Iranian Agriculture News Agency

رئیس توسعه نوغانداری کشور خبر داد:

افزایش 6 برابری تولید نهال توت در سال جاری

در سالهای اخیر صنعت ابریشم از پیله درآمده و جانی دوباره گرفته است؛ کشاورزان در کنار فعالیت باغی و زراعی خود به پرورش کرم ابریشم نیز می پردازند؛ با توجه به اینکه تبدیل تخم نوغان به پیله تر ابریشم کمتر از دو ماه زمان نیاز دارد، این فعالیت سبب درآمد بیشتر کشاورزان می شود؛ البته در این بین افزایش قیمت خرید تضمینی نیز بسیار موثر بوده است زیرا سبب شده تا خرید توافقی این محصول با قیمت بالاتری انجام شود؛ دولت و سیاست گذاری های وزارت جهاد کشاورزی نیز در گسترش این فعالیت در 31استان کشور بی تاثیر نبوده و توزیع رایگان نهال توت اصلاح شده و دسترسی راحت کشاورزان به تخم نوغان را نیز می توان از دیگر عوامل رغبت دوباره کشاورزان به این فعالیت دانست.

 افزایش 6 برابری تولید نهال توت در سال جاری

به گزارش خبرنگار اعزامی ایانا به استان گیلان، رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در بازید از باغ مادری توت  شهرستان فومن در استان گیلان از افزایش 6 برابری تولید نهال توت در سال جاری خبر داد.

عدیل سروی زرگر در این بازدید، افزود: استان های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان، همدان و آذربایجان شرقی در افزایش تولید نهال حضور فعال داشته اند.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور تصریح کرد:  برای اولین بار است که از ظرفیت تولید نهال در 7 استان استفاده شده است.

وی در ادامه از وضعیت مطلوب نهالستان‌های توت به عنوان غذای اصلی پرورش کرم ابریشم خبر داد و یادآور شد: تولید نهال توت از ۱۸۷ هزار اصله نهال به یک میلیون و ۱۱۵ هزار اصله نهال توت برای سال جاری رسیده است.

سروی با اشاره به اینکه براساس ظرفیت های موجود کشور و استفاده از پتانسیل های مغفول می توانیم در طی برنامه توسعه ششم  به خوداتکایی در صنعت ابریشم برسیم، بیان کرد: این خوداتکایی با تغییر واریته ها در تخم نوغان، نهال توت، حمایت‌های تعرفه ای، بیمه ای و پرداخت تسهیلات مناسب امکان پذیر خواهد بود.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به این که یک واریته مشخص با توجه به گستردگی و اقلیم های متفاوت کشورمان، نمی تواند کارایی لازم را داشته باشد، گفت: بنابراین ما هفت واریته پر محصول را برای تولید برنامه ریزی کرده و بستر کشت آن را نیز در این باغ مادری که مشاهده می کنید، فراهم کرده ایم؛ گفته می شود این واریته ها در برخی مواقع تا 3برابر تولید بیشتر دارد.

سروی یادآور شد: اگر بتوانیم تعداد نهال را کافی کنیم و نهال هایی را در اختیار نوغانداران قرار دهیم که تولید برگ بیشتری را دارند، کشاورز محصول بهتری را برداشت می کنند.

وی با اشاره به وضعیت تخم‌نوغان در کشور گفت: باید واریته های بهتری در اختیار نوغانداران قرار بگیرد تا در نهایت نخ با کیفیت تری داشته باشیم.

 رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور ادامه داد: در این زمینه مرکزتحقیقات ابریشم کشور، گروه پژوهشی ابریشم دانشگاه گیلان و دانشگاه تربت حیدریه همکاری های خوبی را با مرکز  توسعه نوغانداری کشور داشته است.

 وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر واریته هایی که در اختیار کشاورزان قرار گرفته به طور متوسط 35 کیلوگرم در هر جعبه محصول برداشت می‌کنند.

 سروی با تاکید بر اینکه در حال مقایسه واریته های خارجی وارد شده به کشور هستیم، ادامه داد: هر واریته راندمان بالاتری برای نوغانداران داشته باشد آن را تهیه می کنیم و در اختیار آنان قرار می دهیم.

در ادامه این بازید با محمدصادق عزیزان رییس اداره حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و درخت توت همراه شدیم تا اساسی ترین زیرساخت های نوغانداری را بررسی کنیم.

وی درباره سطح زیر کشت توتستان در کشورمان گفت: بالغ بر 14 هزار و 700 هکتار  توتستان در کشور وجود دارد که حدوداً 40 درصد آن متعلق به استان گیلان است.

رییس اداره حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و درخت توت ادامه داد: تولید نهال توت طی سالیان متمادی در استان گیلان انجام می شده و در سال 1397 بالغ بر 164 هزار اصله نهال توت تولید و بین 18 استان توزیع شده؛ این میزان توزیع در سال گذشته به 187 هزار اصله رسیده و در 19 استان کشور توزیع شده است.

عزیزان با اشاره به اینکه استراتژِی استفاده از ظرفیت تولید نهال در استان‌های پیشرو در نوغانداری از سال 1397 رقم خورده است، گفت: این استراتژی سبب شده تا در سال 1398 تولید نهال در هفت استان کشور و به تعداد یک میلیون و صد و پانزده هزار اصله آغاز شود.

وی افزود: با توجه به نیاز کشور و اصلاح ساختار توتستان‌ها از حالت بومی به درختان پر محصول؛ برنامه داریم این میزان را به دو میلیون اصله برسانیم و اگر استان های متقاضی تولید نهال باشند استقبال خواهیم کرد.

عزیزان همچنین به ایجاد توتستان پایه مادری نیز اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد توتستان پایه مادری به وسعت 12 هکتار جهت تهیه سرشاخه و قلمه مورد نیاز کشور که 6 هکتار در استان گیلان در مزرعه فومن و 6 هکتار آن در استان مازندران مزرعه آهنگرکلا در حال انجام است.

رییس اداره حفظ و توسعه ذخایر ژنتیکی کرم ابریشم و درخت توت از اجرای برنامه پایش سالیانه نهال‌های توزیع‌شده بین بهره‌برداران در سراسر کشور با کمک سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها نیز خبر داد و ادامه داد: تشکیل کارگروه فنی تولید نهال کشور در سال 1398 متشکل از نمایندگان معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان حفظ نباتات، مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور، معاونت بهبود تولیدات دامی استان مازندران، موسسه تحقیقات علوم باغبانی، معاونت تولیدات گباهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان و مرکز توسعه نوغانداری کشور انجام‌شده است.

وی در پایان گفت: شناسایی ارقام جدید پر محصول و به‌روز درخت توت با تولید برگ بالای 60 تن از کشورهای هندوستان و چین و برنامه‌ریزی برای واردات و تکثیر و تولید آن‌ها در کشور نیز از دیگر برنامه‌های در حال پیگیری مرکز توسعه نوغانداری کشور است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید