Iranian Agriculture News Agency

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

ارزآوری 700 میلیون دلاری صادرات محصولات لبنی ایران

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات محصولات لبنی، 700 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

ارزآوری 700 میلیون دلاری صادرات محصولات لبنی ایران

به گزارش خبرنگار ایانا، عباس کشاورز در اولین همایش صنعت لبنیات ایران که امروز بعد از ظهر در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: قبل از دهه شصت بعضی از صنایع مرتبط با شیر مانند شیر خشک و پنیر را وارد می‌کردیم و میزان مصرف شیر هم به اندازه فعلی نبود.

 وی افزود: اصلاح نژاد دام های بومی و استفاده از تکنولوژی باعث پیشرفت در این صنعت شد.

کشاورز تاکید کرد: در برخی از موارد از نظر ضریب تبدیل، سطح بهداشت و میزان شیردهی از اروپا بالاتر هستیم و امیدواریم توسعه این صنعت ادامه پیدا کند.

وی افزود: در ۸ سال اخیر وارد تجارت لبنیات هم شده‌ایم و برخی صنایع ما بسیار خوب در تجارت لبنیات ورود پیدا کرده اند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ۸۰۰ هزار تن محصولات لبنی صادر شده که حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارزآوری داشته است و این شروع خوبی برای این صنایع است.

کشاورز با اشاره به اینکه در جریان فعالیت اقتصادی باید با دید برد-برد نگاه کنیم، خاطرنشان کرد: یک جانبه بودن باعث آسیب به یکی از طرفین می شود، همانطور که در سال‌های گذشته این مشکل را داشتیم و دولت مجبور شد به خرید شیر ورود پیدا کند.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با میزان سرانه مصرف شیر در ایران گفت: سرانه مصرف شیر ایران بیش از ۸۰ لیتر در سال است که با استانداردهای جهانی فاصله داریم، یک جامعه نیمه کهن سال باید میزان مصرف شیر بیشتری داشته باشد.

کشاورز در رابطه با توزیع لبنیات سنتی گفت: توزیع لبنیات سنتی که در جامعه در حال رواج است، از نظر بهداشت، سلامت و اقتصاد صحیح نیست.

وی افزود: برخی در مورد شیر نظرات غیر کارشناسانه می‌دهند و باعث ایجاد نگرانی در جامعه می‌شوند و این در حالی است که استانداردهای غذایی ما از جمله در شیر بسیار سختگیرانه تر از اروپا است.

کشاورز ادامه داد: در زمینه گندم ۷ برابر اروپا سختگیرتر هستیم و در رابطه با شیر هم همینطور است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باید بازارهای جدیدی شناسایی شود تا بتوانیم در فضاهای جدیدتری فعالیت کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید