Iranian Agriculture News Agency

سروی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

پیش بینی خوداتکایی 48 درصدی در صنعت ابریشم در سال 1399

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: توسعه پرورش کرم ابریشم یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی است؛ در این طرح افزایش خوداتکایی صنعت ابریشم و منسوجات ابریشمی کشور از ۲۸ درصد در سال ۹۷ به ۴۸ درصد در سال ۹۹ خواهد رسید.

پیش بینی خوداتکایی 48 درصدی در صنعت ابریشم در سال 1399

عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره تصویب و اجرای طرح توسعه و احیای صنعت ابریشم در ۱۱ استان کشور در قالب برنامه های اقتصاد مقاومتی، گفت: توسعه پرورش کرم ابریشم یکی از اهداف برنامه های اقتصاد مقاومتی است و در این طرح افزایش خوداتکایی صنعت ابریشم و منسوجات ابریشمی کشور از ۲۸ درصد در سال ۹۷ به ۴۸ درصد در سال ۹۹ خواهد رسید.

 وی افزود: در اجرای طرح اقتصاد مقاومتی، در مدت یاد شده، میزان تولید پیله تر ابریشم نیز از ۹۸۰ تن به یک هزار و ۵۷۵ تن افزایش می‌یابد.

 وی با بیان اینکه یکی دیگر از پروژه های اقتصاد مقاومتی تامین نهال توت اصلاح شده است، افزود: از برنامه‌های دوساله طرح اقتصاد مقاومتی افزایش تولید نهال توت اصلاح شده از 164 هزار اصله در سال ۹۷ به یک میلیون و ۲۱۵ هزار اصله در سال ۹۹ است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با اشاره به این که در این خصوص تامین واریته‌های پر تولید یکی دیگر از هدف گذاری‌های طرح اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: با اجرای طرح افزایش تولید نهال توت، میزان تکثیر نهال 7.5 برابر افزایش پیدا می‌کند.

 وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی مناسب کشور و استقبال استان‌های فعال در حوزه نوغانداری سبب شده تا استان‌های فعال از ۲۲ استان در سال گذشته به ۳۱ استان افزایش پیدا کند، ادامه داد: امید می رود که با پایداری تولید، شاهد افزایش بهره وری در حوزه نوغانداری باشیم.

سروی، احداث واحدهای ابریشم‌کشی خانگی و تولید نخ ابریشم به منظور توسعه واحدهای ابریشم کشی در پروژه اقتصاد مقاومتی را از پروژه‌های این طرح عنوان کرد و گفت: تامین منابع مالی برای اجرای ۲۲۰ واحد ابریشم کشی در طی دوسال هدف‌گذاری شده است که البته تاکنون تامین مالی و تسهیلات ارزان قیمت آن تامین نشده است.

 وی با اشاره به اینکه اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در نهایت احیا و توسعه نوغانداری و افزایش ظرفیت پرورش کرم ابریشم را در پی دارد، تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده در فرآیند تولید نوغانداری و ابریشم، افزایش درآمد خانوار روستایی و بهبود وضعیت معیشتی آنها، کاهش خروج ارز برای واردات نخ ابریشم با افزایش تولید داخلی و ارتقاء ضریب خوداتکایی در صنایع مرتبط از مزایای دیگر اجرای طرح اقتصاد مقاومتی در این زمینه است.

سروی بابیان اینکه در سال اول اجرای طرح اقتصاد مقاومتی شاهد افزایش تعداد خانوار نوغاندار از ۱۷ هزار نفر به ۲۵ هزار نفر در کشور بودیم، گفت: افزایش توزیع تخم نوغان نیز از ۲۵ هزار و ۷۱۰ جعبه به 39 هزار و 800 جعبه تخم نوغان رسیده که با افزایش 55 درصدی توزیع همراه بوده که طی ۱۰ سال گذشته بالاترین رکورد را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: میزان تولید پیله تر نیز از 970 تن در سال گذشته به یک هزار و 385 تن افزایش پیداکرده است.

سروی با اشاره به پرورش پاییزه کرم ابریشم پس از 23 سال وقفه، تصریح کرد: پرورش پائیزه کرم ابریشم به‌منظور اقتصادی کردن این تولید، در سال جاری در 10 استان کشور و با مشارکت 173 نوغاندار عملیاتی شد.

وی در پایان گفت: استان‌های حاضر در طرح اقتصاد مقاومتی برای احیا و توسعه صنعت نوغانداری، استان‌های گیلان، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، مازندران، اصفهان، سمنان، کردستان و البرز هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید