Iranian Agriculture News Agency

مشیر غفاری:

112 هزار تن عسل در کشور تولید شد

مجری طرح زنبورداری کشور گفت: ۹۸ هزار زنبورستان در سطح کشور وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی را شامل می‌شود و از این کلنی ها در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور تولید شد.

112 هزار تن عسل در کشور تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا، فرهاد مشیر غفاری مشاور معاون وزیر و مجری طرح زنبورداری کشور در نشست خبری امروز که به مناسبت روز جهانی زنبور برگزار شد، اظهار کرد: زنبور یکی از مهم‌ترین بخش‌های کشاورزی  محسوب می شود که موفقیت در تولید مثل گیاهان، تکثیر و تولید نیمی از دانه های روغنی و افزایش کمی و کیفی علوفه های دامی وابسته به گرده افشانی این دام های کوچک است.

وی افزود: به طور مستقیم بخشی از غذای انسان توسط زنبور تامین می شود و محصولات دیگر آن ژل رویال، موم‌، بره موم، گرده و زهر زنبور عسل است که در صنایع مختلف آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشیر غفاری ادامه داد: در حال حاضر زنبور درمانی ناشی از نیش زنبور هم به این بخش اضافه شده است.

مجری طرح زنبورداری کشور در رابطه با دفتر زنبورعسل خاطرنشان کرد: دفتر زنبورعسل در سال گذشته به طور مستقل در مجموعه تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت و از سند راهبردی صنعت زنبورداری کشور در سال گذشته رونمایی شد که ۸ هدف اصلی، ۴۳ استراتژی و ۷۸ اقدام اجرایی را شامل می شود و در واقع ریل گذاری مسیر صنعت زنبورداری با این سند صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: با چشم‌انداز ترسیمی از تدوین سند، تا افق ۱۴۰۴ جایگاه حوزه زنبورداری، پیشرو در بخش کشاورزی، سرامد در منطقه، رقابت پذیر در جهان، بهره‌مند از دانش روز، برخوردار از کسب و کارهای اقتصادی و عرضه کننده محصولات متنوع و قابل اعتماد در دنیا خواهد بود.

مشیر غفاری تصریح کرد: تفاهم‌نامه‌های متعددی در زمینه محصولات زنبور عسل و بیمه کندوها را با دستگاه‌های مختلف و صندوق بیمه کشاورزی انجام دادیم و باید به سمتی برویم که به محصولات زنبور عسل توجه ویژه‌ای شود.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره‌های تولید در بخش زنبورداری، خاطرنشان‌کرد: بها دادن به زنجیره‌های تولید در بخش زنبورداری از برنامه‌های دفتر زنبورداری بوده تا زنجیره های تامین، تولید و توزیع محصولات زنبور عسل فراهم شده و ارزش افزوده آن به صنعت باز می گردد.

مجری طرح زنبورداری کشور بیان کرد: گام دیگر ما استاندارد اجباری عسل است که امسال عملیاتی خواهد شد و همراهی دستگاه‌های مرتبط را نیاز دارد.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید در این زمینه با ما همکاری کنند تا عسل های تقلبی از عسل طبیعی تفکیک شود و عسل مرغوب به دست مصرف کننده برسد.

مشیر غفاری با اشاره به تنوع عسل در کشور و پتانسیل صادراتی این محصول اذعان کرد: ما در کشور حدود ۵۲ نوع عسل از گیاهان متعدد داریم که در صورت مناسب بودن شرایط صادرات، پتانسیل آن در بخش زنبورداری وجود دارد.

غفاری تأکید کرد: زنبورداری وابستگی به خارج ندارد و با ارزآوری بالا، تولید کم آب بر و عدم نیاز به سرمایه بالا، گزینه مناسبی برای فعالیت در این حوزه محسوب می‌شود.

مجری طرح زنبورداری کشور با اشاره به  محدودیت مراتع و نیاز زنبورداران به کوچ عنوان کرد: پیشنهاد ما در وزارت جهاد کشاورزی، تشکیل ستاد گرده افشانی است تا زنبورداران مجوز حضور در عرصه های زراعی، باغی، مراتع، جنگل ها، پارک ها و فضای سبز متعلق به شهرداری ها را داشته باشند تا علاوه بر گرده‌افشانی بتوانند  محصولات مرتبط با عسل را تهیه کنند.

وی در رابطه با تعداد زنبورستان‌ها و کلنی‌ها، خاطرنشان کرد: ۹۸ هزار زنبورستان در سطح کشور وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار کلنی را شامل می‌شود و از این کلنی ها در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن عسل در کشور تولید شد.

مشیرغفاری افزود: ایران جزو چهار کشور تولید کننده عسل و کندو در جهان است و پتانسیل خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی در رابطه با صادرات عسل و محصولات آن از کشور اذعان کرد: سال گذشته حدود ۱۵۰۰ تن صادرات عسل داشتیم اما در سال جدید به دلیل محدودیت تردد و شیوع بیماری کرونا صادرات اتفاق نیفتاده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید