Iranian Agriculture News Agency

رضایی تأکید کرد:

لزوم افزایش سرانه مصرف شیر در کشور

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سرانه مصرف شیر در کشور باید با اصلاح الگوی مصرف افزایش پیدا کند اما اگر ارز دولتی به نهاده های دامی اختصاص نیابد، قیمت شیر افزایش یافته و این محصول از سبد خانوار حذف می شود.

لزوم افزایش سرانه مصرف شیر در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، مرتضی رضایی در پنل تخصصی اولین همایش بین المللی صنعت لبنیات ایران در پاسخ به تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات نهاده های دامی و کشاورزی، اظهار کرد: اگر دولت به صورت ناگهانی و یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی را از واردات نهاده‌ها بر دارد یک کامیون سویا ۵۰ میلیون تومانی تبدیل به ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان می شود و هیچ کدام از دامداران توان تهیه پول برای این نهاده را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه انحصاری در واردات نهاده های دامی و کشاورزی وجود ندارد، افزود: دولت تنها برای تأمین ذخایر استراتژیک، ذرت را وارد می کند اما اصل واردات ذرت کشور توسط بخش خصوصی انجام می شود و حدود ۱۷۰ شرکت وارد کننده ذرت وجود دارد.

رضایی در پاسخ به در خواست بخش خصوصی مبنی بر آزاد سازی واردات نهاده های دامی، تاکید کرد: ما هم موافق آزاد‌سازی هستیم اما این کار باید به مرور اتفاق بیفتد و نمی شود به یکباره ارز را از واردات نهاده‌ها برداشت.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: شرکت پشتیبانی امور دام یک و نیم میلیون تن نهاده را برای ذخایر استراتژیک وارد می‌کند و اگر فرض کنیم که این واردات انجام نشود قیمت نهاده ها افزایش می یابد و من از بخش خصوصی می پرسم، اگر به یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی برداشته شود به چه نحو برای واردات تأمین مالی خواهند کرد؟

ضرورت افزایش سرانه مصرف شیر در کشور

رضایی با اشاره به اینکه برای افزایش میزان سرانه مصرف شیر در کشور باید قدرت خرید مردم هم افزایش پیدا کند، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی اگر قیمت‌ها آزاد شود و قدرت خرید مردم افزایش نیابد، نمی توانند شیر را با قیمت بالاتر خریداری کنند، بنابراین مصرف به شدت افت می کند.

وی افزود: سرانه مصرف شیر در کشور باید با اصلاح الگوی مصرف افزایش پیدا کند اما اگر ارز دولتی به نهاده های دامی اختصاص نیابد، قیمت شیر افزایش یافته و این محصول از سبد خانوار حذف می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در زمینه گوشت هم همین کاهش مصرف اتفاق افتاده که به خاطر کاهش قدرت خرید مردم است، بر این اساس آزاد سازی ارز صنعت باید به تدریج اتفاق بیفتد و شرایط در حال حاضر برای آن مهیا نیست.

لزوم حمایت های دولتی از بخش کشاورزی

در ادامه این پنل مهدی کاظم نژاد سرپرست معاونت توسعه تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: حمایت های دولتی از بخش کشاورزی تنها مختص ایران نیست و در کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشترین حمایت از بخش کشاورزی انجام می‌شود.

وی افزود: حمایت از بخش کشاورزی و غذایی به لحاظ مبانی تئوری اجتناب ناپذیر است.

کاظم نژاد تاکید کرد: اگر ارز دولتی برای واردات جو، ذرت و کنجاله را برداریم، قیمت مرغ تا ۲۷ هزار تومان افزایش می‌یابد؛ بنابراین شرایط کشور تعیین می‌کند که به ارز ۴۲۰۰ تومانی نیازمند هستیم و برای آزادسازی ارز نیاز به بسترسازی وجود دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید