Iranian Agriculture News Agency

بانکی پور خبر داد:

امضا تفاهم‌نامه با سازمان جنگل‌ها به منظور بهره‌برداری زنبورداران از مراتع

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور گفت: در چند روز گذشته همکاری و تعامل جدی بین سازمان جنگلها و صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور امضا شد که طبق این تفاهم‌نامه اجازه ورود به مراتع کشور به زنبورداران داده شد.

امضا تفاهم‌نامه با سازمان جنگل‌ها به منظور بهره‌برداری زنبورداران از مراتع

به گزارش خبرنگار ایانا، بهزاد بانکی پور مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور در نشست خبری امروز که به مناسبت روز جهانی زنبور برگزار شد، اظهار کرد: رویکرد صندوق حمایت از توسعه زنبورداری کشور یک رویکرد توسعه‌ای با کارکرد مالی، اعتباری و سرمایه‌گذاری است و فراگیر ترین تشکل ملی در این صنعت محسوب می شود.

وی افزود: پس از تشکیل این صندوق، با یک برنامه علمی، بستر سازی خوبی صورت گرفت که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی از رشد کمی صرف عبور کردیم و به رشد کیفی به موازات رشد کمی رسیدیم.

بانکی پور ادامه داد: در قالب طرح تکاپو که در ۳ سال گذشته همکاری مشترکی بین صندوق حمایت از صنعت زنبورداری کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) انجام شد، بسترهای خوبی در این صنعت ایجاد شده که ما را در آستانه جهش تولید قرار داده است.

وی افزود: صنعت زنبورداری کشور در طول ۴۰ سال پس از انقلاب رشد کمی خوبی داشته و جایگاه های برتری را در سطح جهان از آن خود کرده است اما رشد کیفی متناسب با رشد کمی صورت نگرفته است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با اشاره به این که سال‌های بسیاری محصول عسل، تنها محصول تجاری زنبورداران بود، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این سال‌ها، برای اولین بار به عنوان سومین کشور تولید کننده ژل رویال در دنیا مطرح شده ایم.

وی افزود: توانستیم میانگین تولید ژل رویال در کندوها را از ۱۰ گرم در هر کندو به بیش از ۵۰۰ گرم در هر کندو برسانیم.

بانکی پور ادامه داد: ما سال‌ها استحصال زهر زنبور عسل را به عنوان یک محصول تجاری مدنظر نداشتیم اما از سال گذشته در حال استحصال هستیم و اولین محموله آن توسط صندوق حمایت از توسعه زنبورداری، به میزان ۴۰۰ گرم به کشور گرجستان صادر شد و ما در مسیری قرار گرفتیم که این صنعت از تک محصولی به یک سبد محصولات تجاری زنبور عسل برسد.

به گفته وی، توجه به محصولات تجاری زنبور عسل باعث رشد معیشت و اقتصاد زنبورداران، رشد صادرات و افزایش درآمدهای ملی خواهد شد.

بانکی پور تاکید کرد: ما امروز یکی از کشورهای مطرح در توسعه محصولات جانبی زنبورعسل هستیم که  در تولید محصول قرص ژله رویال خودکفایی رسیده‌ایم و در حال حاضر این قرص صد در صد ایرانی در داروخانه ها به فروش می‌رسد.

وی افزود: اگر محصولات آرایشی و بهداشتی زنبور عسل توسعه پیدا کند، درآمد بالایی برای کشور و زنبورداران خواهد داشت و تقاضا برای محصولات زنبورداری را افزایش می‌دهد.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور با اشاره به تفاهم نامه همکاری بین سازمان جنگل‌ها و این صندوق اظهار کرد: در چند روز گذشته همکاری و تعامل جدی بین سازمان جنگلها و صندوق  حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور امضا شد که طبق این تفاهم‌نامه اجازه ورود به مراتع کشور به زنبورداران داده شد و ساز و کارهای آن پیش بینی شده است.

وی افزود: زنبورداران به عنوان دیده بان های محیط زیست در مراتع حضور پیدا خواهند کرد و ضمن عمل گرده افشانی، محصولات سلامت محور عسل را تولید می‌کنند.

بانکی پور ادامه داد: اولین شتاب دهنده برای توسعه شرکت های نوآور و دانش بنیان در صنعت زنبورداری به منظور توسعه محصولات جانبی توسط بخش خصوصی، صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت جهاد کشاورزی آماده بهره برداری شد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رشد شرکت های دانش بنیان در این زمینه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ما اولین و تنها برند ملی در صنعت زنبورداری کشور را داریم که با این برند زنبورداران محصولات خود را عرضه می کنند و نقش بالایی در کاهش واسطه گری در صنعت زنبورداری داشته است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور افزود: در حال حاضر در قالب این برند ۱۰ شعبه و فروشگاه زنجیره ای داریم که امیدواریم تا سال آینده به ۶۴ شعبه افزایش پیدا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید