Iranian Agriculture News Agency

رئیس انجمن صنفی تولید شیرخشک کشور در گفتگو با ایانا:

80 درصد شیرخشک ایران به پاکستان صادر شد / جذب اجباری شیرخام در کارخانجات شیرخشک به دلیل کرونا

پیشنهاد عوارض ۱۰ هزار تومانی همسو با ممنوعیت صادرات شیرخشک

رئیس انجمن صنفی تولید شیرخشک کشور گفت: عوارض صادراتی پیشنهاد شده 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شیر خشک است که این عوارض مانع صادرات خواهد شد و فقط صراحتاً به ممنوعیت اشاره نشده است.

80 درصد شیرخشک ایران به پاکستان صادر شد / جذب اجباری شیرخام در کارخانجات شیرخشک به دلیل کرونا

سیاوش سلیمی رئیس انجمن صنفی تولید شیرخشک کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا) با رد ادعای مطرح شده از سوی انجمن صنایع لبنی مبنی بر مازاد نبودن شیرخشک صادراتی اظهار کرد: در ایامی که بیماری کرونا (کووید-19) شیوع پیدا کرد، شیرخام توسط کارخانجات لبنی جذب نشد و کارخانجات شیرخشک مجبور به جذب آن و تبدیل شیرخام به شیر خشک شدند.

وی افزود: به دلیل عدم صادرات شیر خشک در 2 سال گذشته، مازاد شیر خشک به وجود آمد و تا یک ماه گذشته، 55 هزار تن شیرخشک در کشور رصد شده است که ۸۰ درصد از آن به پاکستان صادر شده و نمی‌توان گفت سهم دهک‌های پایین جامعه است.

رئیس انجمن صنفی تولید شیرخشک کشور در رابطه با ادعای مطرح شده در خصوص صادرات شیر خشک به عراق و کارشکنی در کار صادرات فرآورده‌های لبنی گفت: اگر واقعاً کشوری به شیرخشک نیاز داشته باشد، در صورت عدم ارسال توسط ما هم از کشور دیگری تهیه می‌کند، البته صادرات بسیار ناچیزی آن هم توسط خود کارخانجات لبنی که شیرخشک داشتند به عراق انجام شده است.

وی در رابطه با مقاصد صادراتی شیرخشک ایران خاطرنشان کرد: ما به 12 کشور در منطقه صادرات داریم که شامل کشورهای حوزه اوراسیا، ترکیه، پاکستان، افغانستان و امارات متحده است و از امارات هم به کشورهای دیگر صادر می شود.

سلیمی تأکید کرد: اگر این شیر توسط کارخانجات شیرخشک جذب نمی‌شد، گاوداران هم با مشکل مواجه می‌شدند، به همین دلیل به اجبار این شیر به شیرخشک تبدیل شد.

وی با اشاره به زمزمه‌های وضع تعرفه صادراتی برای شیرخشک تصریح کرد: مصرف سالانه کشور 60 تا 70 هزار تن است و صادرات این شیرخشک برای این صنعت درآمد اقتصادی خواهد داشت؛ اما زمزمه‌های طرح تعرفه‌ صادراتی برای صادرات شیرخشک شنیده می‌شود که این امر با ممنوعیت صادرات فرقی نخواهد داشت.

سلیمی افزود: عوارض صادراتی پیشنهاد شده 10 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم شیر خشک است که این عوارض مانع صادرات خواهد شد و فقط صراحتاً به ممنوعیت اشاره نشده است.

وی با اشاره به تخصیص یارانه برای تولید شیرخام گفت: وزارت صمت و صنایع لبنی مدعی هستند با واردات نهاده دامی به شیر خام یارانه داده می‌شود و نباید این یارانه به کشورهای دیگر برود اما بحث ما این است که اگر عوارض در نظر گرفته می‌شود باید برای تمام زنجیره لحاظ شود و میزان عوارض هم معقول باشد.

وی افزود: شیرخشک یک کالای تجاری در جهان محسوب می‌شود و هر کشوری که به آن نیاز داشته باشد، واردات انجام می‌دهد. در واقع تجارت لبنیات، شیر خشک و کره است و شرکت های لبنی نگران صادرات کشک، دوغ و ماست خود هستند.

سلیمی با اشاره به توانایی کشور در خودکفایی در تولید کره عنوان کرد: در صورت تبدیل شیر خام به دو کیلوگرم شیر خشک و نگهداری چربی آن، یک کیلوگرم کره خواهیم داشت و اگر این روند توسعه یابد هم اشتغال به وجود می‌آید و هم از واردات کره بی‌نیاز می‌شویم اما برخی در داخل مخالف هستند و منافعشان به خطر می‌افتد و به همین دلیل موافق واردات کره و ممنوعیت صادرات شیر خشک هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید