Iranian Agriculture News Agency

سروی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

پرورش پاییزه کرم ابریشم در 10 استان کشور

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: پرورش پاییزه کرم ابریشم توسط173 نفر از کشاورزان در سطح 10 استان کشور از 7 شهریور عملیاتی شده است.

پرورش پاییزه کرم ابریشم در 10 استان کشور

عدیل سروی رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با افزایش تعداد استان‌هایی که به صنعت نوغانداری مشغول هستند، اظهار کرد: امسال تعداد استان‌هایی که در حوزه نوغانداری فعالیت داشتند از 22 استان به 31 استان افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به افزایش تعداد نوغانداری در سطح کشور گفت: تعداد نوغاندارانی که در سطح کشور و عمدتا به صورت خانواری فعالیت دارند از 17هزار و 500 خانوار به 25 هزار خانوار افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور افزود: تعداد جعبه های پرورش کرم ابریشم هم از 25 هزار و 710 جعبه در سال گذشته به 39هزار و 800 جعبه در سال جدید افزایش یافته که این افزایش 55 درصدی در طی 10 سال گذشته بی سابقه بوده و برای این صنعت رکورد محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: در نتیجه این رکورد میزان تولید پیله ابریشم از 980 تن در سال گذشته به 1385تن در سال 98 افزایش یافت و خودکفایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی از 28 درصد به 42 درصد افزایش پیدا کرده است اما این تمام ظرفیت نوغانداری کشور نیست.

سروی در رابطه با قدمت پرورش پاییزه کرم ابریشم تصریح کرد: ما ظرفیت پرورش پاییزه کرم ابریشم را داریم که طبق آخرین تجربه کشور، پرورش پاییزه این صنعت مربوط به 23 سال قبل است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اذعان کرد: امسال با شناسایی مناطق مستعد کشور، همچنین با همکاری کشاورزان پیشرو در صنعت نوغانداری و تشکیل کارگروه فنی نوغانداری متشکل از کارشناسان مرکز توسعه نوغانداری و سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها، 173 نفر از کشاورزان در سطح 10 استان کشور که عمدتا استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی، خراسان شمالی و چهارمحال بختیاری بودند از 7شهریور پرورش پاییزه را شروع کردند.

وی افزود: ما برای کمک به کشاورزان، عمده تخم نوغان را به صورت تفریغ شده دادیم که در استان‌های گیلان و مازندران شاهد آغاز برداشت پیله ابریشم پرورش پاییزه هستیم.

سروی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم توسعه این طرح در سال‌های پیش رو به اقتصادی کردن تولید پیله ابریشم و ترغیبب نوغانداران به این صنعت کمک کند، همچنین تامین نیاز نخ ابریشم صنعت قالیبافی و منسوجات ابریشیمی کشور از تولیدات داخلی انجام شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید