنا گفت: مظلومیت بخش کشاورزی سبب شده تا متوسط سرمایه‌گذاری در این بخش هیچگاه از 5 درصد فراتر نرود و یکی از رسالت‌های رسانه‌ها به‌ویژه خبرگزاری جمهوری اسلامی باید تشویق سرمایه‌گذاران به حضور بیشتر در این بخش باشد.

 وی افزود: زحمت فعالیت‌های بخش کشاورزی بر عهده بیش از 4 میلیون و ۳۰۰ هزار بهره بردار مستقیم این بخش است و دولت فقط وظیفه حمایتی، سیاست‌گذاری، پشتیبانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم تولید را بر عهده دارد.

به گفته این مقام مسوول، سهم بخش کشاورزی از اشتغال دست‌کم ۱۸ درصد و سهم آن در ارزش افزوده ۳۲.۵ درصد برآورد می شود، با این حال هنوز از معرفی نشدن خوب ظرفیت ها و پتانسیل‌های خود رنج می برد.

وی تاکیدکرد:‌ بخش کشاورزی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند تحولی عظیم در جامعه ایجاد کند و فراموش نمی‌کنیم هر زمان مشکلی برای کشور به وجود آمده، این رشد بخش کشاورزی بوده که توانسته منشا آثار مثبت باشد.

خاوازی با اشاره به شیوع ویروس کرونا، ادامه‌داد: در این شرایط خالی شدن فروشگاه‌ها و قفسه‌های آنها در بسیاری کشورها حتی در کشورهای توسعه‌یافته را شاهد بودیم، اما کشاورزان ما توانستند بدون کوچکترین خللی مواد غذایی مورد نیاز کشور را تامین کنند.

وزیر جهاد کشاورزی یادآورشد: اکنون بیش از ۹۷ درصد بهره‌برداران این بخش دارای تحصیلات دیپلم به پایین هستند و بر این اساس، کوچکترین اطلاعات و دانش می‌تواند تحول عظیمی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

وی به‌طور مثال از زعفران یاد کرد، محصولی که هم اکنون در 120 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در حال کشت است و اگر کشاورزان بدانند در این فصل نباید پیاز آن جابجا شود یا اینکه پیاز بالای ۲۰ گرمی بکارند، عملکرد 7 کیلوگرم در هکتار آن دست‌کم به ۳۰ کیلوگرم در هکتار افزایش سافته و زندگی این دسته از بهره‌برداران بخش را متحول می‌کند و قیمت ها نیز متعادل خواهد شد.

 

به گزارش ایانا، وزیر جهاد کشاورزی را در این بازدید کامبیز بازرگان معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج جهاد کشاورزی، علیمراد سرافرازی مدیر مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت جهاد کشاورزی نیز همراهی می‌کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید