Iranian Agriculture News Agency

رفیعی‌پور در گفتگو با ایانا:

مشکلی در تامین واکسن دام و طیور نداریم

بومی سازی ۳۰ درصدی واکسن طیور در کشور

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: در حال حاضر حدود 25 تا 30 درصد واکسن طیور را در داخل تولید می‌کنیم و در تلاش هستیم این میزان را افزایش دهیم.

مشکلی در تامین واکسن دام و طیور نداریم

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با کنترل بیماری لکه سفید میگو در گمیشان اظهار کرد: تا قبل از سال 97 بیماری لکه سفید میگو به صنعت این آبزی خسارات بالایی را وارد کرد که باعث افت تولید در سال‌های گذشته شد اما اقدامات بهداشتی و مدیریتی که از سال 97 انجام شده منجر به کنترل این بیماری و بهبود شرایط تولید شده است. 

وی افزود: در کنار وجود ویروس ما موفق به کنترل این بیماری در کشور بودیم و نگذاشتیم مانند قبل به این صنعت خسارات بالایی وارد شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: امسال هم مشکل به وجود آمده در واحد تولیدی گمیشان یک مشکل مدیریتی بود. تنش آبی(شوری آب) و تنش دمایی باعث بروز این بیماری در گمیشان استان گلستان شد که بلافاصله مدیریت و برداشت شد. 

رفیعی پور در رابطه با کمبود واکسن طیور اذعان داشت: قطعا تحریم به ما خساراتی وارد کرده و شرایط کشور را سخت کرده است اما ما در کشور هیچ کمبود واکسنی نداریم و تا سه ماه دیگر را هم تامین کرده‌ایم.

وی افزود: برخی واکسن‌های استراتژیک را تا یک سال آینده هم تامین کرده‌ایم و در انبارهای استراتژیک ذخیره شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ادامه با اشاره به این نکته که ممکن است برخی برندهای واکسن کم‌یاب شده باشد، تصریح کرد: ممکن است برخی برندهای واکسن کم و زیاد شده باشد اما کمبود واکسن به هیچ وجه صحت ندارد.

رفیعی پور در رابطه با بومی سازی واکسن‌های دام و طیور گفت: در حال حاضر حدود 25 تا 30 درصد واکسن طیور را در داخل تولید می‌کنیم و در تلاش هستیم این میزان را افزایش دهیم. در دام هم بیش از 96 درصد واکسن‌ها در داخل تولید می‌شود، امیدواریم این میزان از تولید در واکسن طیور هم به 70 درصد برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید