Iranian Agriculture News Agency

سلطانی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

دود رانت‌زدایی و حذف واسطه‌ها در چشم دامداران!

قیمت ۲۳۹۰ تومانی شیرخام با سبوس ۸۴۰ تومان تصویب شد

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران گفت: کارخانه‌ها برای رساندن سبوس به دست دامدار، خودشان آن را به دست دلالان می‌دهند اما دود حذف واسطه‌ها با تک‌نرخی شدن قیمت این محصول به چشم دامدار می‌رود.

دود رانت‌زدایی و حذف واسطه‌ها در چشم دامداران!

سعید سلطانی سروستانی مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با ادعای عدم تأثیر افزایش قیمت سبوس گندم بر قیمت شیر و گوشت اظهار کرد: به‌طورکلی تغییر قیمت تمام عواملی که در تولید نقش دارند بر قیمت محصول تولیدی نهایی مؤثر است و سبوس هم از این قاعده مستثنا نیست. 

وی افزود: سبوس در قیمت‌گذاری خردادماه شیرخام 840 تومان پیش‌بینی شده که ما در آنالیز اتحادیه با احتساب هزینه حمل‌ونقل آن را 1010 تومان اعلام کردیم.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران ادامه داد: قیمتی را هم که ما برای شیر محاسبه کردیم بیش از 2500 تومان بوده که ستاد تنظیم بازار آن را کاهش داد.

وی عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار اعلام کرده در تصویب قیمت 2390 تومانی شیرخام در خردادماه، قیمت سبوس 1250 تومان در نظر گرفته شده است، در حالی که در آن زمان، سبوس 840 تومان محاسبه شده بود.

سلطانی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده سبوس 1250 تومان نیست، تاکید کرد: بر فرض صحت این ادعا، اگر قیمت سبوس را 1250 تومان در نظر گرفته‌اند، هزینه حمل آن از کارخانه به دامداری را در کدام بخش لحاظ کرده‌اند؟ در این صورت باید قیمت تمام‌شده آن را 1400 تومان اعلام می‌کردند که 1250 تومان آن قیمت سبوس در خود کارخانه محسوب می‌شد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران اذعان کرد: صنایع غذایی بحث تک‌نرخی شدن قیمت سبوس گندم و حل معضل رانت و واسطه را به عنوان بهانه تعیین قیمت 1250 تومانی قیمت سبوس گندم مطرح می کنند درحالی‌که 70 درصد این سبوس حاصل گندم 665 تومانی یارانه ای، 20 درصد مربوط به گندم 900 تومانی نیمه یارانه ای (آزادپز) و تنها 10 درصد مربوط به گندم 1850 تومانی بوده و تک نرخی کردن آن به این صورت، عادلانه نیست زیرا این سبوس را کسی به‌جز دامدار نمی‌خرد و تنها دام از آن مصرف می‌کند.

سلطانی در ادامه تصریح کرد: تمام اتحادیه‌ها و دامدارانی که سبوس می‌خرند توسط سامانه تعبیه‌شده توسط سازمان مرکزی تعاون روستایی رصد می‌شوند و تمام خریدوفروش‌های آن‌ها در سامانه ثبت می‌شود بنابراین اتحادیه‌ها به‌هیچ‌وجه نمی‌توانند خارج از سامانه، سبوس دریافتی را خریدوفروش کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران ایران درباره خریدوفروش سبوس خارج از سامانه، خاطرنشان کرد: البته من تکذیب نمی کنم که در این بخش، می تواند رانت و دلالی وجود داشته باشد اما دامدار در آن دخالتی ندارد و برخی کارخانه‌ها، سهمیه سبوس اضافه‌ خود را در بازار به‌صورت آزاد و باقیمت بسیار بالاتر، می‌فروشند.

وی افزود: کارخانه‌ها برای رساندن سبوس به دست دامدار، خودشان آن را به دلالان می‌دهند اما دود آن به چشم دامدار می‌رود.

سلطانی بیان کرد: ما در صنعت آرد دخالتی نمی‌کنیم و تخصصی هم در این زمینه نداریم اما اگر حق‌وحقوقی دارند و به آن نمی‌رسند نباید حق دامداران را با گران کردن سبوس ضایع کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید