Iranian Agriculture News Agency

رضایی در گفتگو با ایانا اعلام کرد:

افت قیمت گوشت مرغ عامل کاهش تقاضا برای جوجه‌ریزی

لزوم برخورد قاطع با پخش‌کنندگان کلیپ معدوم سازی جوجه‌های یک‌روزه

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دلیل افت قیمت مرغ، تقاضا برای جوجه ریزی کاهش پیدا کرد و جوجه کشی‌ها هم طبق پروتکل‌های بهداشتی موظف هستند جوجه ها را اگر پس از 24 ساعت فروش نرفت، کامل معدوم کرده و ضدعفونی‌های بهداشتی را در محیط اعمال کنند تا جوجه کشی برای تولید جوجه بعدی آماده شوند.

افت قیمت گوشت مرغ عامل کاهش تقاضا برای جوجه‌ریزی

مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با میزان تولید مرغ اظهار کرد: هر ماه بسته به مناسبتهای مختلف حدود 220 تا  240 هزارتن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که مستلزم به جوجه ریزی حدود 120 تا 130 میلیون قطعه در ماه بوده و در ماه‌های مختلف متفاوت است.

وی افزود: برنامه ریزی برای تولید مرغ بازار شب عید یا ماه رمضان از چند ماه قبل شروع می‌شود تا تولید جوجه‌ یک‌روزه به حد نیاز تولید شود که در بهمن سال 98 میزان جوجه یک روزه به 140 میلیون قطعه در ماه رسید.

رضایی ادامه داد: در اسفندماه سال گذشته به دلیل تولید گوشت مرغ برای ماه مبارک رمضان تولید جوجه یک‌روزه به 125 میلیون قطعه رسید اما متاسفانه با شیوع بیماری کرونا تقاضا برای گوشت مرغ به علل مختلف کاهش پیدا کرد که بزرگترین دلیل آن شرایط فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی مناسب‌ها، ادارات و مراسم‌ها بود و باعث کاهش حدود 3 هزار تومانی قیمت گوشت مرغ در بازار شد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به کلیپ‌های پخش شده از معدوم سازی جوجه یک‌روزه در شبکه های مجازی خاطرنشان کرد: پخش کلیپ‌های معدوم سازی باعث تحریک فضای جامعه شد و این کار به هیچ عنوان قابل قبول نیست اما این موضوع که این نوع معدوم سازی با قوانین منافات داشته باشد، صحت ندارد و در تمام دنیا از همین روش‌ها برای معدوم سازی جوجه یک‌روزه استفاده می‌شود.

وی افزود: برای تولید  تخم مرغ تنها به جوجه مرغ نیاز داریم اما از قبل نمی‌توان مرغ یا خروس بودن جوجه‌ها را قبل از خروج از تخم تعیین کرد و پس از تعیین جنسیت، جوجه خروس‌ها حذف می‌شوند که این روند در تمام دنیا انجام می‌شود.

رضایی ادامه داد: در این مدت به دلیل افت قیمت مرغ، تقاضا برای جوجه ریزی کاهش پیدا کرد و جوجه کشی‌ها هم طبق پروتکل‌های بهداشتی موظف هستند جوجه ها را اگر پس از 24 ساعت فروش نرفت، کامل معدوم کرده و ضدعفونی‌های بهداشتی را در محیط اعمال کنند تا جوجه کشی برای تولید جوجه بعدی آماده شوند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: پخش این صحنه‌ها می‌تواند باعث جریحه‌دار شدن افکار عمومی شود و حق قانونی مرغداران در این میان پایمال شود که در این زمینه مکاتباتی با دادستانی در حال انجام است تا مشخص شود که این فیلم‌ها با چه نیتی در فضای مجازی منتشر شده است.

وی تصریح کرد: دولت پرورش دهنده مرغ نیست و تمام صنعت مرغداری زیر نظر بخش خصوصی اداره می‌شود، بنابراین دولت نمی‌تواند جوجه یک‌روزه را خریداری کرده و پرورش دهد. طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار، مقر گردید تولید جوجه یکروزه از 125 میلیون قطعه جوجه در اسفند ماه به 115 میلیون قطعه کاهش پیدا کند.

رضایی افزود: در جلسه های ستاد تنظیم بازار که در این خصوص تشکیل شد، دو راهکار حذف گله مادر و  جمع کردن تخم مرغ نطفه دار مطرح شد که مقرر شد برای آسیب نرسیدن به گله مادر که پایه تولید جوجه در کشور هستند، تخم مرغ نطفه دار حذف شود که تبعات کمتری برای تولید داشته باشد. به نظر می رسد صحنه ها و فیلم هایی که پخش شد به دلیل عدم فروش جوجه در جوجه کشی بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید