Iranian Agriculture News Agency

به منظور مقابله با کروناویروس تصویب و ابلاغ شد:

تشدید اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه در اماکن دامی و مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی

با هدف مقابله با مخاطره بهداشتی ناشی از آلودگی‌های میکروبی (نظیر کروناویروس) از طریق فرآورده‌های خام دامی، جلسه هماهنگی اقدامات بهداشتی و پیشگیری مخاطرات بهداشتی در اماکن دامی و مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی با مدیریت دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان برگزار شد.

تشدید اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه در اماکن دامی و مراکز تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی

به گزارش ایانا، در این جلسه که با حضور نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تشکل‌های صنفی مربوطه برگزار شد، اقدامات اجرایی و توصیه های بهداشتی لازم جهت پیشگیری از بروز هرگونه مخاطره انتقال ویروس کرونا به مصرف‌کنندگان در 11 بند جهت تشدید اقدامات نظارت بهداشتی برای رفاه حال مردم تصویب شد و دکتر علیرضا رفیعی‌پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور آن را جهت اجرا ابلاغ کرد.

بر اساس این مصوبه، مقرر شده است ضمن هماهنگی‌های لازم بین بخشی و همکاری تشکل‌های صنفی ذیربط، اهتمام خاص در اجرای مصوبات به عمل آید و گزارش اقدامات به‌صورت هفتگی به دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور ارسال شود.

مصوبات ابلاغی این جلسه جهت اجرا به شرح زیر است:

  1. - ممنوعیت هرگونه قطعه‌بندی گوشت مرغ، فرآوری، تهیه جوجه کباب و شنیسل، طعم‌دار نمودن و ... در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی، واحدهای صنفی، غرف میادین میوه و تره بار به دلیل انتقال عوامل بیماریزا و آلودگی‌های متقاطع مورد تایید و تأکید قرار گرفت. مقرر گردید سازمان دامپزشکی کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اتحادیه‌های صنفی ذیربط و اتاق اصناف در این‌خصوص اقدام نماید.
  2. - مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحدهای صنفی صرفاً مجاز به عرضه فرآورده‌های مذکور به صورت بسته‌بندی شده در کشتارگاه‎‌های صنعتی و یا مراکز قطعه‌بندی و بسته‌بندی مجاز (دارای پروانه بهداشتی بهره برداری و نیز پروانه بهداشتی تولید معتبر) و یا تهیه شده در مراکز بسته بندی وابسته به فروشگاه‌های زنجیره ای (صرفاً جهت عرضه در همان مرکز) هستند.
  3. - کشتارگاه‌های صنعتی طیور و مراکز قطعه بندی و بسته‌بندی مجاز، متعهد به تأمین نیاز واقعی جامعه از نظر تولید و عرضه فرآورده‌های خام دامی بسته بندی شده و شناسنامه دار هستند.
  4. - اقدامات جدی برای عرضه تخم مرغ شناسنامه‌دار بسته‌بندی شده در مراکز و فروشگاهها بر اساس برنامه ملی ارتقاء کیفیت بهداشتی و تضمین سلامت تخم مرغ با همکاری تشکلهای مربوطه و نظارت بر اجرای آن در مراکز عرضه (عمده فروشی و خرده فروشی) توسط انجمن تخم مرغ شناسنامه‌دار، انجمن صنفی عمده فروشان تخم‌مرغ، سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  5. - توصیه و تاکید بر عرضه ماهی بسته‌بندی شده در مراکز عرضه و واحدهای صنفی
  6. - در مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و واحدهای صنفی، هر گونه فرآوری و طعم‌دارکردن گوشت قرمز ممنوع بوده و چرخ کردن گوشت فقط بنا به درخواست متقاضی و در حضور مشتری با رعایت ضوابط بهداشتی مجاز است.
  7. - آموزشها و اطلاع‌رسانی عمومی، ترویج مصرف محصولات بهداشتی، شناسنامه‌دار و بسته‌بندی شده در رسانه ملی و جراید با همکاری تشکلهای صنفی مرتبط
  8. - تشدید نظارتها و کنترل‌های بهداشتی (بهداشت فردی و محیطی) در اماکن دامی و مراکز تولید، بسته‌بندی و عرضه فرآورده های خام دامی و واحدهای صنفی توسط وزارت بهداشت (در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم نامه فیمابین)، متصدیان و مسئولین فنی- بهداشتی واحدها
  9. - ممنوعیت و برخورد با عرضه فرآورده‌های خام دامی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ، آبزیان در بازارچه‌های محلی و خودروهای سیار و کنار جاده‌ای توسط سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم‌نامه فیمابین
  10. - انجمن صنفی کارفرمایان صنعت تولید و بسته‌بندی مواد پروتئینی کشور و تشکل‌های کشتارگاه‌های دام و طیور متعهد به ارتقاء کیفیت محصولات بسته‌بندی شده و نظارت‌های مستمر برتولید و عرضه محصولات است.

       11- کشتارگاه‌های دام و طیور و واحدهای بسته‌بندی ملزم به رعایت مستمر کلیه ضوابط بهداشت فردی، محیطی و فرآیند تولید بوده و بایستی امکانات و تمهیدات لازم برای مقابله با کووید 19 انجام دهند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید