Iranian Agriculture News Agency

رفیعی پور اعلام کرد:

مهار بیماری تب برفکی در کشور

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در سال جاری حتی یک مورد گزارش بیماری تب برفکی در دامداری های صنعتی شیری نداشته‌ایم.

مهار بیماری تب برفکی در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، علیرضا رفیعی‌پور امروز در نشست خبری صبح امروز با تاکید بر اینکه در دو سال اخیر تدوین برنامه ملی کنترل بیماری آنفلوانزا و عبور از بحران برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است، گفت: همچنین کنترل بیماری تب برفکی به روش آماده باش با کمک صاحبان دامداری ها انجام شد.

وی افزود: امسال حتی یک مورد گزارش بیماری تب برفکی در دامداری های صنعتی شیری نداشته‌ایم.

رفیعی‌پور گفت: با عبور از اضطرار و کمبود کیفی و کمی واکسن های دامی، در حال حاضر کسری در این زمینه نداریم و ذخایر استراتژیک کافی است.

رئیس سازمان دامپزشکی افزود: اجرای برنامه کنترل بیماری مشمشه به روش CF تست موجب شده تا امکان مذاکره با اروپایی‌ها برای صادرات اسب فراهم شود.

وی با اشاره به میزان بازدید‌های سازمان دامپزشکی در هشت ماهه نخست سال جاری گفت: 14 میلیون بازدید در این 8 ماهه انجام شده که بیش از 2 میلیون و 627 هزار کیلوگرم فرآورده‌های خام دامی معدوم شده و همچنین پنج میلیون و 387 هزار مورد ضبط و تعیین تکلیف شده است.

 رفیعی‌پور با بیان اینکه در کشتارگاه‌های طیور نیز حدود 478 میلیون قطعه مرغ مورد بازدید دامپزشکان مادر کشتارگاه‌ها قرار گرفته است، تصریح کرد: از این میزان چهار میلیون و 292 هزار قطعه معدوم شده است.

وی ادامه داد: 4 میلیون و 392 هزار راس دام در کشتارگاه‌ها ذبح شده که 9 میلیون و 371 هزار کیلوگرم از گوشت‌ها و احشاء از کشتار دام غیرقابل مصرف تشخیص و تعیین و تکلیف شد.

رئیس سازمان دامپزشکی به ارائه آماری از آخرین وضعیت صادرات نیز پرداخت و تصریح کرد: میزان صادرات شیر و فرآورده‌های خام دامی در هشت ماهه نخست سال گذشته 3 میلیون و 535 هزار کیلوگرم بوده است که به نسبت مدت مشابه به 14 میلیون و 717 هزار کیلوگرم رسیده است.

وی درباره وضعیت واردات واکسن نیز گفت: در حوزه واکسن های آبزیان بیش از ۹۰ درصد، در حوزه واکسن طیور بیش از ۷۰ درصد، واکسن های نسل جدید ۱۰۰ درصد و مکمل ها و ریز مغذی ها نیز ۱۰۰ درصد وابسته ایم و باید رفع شود.

رفیعی‌پور در پایان از اقدامات این سازمان را پیگیری تولید بذر بیماری‌ها با همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و چند دستگاه مرتبط دیگر عنوان کرد و افزود: همچنین تامین منابع دامپزشکی از کشورهای جدید اروپایی، آسیایی و افزایش ارتباط منطقه‌ای برای تامین ریزمغذی‌ها و کیت‌های آزمایشگاهی برای اولین بار توسط سازمان دامپزشکی انجام شده است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید