Iranian Agriculture News Agency

رفیعی پور خبر داد:

واکسیناسیون رایگان 15 میلیون راس گوسفند و بز عشایری علیه بیماری تب برفکی

ریشه‌کنی بیماری طاعون گاوی تا ۵ سال آینده

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: به مناسبت دهه فجر، 15 میلیون راس گوسفند و بز عشایری به صورت رایگان بر علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون خواهد شد.

واکسیناسیون رایگان 15 میلیون  راس گوسفند و بز عشایری علیه بیماری تب برفکی

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نشست خبری امروز که در آستانه دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: در اوایل امسال و همچنین در چند روز اخیر بحران سیل را داشتیم که در استان‌های جنوبی ایجاد شد و سازمان دامپزشکی توانست عملکرد خوبی را در حوزه مسئولیت خود رقم بزند. 

وی ادامه داد: کمک ها و خدمات سازمان دامپزشکی در قالب اکیپ‌های واکنش سریع بود و همچنین تامین نهاد‌ه‌ها توسط بخش‌های خصوصی حوزه دامپزشکی انجام شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در مناطق سیل زده کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان بیش از ۵ هزار رأس دام تلف شد که دفن بهداشتی شد. 

وی افزود: ۳۸ هزار رأس دام واکسیناسیون مجدد شده و ۱۱ هزار رأس دام هم درمان شدند.

رفیعی پور ادامه داد: ۱۵ هزار رأس دام هم رصد و پایش شدند و در هر بخشی که امکان دسترسی به دام‌ها وجود داشت، دفن بهداشتی و واکسینه انجام شد، همچنین تاکنون بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هم توسط سازمان دامپزشکی به استان‌های سیل‌زده کمک شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: میزان ارز مورد نیاز تأمین نهاده‌های واکسن، دارو، مواد اولیه، مکمل و ریزمغذی ها تامین شده و در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفته است.

وی افزود: به مناسبت دهه فجر، 15 میلیون راس گوسفند و بز عشایری به صورت رایگان بر علیه بیماری تب برفکی واکسیناسیون خواهد شد.

رفیعی پور با اشاره به اینکه از ابتدای سال 98 تاکنون ۴۴ میلیون دز واکسن تب برفکی به دام ‌ها تزریق شده است، عنوان کرد: همچنین ۲۸ میلیون راس دام سبک در برابر بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین هم در مقابل بروسلوز واکسینه شده اند.

وی افزود:  ۱۲ میلیون راس دام سبک در برابر بیماری بروسلوز، 23 میلیون رأس دام در برابر سیاه زخم و ۴۰۷ هزار قلاده سگ در مقابل بیماری هاری نیز واکسینه شده اند.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با بیماری طاعون گاوی گفت: تدوین برنامه ریشه کنی بیماری طاعون گاوی را در دستور کار قرار دادیم و تا پنج سال آینده این بیماری ریشه کن خواهد شد.

وی در رابطه با برنامه های سازمان دامپزشکی برای کنترل بیماری های انگلی مشترک بین دام و انسان اذعان کرد: تعداد دام های سمپاشی شده برای جلوگیری از بیماری‌های انگلی، ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار رأس بوده است.

وی افزود: همچنین ۸۹۱ هزار تست بروسلوز در کشور در چند ماه اخیر انجام شده و یک میلیون و 100 هزار تست سل و ۳۲ هزار تست مشمشه از تک سمی‌ها گرفته شده است.

رفیعی پور با اشاره به اینکه در فاز اول واکسیناسیون نیوکاسل در پرندگان بومی، ۲۹ میلیون قطعه طیور واکسینه شده اند، خاطرنشان کرد: در فاز دوم که در دهه فجر انجام خواهد شد و همچنین فاز سوم که از اردیبهشت سال آینده اجرایی می‌شود، بیش از ۳۵ تا ۴۰ میلیون قطعه طیور واکسیناسیون رایگان خواهند شد.

وی افزود: هزینه هر فاز برای سازمان دامپزشکی ۴ میلیارد تومان است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: اجرای فاز مقدماتی طرح ارتقای کیفیت گوشت مرغ  آغاز شده و برنامه ارتقای کیفیت و افزایش سلامت تخم مرغ را داریم که به زودی از آن رونمایی خواهد شد، همچنین ۱۴ دستورالعمل را در حوزه نظارت بهداشت عمومی و مواد غذایی اصلاح و ارتقا داده ایم.

رفیعی پور در رابطه با بیماری لکه سفید میگو بیان کرد: لکه سفید میگو در استان‌های جنوب وجود نداشته و برداشت میگوی خوبی انجام شده است.

وی افزود: تدوین و ابلاغ برنامه ملی راهبردی بیماری لکه سفید را هم در دستور کار داریم و همچنین بیماری ویروسی ماهی قزل‌آلا به نام VHS کاهش چشمگیری در کشور داشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پایان در رابطه با صادرات محصولات داخلی اظهار کرد: ۶۳ قلم محصولات خوراکی و غیر خوراکی و همچنین موجودات زنده را در شرایط تحریم به 5 قاره دنیا صادر کردیم که از مهمترین این محصولات، صادرات 624 هزار قطعه آبزیان زینتی، 16 هزار تن محصولات لبنی ، بیش از ۹ هزار تن شیرخام، 46 هزار تن ماهی خوراکی منجمد  و 27 هزارتن صادرات میگو بوده است.

در ادامه این نشست، علی‌صفر ماکنعلی معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور در رابطه با آخرین وضعیت تلفات پرندگان مهاجر در منطقه میانکاله بیان کرد: تاکنون حدود دو هزار قطعه پرنده در این منطقه تلف شده است.

وی افزود: بر اساس نمونه‌برداری‌ها و آزمایش‌های انجام شده موردی از ابتلاء به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این منطقه مشاهده نشده است.

ماکنعلی ادامه داد: با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده از اکوسیستم، یکی از احتمالات مسموم شدن این پرندگان با سم بوتولیسم است که منشأ این سم ریشه گیاهانی است که در مرداب هستند و پوسیده اند.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تأکید بر این نکته که مسمومیت با سم بوتولیسم یک احتمال است، عنوان کرد: سایر احتمالات از جمله ابتلا به عوامل انگلی و باکتریایی هم بررسی می‌شود و طی یک هفته آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید