Iranian Agriculture News Agency

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

تقویت بازار کره داخلی با تخصیص ارز نیمایی به واردات کره

با راه‌اندازی این پالایشگاه شیر کاله از خروج سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور…

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران گفت: در حال حاضر کره از گروه یک کالایی به گروه دو انتقال یافته و پس از اتمام کره وارداتی موجود، از این پس این کالا با ارز نیمایی عرضه خواهد شد که گرانتر از قیمت کره تولید داخلی بوده و مشکلی برای بازار تولید داخلی وجود نخواهد داشت.

تقویت بازار کره داخلی با تخصیص ارز نیمایی به واردات کره

رضا باکری دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، در رابطه با اهمیت احداث پالایشگاه شیر کاله و تکمیل خطوط تولید آن به ویژه خط تولید کره اظهار کرد: پالایشگاه شیری که شرکت کاله در ایران احداث کرده و در آستانه افتتاح قرار دارد، یکی از مهمترین طرح های صنایع غذایی کشور است که ظرفیت اشتغال 5 هزار شغل مستقیم و 50 هزار شغل غیر مستقیم در کشور را فراهم کرده است.

وی با اشاره به این که  با پایان کلیه مراحل احداث پالایشگاه 7 میلیون تن شیرخام در سال جذب خواهد شد خاطرنشان کرد: به این ترتیب صنعت دامپروری کشور با رشد محسوس تقاضا و در نتیجه توسعه مواجه خواهد شد.

باکری ادامه داد: در حال حاضر 34 پالایشگاه شیر در دنیا وجود دارد، اما در منطقه اوراسیا، خاورمیانه و حتی در کشور ترکیه این پالایشگاه وجود نداشت که پالایشگاه شیر شرکت کاله نخستین از نوع خود در منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به موقعیت استراتژیک پالایشگاه شیر در شهریار تهران گفت: این کارخانه در منطقه شهریار تهران می‌تواند باعث رونق کسب و کار و ایجاد فرصت‌های شغلی مختلف شود که نتایج مثبت اقتصادی و اجتماعی در شهریار و دامداری‌های مناطق اطراف آن خواهد داشت.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران تصریح کرد: با راه‌اندازی این پالایشگاه، از خروج سالانه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

*لزوم اصلاح نژاد دام در جهت خوکفایی در تولید کره

باکری با اشاره به تاثیر پالایشگاه شیر کاله در تولید کره داخلی گفت: ایجاد پالایشگاه شیر کمک بزرگی به تولید چربی و تولید کره داخلی خواهد کرد.

وی افزود: در حال حاضر در صنایع لبنی خطوط تولید کره پیشرفته‌ای وجود دارد که از تولید کره داخلی استقبال می‌کنند، اما آنچه باعث شده تولید کره داخلی جذابیت نداشته باشد، وجود کره خارجی با قیمت ارزان‌تر در بازار است.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران با اشاره به ثبات قیمت در بازار کره داخلی خاطرنشان کرد: برخلاف سایر محصولات لبنی که در یک تا دو سال اخیر با افزایش قیمت مواجه بودند، اما کره حیوانی که به بازار عرضه شده، ثبات قیمت داشته و افزایش نرخی نداشته است.

وی افزود: دلیل این موضوع آن است که واردکنندگان کره به دلیل استفاده از ارز ترجیحی، متعهد به ثبات قیمت بوده‌اند و از عهده تعهد خود نیز به خوبی برآمده‌اند.

باکری تصریح کرد: در حال حاضر کره از گروه یک کالایی به گروه 2 انتقال یافته و پس از اتمام کره وارداتی، از این به بعد این کالا با ارز نیمایی عرضه خواهد شد که گرانتر از قیمت کره تولید داخلی بوده و مشکلی برای تولید داخلی آن وجود نخواهد داشت.

دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران یادآور شد: تحقق 100 درصدی عدم واردات کره وابسته به وجود چربی مناسب در شیرخام تولیدی صنایع دامپروری است که به برنامه ریزی در اصلاح نژاد دام و سرمایه گذاری نیاز دارد.

لینک گزارش خبری بازدید وزیر جهاد کشاورزی از پالایشگاه شیر ایران و خاورمیانه 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید