Iranian Agriculture News Agency

عبدالحی:

شرکت‌های واردکننده تخم چشم زده قزل آلا مکلف به انتقال تکنولوژی تولید به کشور هستند

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: ١٨ شرکت تقاضای واردات تخم چشم زده را داده‌اند که پس از بازنگیری در شیوه نامه در سال ٩٦، در حال حاضر١١ شرکت فعال هستند.

شرکت‌های واردکننده تخم چشم زده قزل آلا مکلف به انتقال تکنولوژی تولید به کشور هستند

به گزارش ایانا، دکتر حسینعلی عبدالحی  در پاسخ به ابهاماتی که درباره انحصار واردات تخم چشم زده قزل آلا در روزهای اخیر  توسط بخش خصوصی مطرح شده است، اظهار کرد: بر اساس آخرین گزارش سازمان فائو ایران در رتبه اول تولید ماهی قزل آلا در آب‌های شیرین جهان قرار دارد.

 وی ادامه داد: در سال ٩٧ بیش از ١٧٠ هزار تن ماهی قزل آلا در کشور تولید شد که ارزش تولید آن بیش از ٢٠٠ میلیون دلار و  ارزش تجاری آن ٥٨٠ میلیون دلار برآورد می‌شود.

دکتر عبدالحی با بیان اینکه میزان واردات تخم چشم زده تنها ٥.٧ میلیون دلار است، افزود: ارزش تولید و تجاری ماهی قزل آلا بسیار بالاتر از آن است که اجازه دهیم اختلالی در تامین نهاده تولید یعنی تخم چشم‌زده قزل آلا به وجود آید.

 وی با رد انحصار در واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل آلا گفت:  ١٨ شرکت تقاضای واردات چشم‌زده را داده‌اند که پس از بازنگیری در شیوه نامه در سال ٩٦،  در حال حاضر ١١ شرکت در این حوزه فعال هستند.

دکتر عبدالحی اضافه کرد: واردات نهاده تولید تنها مختص کشور ما نیست و در کشورهای تولیدکننده مهم آبزی‌پروری مانند نروژ عمده شرکت‌های اصلاح نژاد در اختیار امریکایی‌ها است.

وی  درباره اعتراض تولیدکنندگان به شیوه‌نامه سازمان شیلات در حوزه واردات این نهاده گفت: ما در این شیوه‌نامه شرکت‌های واردکننده را مکلف کرده‌ایم که از ابتدای سال‌ جاری اقدام به انتقال تکنولوژی و فناوری تولید تخم چشم‌زده ماهی به کشور ما کنند اما با تشدید تحریم و مشکلاتی مانند حمل و نقل پول این انتقال به کندی انجام می‌گیرد.

دکتر عبدالحی با اشاره به مصوبه بانک مرکزی برای تعیین میزان واردات کالا با ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: سقف واردات کالاهای که ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کنند بر اساس متوسط واردات آنها در سال‌های ۹۵ و ۹۶ تعیین می‌شود.

وی ادامه داد: درباره واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا نیز این مورد صدق می‌کند و شرکت‌هایی که سابقه یکساله دارند اجازه واردات یک میلیون دلاری کالا و با سابقه بیش از دو سال اجازه واردات دو میلیون دلاری کالا را دارند.

دکتر عبدالحی درباره شرکت‌هایی که به تازگی اقدام به درخواست برای واردات این نهاده داده‌اند یا می‌خواهند اقدام به این کار کنند، گفت: این شرکت‌ها ابتدا باید ظرفیت مورد درخواست خود که به استناد درخواست واحدهای پرورشی تعیین می‌شود را به سازمان شیلات ارسال کرده و این سازمان بر اساس مقررات موجود مجوز واردات را برای آنها صادر می‌کند.

به گفته وی در حال حاضر نیز اتحادیه ماهیان سردآبی برای واردات ماهی تخم چشم‌زده در سال جاری درخواست خود را به سازمان شیلات ارسال کرده و به زودی برای این اتحادیه نیز مجوز واردات تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا صادر خواهند کرد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه در هر شرایطی امکان ممنوعیت کامل واردات این نهاده را نداریم افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان فائو کشور ما در رتبه اول تولید ماهی قزل‌آلا در آب شیرین، در رتبه سوم تولید ماهیان خاویاری و در رتبه دوازدهم تولید میگو و در مجموع در رتبه نوزدهم تولید آبزیان قرار دارد که این موضوع نشان می‌دهد که ما برای تامین بخشی از نهاده تولیدات خود نیاز به تبادل با بازایرهای خارجی داریم.

دکتر عبدالحی ادامه داد: البته من مخالف واردات نهاده برای پرورش ماهی قزل‌آلا با توجه به رتبه کشورمان در جهان هستم و برای کاهش وابستگی نیز اقداماتی هر چند اندک انجام داده‌ایم.

وی با بیان اینکه در حوزه تحقیق دستاوردهایی نیز برای کاهش وابستگی داشته‌ایم، تصریح کرد: در حال حاضر بخش تحقیقات ما موفق به تولید ماهی قزل‌آلای اس پی اف (ماهی قزل‌آلای عاری از بیماری) شده است اما بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید در زمینه اصلاح نژاد و تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل آلا بخش خصوصی ورود کند.

عبدالحی یادآور شد: در حال حاضر نیز واحدهایی در کشور وجود دارد که اقدام به تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا می‌کنند اما راندمان آنها در مقایسه با وارداتی‌ها کمتر است به همین دلیل قدرت رقابت ندارند.

معاون سازمان شیلات ایران درباره دلیل تفاوت آمار واردات تخم چشم‌زده این سازمان با بخش خصوصی افزود: بر اساس آخرین آمار رسمی گمرک و بر اساس برآورد ما ۲۵۸ میلیون قطعه تخم چشم‌زده به ارزش ۵.۷  میلیون دلار وارد کشور شده است که این آمار تقریبا با آمار سازمان دامپزشکی همخوانی دارد و آنچه بخش خصوصی در مورد تفاوت آمار عنوان می‌کند غیرکارشناسی و بدون در نظر گرفتن شرایط واردات است.

دکترعبدالحی با تاکید دوباره بر اینکه تنها بخش خصوصی می‌تواند برای خوداتکایی تولید تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا اقدام کند اظهار کرد:‌ ما برای اینکه راه را برای ورود بخش خصوصی به این حوزه هموار و شرکت‌های خارجی را نیز وادار به اقدام برای انتقال تکنولوژی به کشور ما کنیم در سال ۹۵ ، یک ماه ، در سال ۹۶، ۴۵ روز و در سال گذشته دو ماه واردات این نهاده را ممنوع کردیم که مورد انتقاد بخش تولید قرار گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتقال بیماری از طریق واردات تخم‌ چشم‌زده ماهی قزل‌الا به کشور گفت:‌ بیماری در آبزی‌پروری موضوع جدیدی نیست و همواره این تهدید وجود دارد که از طریق نهاده یا انسان انواع بیماری‌ها به واحدهای پرورشی ورود و در منطقه شیوع پیدا کند.

دکترعبدالحی ادامه داد: برخی از کشورهای اروپایی تا چند سال پیش مدعی از بین رفتن بیماری‌های ویروسی آبزیان در کشور خود بودند اما اکنون درگیر این بیماری‌ها هستند.

وی با رد احتمال بیوتروریسم بودن برخی بیماری‌های آبزیان در کشور گفت: نه تنها در ایران در تمام کشورهایی که درحوزه آبزی‌پروری فعال هستند یکی از عوامل اصلی خسارت‌زا شیوع انواع بیماری‌ها است و این به معنای بیوتروریسم بودن شیوع بیماری در یک کشور نیست.

دکترعبدالحی در پایان سخنان خود تاکید کرد: البته سازمان دامپزشکی و وزارت اطلاعات باید در مورد بیوتروریسم بودن یک بیماری اظهار نظر کنند اما در حال حاضر هیچ مستندی بر بیوتروریستی بودن آبزیان در کشور ما وجود ندارد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید