Iranian Agriculture News Agency

در ارومیه؛

طرح سراسری واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل آغاز شد

اجرای طرح جدید و ملی واکسیناسیون طیور روستایی بر علیه بیماری نیوکاسل، با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور در روستای طلاتپه ارومیه به طور رسمی آغاز شد.

طرح سراسری واکسیناسیون طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل آغاز شد

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نحوه اجرای این طرح گفت: طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی برعلیه بیماری نیوکاسل طرح سراسری است و سالانه در 3 دوره 4 ماهه در مناطق روستایی اجرا خواهد شد و در هر دوره واکسن مقابله با بیماری نیوکاسل به 45 میلیون قطعه طیور بومی خورانده خواهد شد.

رفیعی پور افزود: متاسفانه 60 سال است که بیماری نیوکاسل به عنوان بیماری مشترک انسان و طیور با وارد کردن خسارتهای مالی فراوان مرغداران کشور را آزار می دهد و سازمان دامپزشکی کشور با اجرای این طرح مصمم است در کانونهای روستایی با ویروس این بیماری مقابله کند تا علاوه بر جلوگیری از ورود خسارت به روستائیان از انتشار این بیماری در مرغداریهای صنعتی کشور جلوگیری شود.

او با اشاره به این که سازمان بسیج سازندگی در اجرای طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل، این سازمان را یاری می دهد، خاطر نشان کرد: این طرح رایگان است و هیچ هزینه ای از روستائیان اخذ نخواهد شد و این درحالیست که اجرای آن برای سازمان دامپزشکی کشور، 30 میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین خاطر نشان کرد: در کشور سالانه بیش از یک میلیارد قطعه جوجه ریزی می وشد که با اجرای موفقیت آمیز طرح ملی واکسیناسیون طیور روستایی علیه بیماری نیوکاسل و کاهش تنها یک تا دو درصدی تلفات طیور، رقم قابل توجهی به اقتصاد صنعت مرغداری در کشور کمک خواهد شد.

رفیعی پور با اظهار رضایت از وضعیت مرزها و مراقبت از سلامت و امنیت غذایی کشور گفت: در سال گذشته در خصوص بیماریهای استراتژیکی همچون تب برفکی، تب مالت، هاری، بیماری سیاه زخم و آبله بین 35 تا 75 درصد کاهش بیماری و کانون بیماری داشته ایم که این امر از تحت کنترل بودن شرایط حکایت دارد.

رونمایی از سامانه رصد واکسن های طیور

سامانه رصد واکسن های طیور سازمان دامپزشکی کشور همزمان با هفته دولت در ارومیه رونمائی شد.

رونمائی از این سامانه، بخشی از آئین افتتاح جلسه شورای هماهنگی مدیران کل دامپزشکی سراسر کشور در ارومیه بود و با رونمائی از آن بر روی سامانه "جی آی اس"، امکان ارزیابی و نظارت بر تمام واکسنهای وارداتی کشور از مبدا مرزها تا مقصد، یعنی مرغداریها فراهم شد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به این که سالیانه 80 میلیون یورو ارز برای واردات واکسن های طیور صرف می شود خاطر نشان کرد: رونمائی از سامانه رصد واکسن های طیور نقش بسزائی در تامین واکسن مورد نیاز مرغداریها به قیمت واقعی و ارز 4 هزار و دویست تومانی خواهد داشت.

رفیعی پور افزود: اگر بر فرآیند تامین واکسن های طیور از مبدا تا مقصد نظارت دقیقی نداشته باشیم احتمال ورود دلالان به این حوزه خارج از تصور نیست و در آن صورت چرخه تولید صنعت مرغداری با لطمه های سنگینی مواجه خواهد شد.

آیت الله قریشی، یکی از نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری نیز در آئین افتتاح جلسه شورای هماهنگی مدیران کل دامپزشکی سراسر کشور در ارومیه نیز در سخنانی فعالیت در وزارت جهاد کشاورزی و تامین مایحتاج مردم را مصداق عبادت و تلاش در راه خدا عنوان کرد و گفت: تا وقتی که با نیت و انگیزه خدمت به انقلاب و مردم وارد عمل شویم دشمنان انقلاب همچون گذشته شکست خواهند خورد.

جلسه شورای هماهنگی مدیران کل دامپزشکی سراسر کشور در ارومیه روز پنج شنبه پس از دو روز بحث و تبادل نظر به کار خود پایان خواهد داد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید