Iranian Agriculture News Agency

در گفتگو با ایانا مطرح شد:

ظرفیت تولید ۷۵ هزارتنی ماهی در دریای خزر

ایجاد اشتغال برای ۵۰ هزار نفر در عرصه‌های مختلف شیلات

مدیرکل شیلات گیلان گفت: در استان گیلان ۷ پهنه آبی شناسایی شده داریم که در این پهنه های آبی که تقریباً ۲۷ هزار هکتار است، بالغ بر ۷۵ هزار تن ظرفیت بهره برداری و تولید در حوزه آبزی پروری در دریا وجود دارد.

ظرفیت تولید ۷۵ هزارتنی ماهی در دریای خزر

صمد درویشی مدیرکل شیلات گیلان در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با میزان تولید و صید آبزیان در این استان اظهار کرد: عملکرد آبزی پروری در نیمه دوم سال بروز می کند ما در چهار محور مشغول به کار هستیم که شامل صید و صیادی، آبزی پروری، بازسازی گونه های جنوبی دریای خزر و حفاظت از منابع آبزیان می‌شود.

وی با اشاره به سابقه فعالیت های آبزی پروری وصید و صیادی در استان گیلان خاطرنشان کرد: در بخش صید و صیادی این استان قدمت 100 ساله دارد و در زمینه آبزی پروری هم 50 سال قدمت فعالیت استان گیلان است. همچنیم در حوزه بازسازی ذخایر هم از استان های بسیار قدیمی در این زمینه هستیم و پیشینه این فعالیت در گیلان به حدود 100 سال گذشته باز می گردد.

درویشی افزود: در حوزه مطالعه و تحقیق هم استان گیلان اولین استان بود که آزمایشگاه ماهیان استخوانی داشت و حدود 80 سال سابقه فعالیت دارد. این استان در حوزه بازسازی ذخایر حدود 2 میلیون بچه ماهی برای ماهیان خاویاری و 150 میلیون ماهیان استخوانی دارد که رهاسازی خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت برای اینکه اشتغالزایی را در زمینه صید و صیادی در نوار شمالی و استان گیلان پایدار کند از طریق سه مرکز بازسازی ذخایر که در این استان قراردارد اقدام به بازسازی ذخایر کرده و این استان در این امر رتبه اول را در استان های شمالی دارد.

مدیرکل شیلات گیلان اذعان داشت: در خصوص ماهیان گرمابی طبق جمع بندی سال 97 ما نزدیک به 46 هزار تن تولید داشتیم و رتبه سوم تولید این ماهیان را داریم اما با شرایطی که فعلا برای خوزستان پیش آمده پیش بینی می کنیم امسال به رتبه دوم در تولید برسیم.

وی افزود: در تکثیر ماهیان گرمابی در بخش های خصوصی ما رتبه اول را با تولید حدود 300تا 400 میلیون قطعه لارو با حدود 80 تا 100 میلیون قطعه بچه ماهی و در ماهیان زینتی که بخش عمده آن ماهیان قرمز است ما حدود 32 میلیون قطعه سالانه تولید می کنیم که به سایر استان ها در شب عید ارسال می شود و در این زمینه ما رتبه دوم را داریم.

درویشی در رابطه با سیاست تولید ذخایر ژنی ماهیان خاویاری در منابع آبی اذعان داشت:  یکی از جهت گیری های جدید سازمان شیلات این است که خلا دریای خزر را که قبلا حدود 300 تن خاویار از آن استحصال می شد، از طریق توزیع بچه ماهیان خاویاری در محیط های پرورشی و در مزارع خاویاری در سراسر کشور جبران کند که در منابع آب های داخلی،  ذخیره ژنی و توده ای ماهیان خاویاری را داشته باشیم.

وی افزود: در این زمینه استان گیلان رتبه اول را دارد و از 126 مزرعه ای که در سراسر کشور پخش شده 47 مزرعه مربوط به این استان است.

مدیرکل شیلات گیلان ادامه داد: نزدیک به 200 هزار قطعه بچه ماهی از انواع گونه های ماهیان در اوزان مختلف در مزارع ما به عنوان توده زنده قابل بهره برداری است.

وی افزود: ما از این طریق توانستیم ذخیره ژنی ماهیان خاویاری را که به عنوان فسیل های زنده هستند و ثروت ملی محسوب می شوند، حفظ کنیم.

درویشی با اشاره به اشتغالزایی در شیلات این استان گفت: در حوزه اشتغال هم 12 هزار شغل مستقیم، 36 هزار شغل غیر مستقیم و مجموعا 50 هزار نفر شاغل در این عرصه و در زیر بخش شیلات داریم که مشغول به فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه یک سوم نوار ساحلی خزری در متعلق به استان گیلان است، خاطرنشان کرد: از مجموع ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان‌های شمالی، ما ۲۸۰ کیلومتر نوار ساحلی داریم و روش صید ما به‌صورت محاصره‌ ای است که به روش صید پره معروف است.

وی افزود: ۵۰ شرکت تعاونی پره در استان گیلان فعال هستند و سالانه حدود ۶ هزار تن ماهی را از صیادان خریداری می‌کنند. میزان درآمد بر اساس سال ۹۷ بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان در حوزه صید ماهی استخوانی است و برای استان درآمدزایی داشته که این درآمدزایی با ۴ هزار نفر صیاد انجام شده است.

مدیرکل شیلات استان گیلان در رابطه با صید کیلکا در این استان تصریح کرد: ما صید کیلکا ماهیان را در استان داریم که به عنوان ذخیره مهم گیلان محسوب می شوند. ۳۰ شناور صیادی شبانه مبادرت به صید کیلکا ماهیان می کنند و ۳۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم هم در این بخش داشته ایم.

وی در رابطه با پرورش ماهی در دریا تشریح کرد:  آبزی پروری دریایی یکی از جهت گیری ها و طرح های مقاومتی وزارت جهاد کشاورزی است که شهرهای شمالی و جنوبی کشور مکلف به انجام این طرح هستند. این شیوه نوین بهره‌برداری از ذخایر دریایی است. در استان گیلان ۷ پهنه آبی شناسایی شده داریم که در این پهنه های آبی که تقریباً ۲۷ هزار هکتار است، بالغ بر ۷۵ هزار تن ظرفیت بهره برداری و تولید در حوزه آبزی پروری در دریا وجود دارد.

درویشی افزود: از سال ۹۴ تاکنون تعداد ۲۰ موافقت نامه دریایی در استان گیلان صادر شده که ظرفیت تولید این پروانه‌های بهره‌برداری ۳۵ هزار تن است. تعداد مزارعی که به این نوع تولید ورود کرده اند به صورت اسمی ۸ هزار و ۵۰۰ تن تولید داشته اند. ۳ مزرعه فعال در استان داریم که تا کنون ۵۰ تن از میزان تولید امسال را برداشت کرده‌اند.

وی با اشاره به عدم تولید میگو در استان گیلان اذعان داشت: میگو تنها در شرقی‌ترین ناحیه خزری در شهرستان گمیشان پرورش داده می‌شود که شوری آب در آنجا مناسب است و در گیلان پرورش میگو نداریم.

درویشی در رابطه با صادرات آبزیان در این استان عنوان کرد: آبزیان صادراتی ماهیان خاویاری هستند که برند خاویار ایران در دنیا معروف ترین برند است و در مقطعی ۹۰ درصد از ماهیان خاویاری دنیا از ایران تامین می‌شد اما با توجه به اتفاقاتی که در حوزه خزر افتاد و از سال ۱۹۹۱ و فروپاشی اتحادیه جماهیر شوروی فعالیت صید و صیادی بدون استاندارد در برخی از این کشور های ناحیه خزری انجام شد که ذخیره ماهیان خاویاری دریای خزر با مشکل مواجه شد و تقریباً از دست رفت.

وی افزود: ما امروز در صید ماهیان خاویاری مطلقاً صید تجاری نداریم و آن چیزی که صید می شود وارد چرخه بازپروری ذخایر می‌شود. محصولات ماهی خاویاری را به صورت پرورشی داریم که سال گذشته در این استان ۴۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی و حدود پنج تن هم گوشت ماهی خاویاری پرورشی صادر شد که این محصولات عمدتا به کشورهای شمالی دریای خزر ارسال شده است. همچنین ۱۱۵ هزار تن ماهیان گرمابی هم به کشورهای عربی صادر شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید