Iranian Agriculture News Agency

شکوری در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

تولید 250 میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور

ارز آوری ۲.۵ میلیون ریالی ماهیان زینتی در سال ۹۷

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: در چند سال اخیر صادرات این نوع ماهی هم مورد توجه قرار گرفته و در سال 97 بالغ بر 2.5 میلیون دلار ارزش صادراتی ماهیان زینتی بوده است.

تولید 250 میلیون قطعه ماهی زینتی در کشور

مهدی شکوری مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین معاونت توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با تولید ماهیان زینتی در کشور اظهار کرد: در حال حاضر حدود 1600 واحد تولید ماهیان زینتی در کشور فعال هستند که بخشی از این واحدها، واحدهای خرد و خانگی و بخشی دیگر واحدهای بزرگ را شامل می‌شود،

وی افزود: 50 درصد هم واحدهای متعارف را داریم که این واحد تولیدی حدود 100 هزار تا یک میلیون قطعه در سال ظرفیت تولید دارند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین معاونت توسعه آبزی پروری در رابطه با اشتغال‌زایی در بخش ماهیان زینتی عنوان کرد: در این بخش برای حدود 10 هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم انجام شده که طبق محاسبه برای تولید هر 50 هزار قطعه ماهی زینتی یک اشتغال پایدارو تمام وقت ایجاد شده است.

وی با اشاره به بازارهای صادراتی ماهیان زینتی تصریح کرد: در حال حاضر حدود 250 میلیون قطعه تولید ماهی زینتی داریم که بخش عمده آن در داخل کشور مصرف می‌شود.

شکوری افزود: در چند سال اخیر صادرات این نوع ماهی هم مورد توجه قرار گرفته و در سال 97 بالغ بر 2.5 میلیون دلار ارزش صادراتی ماهیان زینتی بوده است.

وی با اشاره به بازارهای هدف صادراتی اذعان کرد: بازارهای هدف فعلی ما کشورهای همسایه، عراق، ترکیه، افغانستان و آذربایجان هستند.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین معاونت توسعه آبزی پروری گفت: هدف‌گذاری که ما باید به دنبال آن باشیم توسعه بازارهای خارجی است. تنها نگرانی ما در بحث ماهیان زینتی بحث بازار در داخل و خارج است.

وی افزود: بازارهای داخلی ما عمدتا در شب عید و برای ماهیانی با ارزش کمتر رونق می‌گیرد. برای تولید ماهیان با ارزش بیشتر و سودآوری بیشتر باید نگاه ما به کشورهایی باشد که برای این تولید پول بیشتری پرداخت می‌کنند که عمدتا کشورهای اروپایی هستند.

شکوریی  با تاکید بر هدف‌گذاری برای توسعه بازارهای صادراتی گفت: باید برای توسعه این بازارها هدف‌گذاری کنیم تا ظرفیت تولید بیش از این افزایش یابد.

وی افزود: در صورت توسعه بازارهای داخلی و خارجی حدود 180 میلیون قطعه به ظرفیتت فعلی تولید اضافه خواهد شد و از طریق ایجاد شهرک‌های ماهیان زینتی و توسعه واحدهای خرد به این عدد خواهیم رسید که در خصوص شهرک‌های ماهیان زینتی در چندسال اخیر اقداماتی صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر آبزیان آب شیرین معاونت توسعه آبزی پروری در رابطه با زیرساخت‌های ایجاد شهرک‌های ماهیان زینتی خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های شهرک ماهیان زینتی در استان مرکزی ایجاد شده و به زودی کار ساخت واحدهای خصوصی مستقر در این شهرک شروع خواهد شد.

وی افزود: در استان قم مطالعات ایجاد یک مرکز ماهیان زینتی در حال انجام است و کار زیرساخت‌های آن شروع خواهد شد، همچنین در استان سمنان یک شهرک کوچک با تولید حدود 3 میلیون قطعه ماهی زینتی را در نظر داریم که مطالعات آن به زودی آغاز خواهد شد.

شکوری ادامه داد: در استان مازندران هم یک مرکز در شهرستان میرود داریم که کار مطالعات آن تمام شده و به زودی واگذاری‌های آن انجام خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید