Iranian Agriculture News Agency

عباسی در گفتگو با ایانا:

دام‌ سبک بدون پلاک از بهمن‌ ماه قاچاق محسوب می‌شود

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بر اساس شیوه‌نامه‌ای که تصویب‌شده دام سبک اگر شناسنامه و پلاک نداشته باشد، پس از بهمن‌ماه قاچاق محسوب می‌شود.

دام‌ سبک بدون پلاک از بهمن‌ ماه قاچاق محسوب می‌شود

مختار عباسی رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با اهمیت هویت گذاری دام اظهار کرد: در زمینهٔ جمع‌آوری آمار و اطلاعات، پلاک گذاری بسیار مفید است و از طریق آن می‌توانیم برای تولید آینده برنامه‌ریزی کنیم تا به ما در برنامه‌ریزی اقتصادی برای دامپروری کمک کند.

عباسی با اشاره به اینکه پلاک‌گذاری در زمینهٔ اصلاح نژاد هم اهمیت دارد، خاطرنشان کرد: با پلاک‌گذاری دام‌های برتر به‌راحتی شناسایی می‌شوند. در جمعیت زیاد، نمی‌توان از روی شکل ظاهر و چهره دام‌های نژاد برتر را شناسایی کرد به همین دلیل دام‌ها باید شناسنامه و شماره داشته باشند.

وی افزود: در کل دنیا به‌منظور یافتن منشأ بیماری‌های دامی در مناطقی که بیماری شیوع پیدا کرده از پلاک‌گذاری استفاده می‌‌کنند تا بتوانند بیماری را کنترل کنند و مانع انتشار آن شوند.

عباسی گفت: این پلاک‌ها که بر گوش دام گذاشته می‌شود، در ارزیابی دام‌های برتر به ما کمک می‌کند و باعث می‌شود بتوانیم به‌راحتی دام‌ها را شناسایی و رتبه‌بندی کنیم.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی ادامه داد: همچنین با پلاک‌گذاری،  رصد نقل‌ و انتقال دام هم راحت‌تر انجام می‌شود و می‌توان از قاچاق دام جلوگیری کرد.

وی در رابطه با سامانه هویت‌گذاری دام گفت: در سامانه مرکز اصلاح نژاد دام، شماره دام و مالک آن مشخص است و نقل‌وانتقال آن به‌صورت سیستمی کنترل می‌شود.

عباسی در خصوص تعداد دام‌های پلاک گذاری شده عنوان کرد: در سامانه مرکز اصلاح نژاد سالانه، ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار رأس دام ثبت شده، صندوق بیمه هم سالانه ۳ تا ۴ میلیون رأس دام را هویت گذاری می‌کند، همچنین ۶ تا ۷ میلیون رأس دام هم توسط سازمان دامپزشکی پس از واکسیناسیون پلاک گذاری می‌شود.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی با اشاره به این نکته که پس از اتمام زمان پلاک‌گذاری دام‌های فاقد پلاک قاچاق محسوب می‌شوند، اذعان کرد: پس از انتشار شیوه‌نامه جدید و اعلام تاریخ اتمام مهلت پلاک‌گذاری، کار سرعت گرفت و تشکل‌های خصوصی هم در این زمینه فعال‌شده و هدایت پلاک گذاری را بر عهده گرفتند، همچنین کارخانه‌های تولید پلاک هم ظرفیت‌های خود را بالاتر بردند.

وی تصریح کرد: ما در کشور ۷۵ میلیون رأس داریم که ده میلیون رأس دام سنگین و ۶۵ میلیون رأس دام سبک هستند اما عمدتاً دام سبک پلاک گذاری شده است.

عباسی در رابطه با نداشتن زمان کافی برای پلاک‌گذاری 75 میلیون دام اظهار کرد: بر اساس شیوه‌نامه‌ای که تصویب‌شده دام سبک اگر شناسنامه و پلاک نداشته باشد، پس از بهمن‌ماه قاچاق محسوب می‌شود اما این کار زمان‌بر است و تا این تاریخ نمی‌توان همه دام ها را پلاک گذاری کرد بنابراین به دنبال راهکارهایی هستیم که در این زمینه مهلت بیشتری بگیریم.

وی افزود: مواد اولیه تولید پلاک ۷۵ میلیون رأس دام را نداریم و باید وارد شود و کارخانه‌ها ظرفیت تولید این میزان پلاک را ندارند، همچنین باید نیروی انسانی هم به مجموعه اضافه شود که در حال حاضر این میزان نیروی انسانی را هم نداریم، بنابراین نیازمند مهلت بیشتر برای انجام پلاک گذاری دام‌ها هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید