Iranian Agriculture News Agency

رفیعی پور اعلام کرد:

وظیفه دامپزشکی در حراست از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دامی کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: تولید سالیانه بیش از ۱۵ میلیون تن گوشت قرمز، گوشت مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیر، مسئولیت مهمی را در حوزه امنیت غذایی بر عهده سازمان دامپزشکی قرار داده است.

وظیفه دامپزشکی در حراست از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دامی کشور

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «علیرضا رفیعی پور» در سخنرانی پیش از خطبه های نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران به مناسبت فرا رسیدن هفته دامپزشکی، افزود: مطابق قانون، خدمات دامپزشکی در ۲ حوزه امنیت و سلامت تعریف شده که در حوزه امنیت، این سازمان وظیفه حراست از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان سرمایه دامی کشور را عهده دار است که سرمایه ای دائم، پویا و مولد است.

وی یادآور شد: هرچقدر بتوانیم در بخش کشاورزی و سرمایه های دامی توسعه داده و برنامه های توسعه ای اجرا کنیم، به هدف بستن چاه های نفت نزدیک تر می شویم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد:‌ بیش از ۸۰ درصد سه وعده اصلی غذایی مردم را پروتئین حیوانی تشکیل می دهد که باید سلامت، کیفیت و امنیت آن تضمین شود.

رفیعی پور ادامه داد: سلامت، جز با اقدام های بهداشتی و پیشگیرانه محقق نمی شود و این وظیفه سازمان دامپزشکی است که با کنترل و پیشگیری از بیماری های مشترک انسان و دام به تحقق این هدف کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ سال است که در حوزه دام و طیور صنعتی شده ایم، اما تا پیش از انقلاب در حوزه فرآورده های خام دامی وابسته به واردات بودیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود:‌ به لطف انقلاب اسلامی، در حوزه های علمی و دانشگاهی و همچنین تجهیزات و نیروی انسانی متخصص، مدیریت بهداشتی به کمک مدیریت تولید آمد که در نتیجه، امنیت غذایی برقرار و مدیریت بازار نیز تامین شد.

رفیعی پور خاطرنشان کرد:‌ در سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در موضوع اقتصاد مقاومتی، دو مقوله بهره وری و امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی محول شد و با تلاش های انجام شده در دوران پس از انقلاب، امروز به خوداتکایی و خودکفایی در تولید فرآورده های خام دامی رسیده ایم.

وی اظهار داشت:‌ امسال با وجود تحریم ها، اما سازمان دامپزشکی همه تلاش خود را در کمک به تولید با کنترل بیماری ها و تامین نهاده های پشتیبان تولید از جمله واکسن ها، داروها، مکمل ها و ریزمغذی ها انجام داد و «رونق تولید» ‌را شاهد بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه خسارت حوادث غیرمترقبه نظیر زلزله و سیل قابل مقایسه با خسارت همه گیری بیماری های دامی نیست، یادآور شد:‌ در سال های ۹۴ و ۹۵ همه گیری بیماری تب برفکی و در سال های ۹۵ و ۹۶ همه گیری بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان کنترل شد و در غیر این صورت امروز به واردکننده شیر، مرغ و تخم مرغ تبدیل شده بودیم؛ در حالی که امروز شرایط صادرات این محصولات را داریم.

رفیعی پور خاطرنشان کرد: ‌این سازمان و پرسنل آن نسبت به مسئولیت حیاتی خود عمل می کنند، اما مسئولیت دامپزشکی جز با همراهی دستگاه های حاکمیتی در قوای سه گانه و کمک به آن محقق نمی شود.

وی در خاتمه خطاب به مردم توصیه کرد که خود را در کنترل و پیشگیری از بروز بیماری های مشترک انسان و دام مسئول بدانند، زیرا حفظ بهداشت عمومی و امنیت غذایی جز با رفتار شهروندان و عمل به توصیه های بهداشتی اتفاق نمی افتد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید