Iranian Agriculture News Agency

بهمنی:

آماده اجرای فاز دوم طرح ماهی قزل‌آلای عاری از بیماری هستیم

برگزاری کارگاه آموزشی اصلاح نژاد با همکاری فائو

رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور گفت: پروژه ای را با سازمان شیلات ایران و فائو در زمینه اصلاح نژاد قزل آلا داریم که در هفته اول مهرماه کارگاه آموزشی آن با حضور اساتید خارجی در یاسوج برگزار خواهد شد.

آماده اجرای فاز دوم طرح ماهی قزل‌آلای عاری از بیماری هستیم

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور در نشست خبری اظهار کرد:  کارگروه بررسی چالش‌ها و موانع تولید ماهیان سردآبی تشکیل شده  و این موسسه به عنوان یکی از موسسات تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی موظف به پژوهش در زمینه علوم شیلاتی و ارائه فناوری مرتبط با این حوزه است. 

وی با اشاره به این که در حوزه تخم چشم زده ماهی قزل آلا، موسسه تحقیقات شیلات با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و استانداری مازندران، طرح ماهی های قزل آلای عاری از بیماری را به انجام رسانده است، خاطرنشان کرد: فاز اول این طرح که با هدف تولید تخم چشم زده سالم با مشارکت بخش خصوصی در مازندران و آذربایجان غربی انجام شد در سال گذشته به اتمام رسید.

وی با بیان این که قزل آلای رنگین کمان گونه غیر بومی و وارداتی است و اصلاح نژاد ما هم روی گونه وارداتی بوده، افزود: در وهله اول با همکاری سازمان های شیلات و دامپزشکی، ۱۲ مرکز تکثیر تخم چشم زده ماهی قزل آلا مورد بررسی قرار گرفت که هشت مزرعه عاری از بیماری شناخته شد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور ادامه داد: مولدین شناسایی شده در تنکابن تکثیر شدند و بچه ماهی های سالم تولید شد که اصطلاحاً به آنها SPF یعنی نسل سوم گفته می شود. طبق گزارش هایی که از مزارع داده شده است این بچه ماهیان رشد بیشتری نسبت به ماهیان موجود در مراکز دارند.

بهمنی در رابطه با مرکز اصلاح نژاد یاسوج تصریح کرد: در سال ۸۵ مرکز اصلاح نژاد یاسوج در اختیار موسسه تحقیقات شیلات قرار گرفت؛  در مرکز اصلاح نژاد یاسوج که مرکز اقتصادی بسیار مناسبی برای آبزی پروری و پرورش قزل‌آلا است، کار را شروع کردیم و نسل اول اصلاح نژاد شده به این مرکز منتقل شد.

وی افزود: ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای زیرساخت این مرکز هزینه شده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم سه میلیارد تومان دیگر هم دریافت کنیم و هدف ما فعالیت مستمر در این مرکز است تا بتوانیم اصلاح نژاد را در این مکان پیش ببریم. ما فاز دوم را به شرطی که بخش خصوصی در کنار ما باشد، شروع خواهیم کرد.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات کشور با اعلام آمادگی این موسسه برای اصلاح نژاد ماهی قزل آلا گفت: اصلاح نژاد بحث علمی و تخصصی است و در این زمینه پروژه ای را با سازمان شیلات ایران و فائو در زمینه اصلاح نژاد قزل آلا در حال اجرا داریم که در هفته اول مهرماه کارگاه آموزشی آن با حضور اساتید خارجی در یاسوج برگزار خواهد شد.

بهمنی خاطرنشان کرد: وظیفه ما در تحقیقات شیلات تولید نیست و تنها وظیفه تولید تکنولوژی و فناوری را داریم که این فناوری را به دست آوردیم و در فاز دوم، این فناوری را به بخش خصوصی می‌سپاریم.

وی افزود: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مصوب کرده است به شرط ورود بخش خصوصی ۱۰ میلیارد تومان به تحقیقات شیلات برای اجرای فازهای بعد کمک خواهد کرد و اگر تنها ۵ فارم تولید تخم چشم زده به این بخش ورود کنند، نیاز کشور برآورده می‌شود.  

در ادامه این نشست، روح الله فرهی رئیس اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی اظهار کرد: با توجه به اینکه دستگاه متولی سازمان شیلات ایران است و موسسه تحقیقات باید درخواست ها را برای فعالیت تحقیقاتی از مرجعی دریافت کند اما خواسته بخش خصوصی و صنعت برای اصلاح نژاد مغفول مانده است.

وی افزود: بخش خصوصی نیاز خود را به واردات تخم چشم زده با هدف افزایش بهره وری و اصلاح نژاد اعلام کرده بود اما اصلاح نژاد در کشور ما شبیه به کشورهای دیگر محقق نشد. موسسه تحقیقات ایران SPF را در مرحله اول اجرا کرده اما برنامه ریزی خوب برای اصلاح نژاد در کشور صورت نگرفته است.

فرهی تصریح کرد: ما سه ضلع یک هدف بوده و به دنبال تولید اقتصادی قابل رقابت برای کشور هستیم. شیلات باید در این راستا همسو باشد و موسسه تحقیقات شیلات، نیازهای تحقیقاتی را برآورده کند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید