Iranian Agriculture News Agency

رضایی مطرح کرد:

لزوم توجه به بهره‌وری در صنعت تولید گاو شیری

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید برای صنعت گاودارای مجموعه کاملی از بهره‌وری را در نظر بگیریم و تنها تولید شیر و فرآورده‌های آن نباید مدنظر باشد.

لزوم توجه به بهره‌وری در صنعت تولید گاو شیری

به گزارش خبرنگار ایانا، کارگاه آموزشی بین المللی آشنایی دامداران دام سنگین با جدیدترین مطالب NRC2020، آسایش، مدیریت و تغذیه دام، اهمیت منحنی شیردهی، علل افت تولید و گروه بندی دام ها با حضور پروفسور رابرت آرنولد پتن نویسنده نرم افزارهای جیره نویسی Spartan, Aminocom و Nittanycom  و با همکاری دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام و گروه دامداران برتر امروز در سالن نعمتی جم وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی، مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با پیشرفت علم ژنتیک در تولید گاوهای شیری اظهار کرد: در زمینه تولید گاو شیری، ژنتیک تغذیه بسیار رشد کرده است و اگر به تغذیه توجه نشود از نظر ژنتیکی گاو دچار مشکل می‌شود.

وی افزود: امروز پرورش گاو شیری دارای جزئیات بسیاری از نظر تغذیه، جیره نویسی و محیط پرورش بوده و از حساسیت بالایی برخوردار است.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اهمیت بهره‌وری صنعت گاوداری خاطرنشان کرد: باید برای صنعت گاودارای مجموعه کاملی از بهره‌وری را در نظر بگیریم و تنها تولید شیر و فرآورده‌های آن نباید مدنظر باشد.

وی افزود: جیره نویسی باید مطابق با نیاز دام انجام شود و وضعیت جیره باید قابل رقابت با سایر کشورها باشد.

رضایی با تاکید بر لزوم ورود تشکل‌ها به آماده سازی فضای بازارهای صادراتی اذعان کرد: تشکل‌ها باید بازارهای صادراتی را برای دامداران محیا کنند و لازم است مازاد تولید ما قابلیت صادرات داشته باشد.

وی افزود: چنین صنعت بزرگ و با کیفیتی باید بتواند در بازارهای دنیا با رقبا رقابت کند.

در ادامه این کارگاه علی قهرمانی رئیس هیئت مدیره گروه دامداران برتر اظهار کرد: در این کارگاه آموزشی از یکی از مراجع علمی در صنعت دام دعوت به عمل آمده تا دست‌آوردهای روز دنیا را در شرایط فعلی که کشور دچار برخی بحران‌های خاص شده به دامداران آموزش دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد: با کمک پروفسور پتن بتوانیم هزینه‌های مصرف تغذیه دام و ضایعات را کاهش داده و در نهایت بتوانیم هزینه تمام شده تولید شیر  را کاهش دهیم.

رئیس هیئت مدیره گروه دامداران برتر در رابطه با جایگاه کیفی تولیدات لبنی ایران در دنیا خاطرنشان کرد: ایران به واسطه ماشین آلات جدید، بهبود و اصلاح ژنتیک دام و متخصصین این حوزه جایگاه خوبی در دنیا دارد و کشور هم به سمت غذای سالم رفته و در ایران بهترین شیر تولید می‌شود.

وی افزود: دامداران ما نهایت تلاش خود را در تولید انجام می‌دهند و کارخانجات در محیطی کاملا بهداشتی فعالیت می کنند

قهرمانی در رابطه با مشکل انتقال پول و تامین ارز برای صادرات گفت: ما در کشورهای اطراف بازار فروش خوبی داریم اما مشکل ما بحث انتقال پول است که شرایط بازار را برای ما سخت کرده و قادر به صادرات نیستیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید